Arts escèniques

TEATRE

La dramaturga britànica Laura Wade assalta Catalunya de bracet de Jane Austen

Un repartiment de 19 actors, dirigits per Josep Maria Mestres, representen ‘Els Watson’ a la Sala Gran del TNC

Wade va estrenar al 2018 una versió teatral que completava la novel·la inacabada d’Austen

Hi haurà vestuari i una escenografia d’època, però es llegirà des d’una estructura teatral contemporània. Cinc actors s’han deixat patilles. La dramaturga britànica Laura Wade debuta a Catalunya amb Els Watson, una adaptació teatral que s’inspira en la novel·la inacabada de Jane Austen, que ja havia estrenat a Londres el 2018. El director Josep Maria Mestres no ha volgut avançar gaire més del muntatge perquè entén que el dispositiu és un regal i, com a tal, cal conservar la sorpresa fresca als espectadors.

Els Watson, amb un repartiment de 19 intèrprets encapçalats per Laura Aubert (que fa el paper de Laura Wade) i Laia Manzanares (la jove Emma Watson que rep l’oferta de tres pretendents per casar-se) es representarà a la Sala Gran del TNC del 8 de febrer al 17 de març.

Josep Maria Mestres és un dels directors més experimentats en presentar comèdies victorianes a la Sala Gran del TNC. És el cas d’El ventall de Lady Windermere (2007) d’Oscar Wilde. Ara afronta una peça d’una novel·la inacabada, que també està editada en català per Cal Carré, de Jane Austen (1775-1817). El director es mostra devot de l’alta literatura d’Austen i del joc teatral de Wade.

El misteri de per què va quedar a mitges la novel·la és un dels enigmes de la vida literària de la consumada escriptora. Aubert comenta que, Austen, a l’adolescència, aquesta noia autodidacta presentava uns personatges políticament incorrectes. L’autora, que vivia al camp en una casa de família mitjana alta amb una gran biblioteca, va entendre que, si volia publicar s’havia de cenyir a un comportament socialment acceptat. Des de la seva pulcra ploma va poder descriure la veu arraconada de les dones del seu temps. La raó d’aquest abandonament literari (amb 100 primeres pàgines contagioses) podria ser que la protagonista coincidia massa en l’autora. Potser per això, Laura Wade proposa que una de les protagonistes sigui ella mateixa provant de trobar una sortida al conflicte que es planteja enmig de balls, sopars i lectures en una casa amb tres filles i un fill: L’objectiu principal de les mares és casar les filles per a emancipar-les.

Mestres defineix Els Watson com una “comèdia filosòfica”. La traducció de Joan Sellent manté la riquesa del llenguatge, comenta Mercè Arànega que fa un petit molt breu. Per a Manzanares, el que mana en la peça “és el joc teatral” que fa confabular tot el repartiment (i el públic futur a no desvetllar-ne les claus). Per a Dafnis Balduz (que no actuava al TNC des de Mots de Ritual per a Electra, el 2015), l’altre gran reclam del muntatge és contemplr una repartiment, que va dels 9 als 80 anys, amb el que totes les edats s’hi poden sentir representades. Completa el repartiment Hodei Arrastoa, Guillem Balart, Jordi Banacolocha, Lluïsa Castell, Abdi Cherbou, Jordi Coll, Arnau Cot, Jan Daniel González, Mireia Illamola, Paula Malia, Olga Onrubia, Laura Pau, Fina Rius, Marc Rius, José Luis Salinas Ayuso.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.