Música

Crònica

música

Festival Savall per la pau

La segona edició del festival ha inclòs una quinzena de concerts entre juliol i agost
El sud també existeix, tot i la migrada oferta musical d’estiu a la Catalunya Nova

Fa més de deu anys que el director d’orquestra, gambista i musicòleg Jordi Savall manté la seva lleialtat als monestirs del Cister de la Catalunya Nova: Poblet i Santes Creus. Si durant set anys, del 2013 al 2019, va organitzar el Festival de Música Antiga al Monestir de Poblet, des de l’any 2021 el mestre organitza el Festival Jordi Savall, que aquest any inclòs una quinzena de concerts entre els mesos de juliol i agost als monestirs de Poblet i Santes Creus i al convent de Sant Francesc i a l’església de Sant Miquel a la vila ducal de Montblanc. La fascinació de Savall per Poblet i altres enclavaments de la ruta del Cister es remunta a fa més de 40 anys, quan va realitzar un curs de música medieval.

El passat cap de setmana, Santes Creus va ser el centre del festival, que fa una aposta clara a favor de la pau amb nou concerts i dues conferències, en un indret del qual l’escriptor Josep Pla al seu llibre Catalunya va escriure: “Entrem al monestir de Santes Creus. El xoc és instantani: l’entrada en aquesta plaça equival a restar detingut, suspès en una pau profunda, deliciosa, d’una qualitat espiritual superior. Els sentiments s’acostumen a poc a poc a la solitud: l’ànim resta bressolat en la pau vivent que flota en l’aire.”

I, efectivament, el monestir de Santes Creus, fundat l’any 1160 a la riba del riu Gaià, un exemple de l’arquitectura sòlida i austera cistercenca, on els reis Pere el Gran i Jaume II el Just i la seva muller van escollir ser enterrats, esdevé un espai extraordinari per acollir el festival, una proposta única i especial, que s’ha celebrat en uns espais històrics, en què la música es viu d’una manera més intensa que ens va permetre gaudir “d’hores de música i de greix musical”, com deia el poeta i escriptor Josep Maria de Segarra, i evadir-nos i tenir la suficient calma per reposar el pensament entre les pedres del monestir. En una societat en què cada cop és més gran la necessitat del recolliment, el recés a causa de  l’estrès i la por del futur, la tasca cultural del mestre Savall, que ja fa més de 50 anys que es dedica a recuperar i difondre el ric patrimoni musical, és cada cop més necessària i imprescindible.

Aquesta segona edició ha presentat una proposta més ambiciosa, en la qual han participat les diferents formacions de Savall (Hespèrion XXI, La Capella Reial de Catalunya, Le Concert des Nations i Orpheus 21), la Jove Capella Reial de Catalunya sota la direcció de Lluís Vilamajó i diversos artistes convidats, entre els quals cal destacar els conjunts vocals Dichos Diabolos i Cantoria, dues propostes que van ser escollides a la convocatòria artística que va organitzar el festival en una aposta clara pels joves intèrprets. Una altra de les característiques del festival ha estat la celebració de conferències com una de les activitats del festival per part de l’assagista Ramon Andrés i la musicòloga Dolors Bramon.

El públic del festival, bàsicament català, però també amb presència de seguidors de Savall d’arreu de l’Estat i de diversos països europeus, ha pogut gaudir d’algunes de les propostes de les diferents formacions del mestre que no s’han pogut escoltar a Catalunya. En total unes quatre mil persones han pogut sentir la programació del festival.

Un dels moments més emotius del festival va ser el concert inaugural del dijous 11 d’agost amb les formacions Hespèrion XXI i Orpheus 21 dirigides per Jordi Savall, a la plaça Sant Bernat Calvó, davant mateix del monestir, en què van intervenir el solista síria Waed Bouhasson, l’israelita Lior Elmaleh i la grega Katerina Papadopoulo, en un programa titulat Mare Nostrum. Diàleg de les ànimes – Homenatge als migrants dedicat als refugiats i als immigrants que va finalitzar amb un entranyable record i solidaritat amb el poble Ucraïnès. Va ser un concert en què es van barrejar les músiques cristianes, sefardites, otomanes i araboandaluses. La plaça, que també ha acollit altres concerts del festival, va esdevenir un escenari màgic en una nit de lluna plena, mentre volaven els ratpenats entre el públic en un estiu en el qual “tot es sec, esgotat, polsós”, com va escriure Pla en la novel·la Carrer estret.

El concert Els elements i les fúries 1717-1761, dissabte amb Le Concert des Nations sota la direcció de Jordi Savall, tot i començar vint minuts tard per l’amenaça de pluja, que va fer perillar la seva celebració a l’aire lliure, va oferir un atractiu programa de música barroca amb obres de Händel i Gluck, i el va tancar amb la suite d’orquestra de l’òpera Les Boréades de Jean-Philippe Rameu.

Diumenge al vespre va ser el moment de Tots els matins del món, amb obres de Marin Marais, Jean-Baptiste Lully i Sainte Colombe, els grans violistes francesos del segle XVII, que la pel·lícula d’Alain Corneau estrenada l’any 1991 i guanyadora d’un premi César que tant va popularitzar la música del mestre Savall, un concert que va finalitzar amb el públic de peu dret i amb una llarga ovació.

Cal destacar l’encert dels organitzadors de situar un espai gastronòmic a la plaça de Jaume el Just, a l’esplanada al davant del monestir, en què han participat diversos establiments gastronòmics amb caves i cellers del territori oferint un complement a les activitats musicals.

Entre concert i concert, em va venir a la memòria la tasca de Mn. Emilià Clemente, alma mater de l’Obra Cultural de Santes Creus, que organitzà a la dècada dels vuitanta i noranta del segle passat el cicle de concerts a Santes Creus Dissabtes Musicals en una època en què els festivals d’estiu eren escadussers a la geografia catalana. De ben segur que estaria encantat amb el festival del mestre Savall.

Per acabar, un agraïment al festival per haver pogut organitzar un any més una programació extraordinària als monestirs de la ruta del Cister que ens ha ofert una interessant aventura musical, i poder assegurar que el sud també existeix tot i la migrada oferta musical els mesos d’estiu a la Catalunya Nova. Estem completament d’acord amb Savall quan assegura que “el patrimoni de la Catalunya Sud està una mica oblidat i és una llàstima perquè és meravellós”. Com escriu el mestre Savall a la presentació del programa del festival, “volem que aquest segon festival ompli de música, de vida i de joia els vespres d’aquest estiu”. I així ha estat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona
MÚSICA

Joan Magrané estrena a Peralada un responsori per a la Setmana Santa del segle XXI

girona