Art

Gargot i revolució

El pintor i dibuixant de còmics Joan March fa balanç de la seva evolució des del 1984 a la galeria de Richard Vanderaa, a Girona

El col·leccionista i marxant Richard Vanderaa ha convertit la seva petita galeria del barri vell de Girona, des de la seva obertura ara fa tres anys, en un espai de referència de la pintura d’avantguarda catalana de la segona meitat del segle XX, amb una especial atenció a certs artistes de gran interès que han quedat als marges del circuit, com Joan Puig Manera, Alberto Fabra, Jaume Faixó, Joan Claret, Jaume Xifra, Joaquim Llucià, Lluís Lleó, Bartomeu Massot, Virgilio Vallmajó o Guillem Rubió. Les seves exposicions temporals de petit format són sempre una oportunitat per al descobriment en una ciutat com Girona, que en dues dècades va passar de tenir més d’una vintena de sales d’exhibició, moltes d’art rabiosament contemporani, a veure-les reduïdes a menys de mitja dotzena.

En aquesta ocasió, Vanderaa reprèn el fil de l’exposició que el pintor i dibuixant d’historietes Joan March Zuriguel (Granollers, 1952) va presentar l’any 1984 a la galeria Dau al Set de Barcelona per seguir l’evolució que ha experimentat la seva obra en els anys següents. Combinant alguns dels grans quadres d’aquella mostra amb les peces de petit format que ha anat realitzant després, R-evolucions planteja un acostament al traç expressiu i revoltant de March, que s’ha servit de la pintura com a mitjà crític contra el poder econòmic, polític i artístic, en paral·lel a la seva dedicació al còmic.

Pertanyent a la generació d’historietistes dels setanta, Joan March va començar a treballar com a entintador de Josep Escobar per a l’editorial Bruguera, a la mateixa època en què hi publicaven les seves tires Ramon M. Casanyes, Esegé (Segundo García) o Rafael Vaquer. Segurament és més conegut per la creació, entre els anys setanta i noranta, de personatges com Ruperto, Calixto i Damián, Tranqui i Tronco, els Peláez, la Familia Potosí o el Mini Rey, però la seva dedicació a la pintura, un cop abandonada la fotografia, ha estat constant i en gran part prioritària. Arran de l’exposició de Dau al Set, Manel Clot va definir la seva tècnica de “grollera i arravatada”, amb “la voluntat de seguir només els dictats de la seva ment”, en una actitud lliure i provocadora que manté en el seu treball més recent.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Una trentena d’obres aspiren al premi d’escultura Vila Casas

Palafrugell
art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA