Arts escèniques

Crònica

teatre

Manual per revolucionar el codi

El Teatre Lliure va tancar diumenge el segon cicle Katharsis, provant de trencar les convencions teatrals de representació provant de tancar-les en el format de conferència magistral. Serveixi de manual aquestes preguntes, després de veure alguns dels seus espectacles (I un epíleg final.)

1) Nous cossos exploren la metàfora? Alexandra Laudo (Com observar un cel nocturn) il·lustra alguns conflictes sobre l’astronomia servint-se de tres ballarines de gimnàstica rítmica. Núria Guiu vincula ioga i dance cover sense filtres. David Espinosa se serveix d’un esquelet (diferent del propi) com a speaker a Conferència espectacular, en què fa repàs de la seva trajectòria d’espectador i artista, repetint el joc dels últims treballs amb manipulació de ninots de joguines extretes dels Encants.

2) És bo buscar ressorts en altres disciplines? Katharsis ha volgut que Fundació Eina desenvolupi un dispositiu a escena (Antropologies de la caixa negra). Si és fèrtil la fusió, també és convenient una mirada externa que els ajudés a modular i posar l’espectador en un lloc d’interès.

3) Matar la trama; proposar un viatge que eviti la quotidianitat. Adriano Galante (Entrar a vivir) es despreocupa de la física terrenal. Ell és tot aire, volat. Viatja i reparteix bitllets de vol, procurant que l’espectador no es quedi a terra.

4) Cal renegar del passat? Àlex Rigola va obrir un cicle específic als teatres dels marges amb Radicals Lliure. Espinosa era un habitual (per bé que amb peces performatives, abans que provés la manipulació de figures a escala a Mi gran obra). Katharsis podria ser Radicals Lliure i ningú s’hi exclamaria. La tradició no està barallada amb la innovació.

Epíleg: el Lliure ha tensat les conferències escenificades com a experimentació. Però aquest mes de febrer programa la trilogia d’Azkona & Toloza que subverteixen tots aquests codis des que, com a mínim, van estrenar Extraños mares arden, el 2016. Facin un ús responsable d’aquestes instruccions. No s’admeten devolucions, ni tampoc reclamacions. El codi binari és més creatiu fent moviments dels cavalls als escacs.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles