Cultura

Més escuma i menys pernil per a l'estiu

Artistes i regidors confirmen que les programacions de festa major d'estiu tenen una retallada per la crisi

Resulta una operació bastant habitual d'alguns representants oferir un espectacle infantil si es tanca el contracte de l'orquestra de nit. Són tornes que s'enduu (si, com és habitual aquests espectacles de tarda són de poca entitat) la canalla. Potser per això, hi ha tantes festes de l'escuma a la majoria de municipis. Perquè són una activitat festiva, fresca i de poc pressupost. Jordi Fàbregas, responsable de l'empresa 23 Arts, sap que «la part grossa del pastís del pressupost de les festes majors se l'enduen les orquestres». Pot ser un 80%. El 20% restant s'ha de repartir per a la resta. Per Fàbregas, és una bona notícia que cada cop els tècnics municipals s'impliquin en les programacions. Abans, els representants els tancaven el cartell, sense gaires recomanacions ni queixes municipals.

23 Arts té un cartera d'artistes que treballen al carrer amb números de circ, de cercavila o de titelles (amb vista a la programació de tardor-hivern). L'empresa, des de fa tres anys, treballa a la Fira de Teatre al Carrer de Tàrrega. És una de les tres empreses que tenen un espai reservat perquè hi presentin, tants cops com vulguin, els seus artistes. Fins a aquesta edició de Tàrrega, Educats s'ha retirat de la proposta. Per Fàbregas, la plaça de Tàrrega s'ha convertit en el seu aparador inajornable: «En trec més de la meitat de la venda, tant a nivell nacional com internacional.»

Jos Novellon, de Producciones Jos, és més partidari de regalar un espectacle extra a la festa major que acceptar pagar comissions als tècnics. Tal com sona. Ell considera que «és millor regalar unes titelles al poble». I no li importa gaire la qualitat «perquè és un públic poc exigent; són activitats gratuïtes i per a mainada». Ben bé, el que empreses com 23 Arts i associacions d'artistes com Teatre per a tots els Públics reclama que no es pot abaixar el llistó de la qualitat.

Jos, de 72 anys, fa dècades que es dedica a la representació d'artistes. Ara fa uns anys que s'ha especialitzat en artistes com Jordi LP o el Màgic Andreu que treballen més per a empreses que per a festes majors i tenen un mercat més estable i sense tants entrebancs com les pressions de portar una gira de Marta Sánchez o Julio Iglesias, «m'he quedat en la parcel·la còmode».

Les comèdies teatrals de companyies professionals eren unes peces habituals en les programacions de festa major. La tradició ha anat derivant a espectacles de carrer gratuïts. Tot i això, hi ha una vintena de funcions programades d'El joc dels idiotes, protagonitzada per Joan Pera i Lloll Beltran. També Paco Morán preveu algunes funcions per aquest estiu d'El enfermo imaginario. Sota el paraigua de l'empresa Focus, l'actuació Els nois d'història sí que fa vacances el juliol i l'agost, tot i que es preveu reiniciar la gira catalana al setembre. I és que la majoria de les companyies programen les gires dins de les temporades estables. Un bon exemple és La Perla 29. La productora d'Oriol Broggi, amb notables versions de Shakespeare (El rei Lear, Hamlet) i també amb oferta per a públic familiar.

La productora Anexa va provar d'oferir el musical Què en versió de concert per a les festes majors. Es pretenia aconseguir un catxet baix per arribar a escenaris que habitualment no programen teatre. Però les poques actuacions tancades no feien rendible l'operació.

Per la seva banda Clownic, la companyia clònica dels Tricicle (que el 7 d'octubre tornaran al Poliorama per celebrar els 30 anys de trajectòria en actiu), ofereix alguns dels espectacles ideats per Paco Mir, Joan Gràcia i Carles Sans. Tenen en gira Garrick i també 100% Tricicle el 30 d'agost, a Granollers. És l'única funció prevista a Catalunya aquest estiu, i també faran estada a Xile, per exemple. Actes Únics, una productora amb companyia pròpia té temporada estable els diumenges al matí al Poliorama i ha aconseguit fidelitzar espectadors i gires. Només preveu tres funcions a part d'estrenar un nou espectacle al Festival de Peralada i de treballar dins del Parc del Tibidabo amb sessions de 20 minuts, les tardes de dimecres a diumenge fins a mitjans de setembre. De fet, Peralada dóna joc a Comediants, La Trepa i La Katalanatribu.

Hi ha més evidències en el camp teatral. Aquest estiu un grup d'actors es van plantejar preparar una comèdia per a les festes majors de municipis petits i mitjans, una operació que havien fet amb èxit en festes majors passades. Tot i l'interès del producte, tots els regidors contactats van confirmar que a causa de la retallada pressupostària, la nit de teatre havia saltat de la seva graella.

Barcelona obre tímidament l'agost

La cartellera teatral de Barcelona prova, tímidament, oferir espectacles en ple mes d'agost. El Versus Teatre, que ja fa vuit anys que no tanca mai, compta amb nous companys de viatge. Alguns, com el Teatre Gaudí de Barcelona (inaugurat fa un any i mig i que és del mateix director artístic que el Versus, Ever Blanchet) ho fan per coherència. També el Romea ha descobert el mes d'agost com a setmanes útils d'explotació. La seva programació de dansa contemporània amb Ramon Oller s'ha saldat amb èxits cada cop. Enguany, el relleu l'agafa Maria Rovira amb El salt de Nijinski, una coreografia brillant i de conjunt que va convèncer el públic de la Sala Muntaner, en el Festival Grec del 2007

El Tantarantana sí que experimenta per primer cop. Des del 18 d'agost, repesca Invisibles, un treball que garanteix sorpresa, mirada desacomplexada i humor que es va poder veure a l'edició de la Fira de teatre de Tàrrega la temporada passada.

El Goya s'aventura en el seu primer estiu mantenint La vida por delante fins al 7 d'agost. I no ho allarga perquè ja té compromesa una gira. La tirada de Concha Velasco pel públic estatal (que ve a Barcelona de vacances) podria ser similar a la de Paco Morán. Històricament Morán i Pera aprofitaven els mesos de juliol i agost per aixecar el teló. No ho feien la setmana de la revetlla de Sant Joan, unes dates que, històricament, s'han demostrat desastroses per als empresaris teatrals que presenten espectacles a Barcelona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.