cultura

MARTA FELIP

ALCALDESSA DE FIGUERES

“S'ha convertit en un referent” L'Acústica més multitudinari, amb 95.000 espectadors

El festival va tancar ahir quatre dies de música que han tornat a omplir la ciutat

S'ha consolidat com un dels actes que més gent atrau i amb més retorn econòmic

LES XIFRES

1,3
milions
d'euros d'impacte econòmic va generar l'Acústica del 2014 a la ciutat de Figueres.
7
euros
retorna l'Acústica a la ciutat per cada euro que hi inverteix l'Ajuntament, que defensa l'aportació.
700
pernoctacions
es van registrar l'any passat. L'Ajuntament donarà dades d'aquest any d'aquí a pocs dies.
Té un impacte econòmic d'entre 1,3 i 1,4 milions d'euros a la ciutat
Què significa l'Acústica per a Figueres?
Aquesta ja és la catorzena edició de l'Acústica. El 2001 va començar com un acte de format reduït, molt genuí, pròpiament acústic, i podeu veure l'evolució que ha tingut. S'ha convertit en un dels festivals de música més importants de Catalunya. Ja és un referent de país. Això per a Figueres què suposa? Doncs hi ha un retorn directe tangible, econòmic, que és el consum que fan els visitants i també els figuerencs. S'incentiva el consum local i el dels visitants. És un retorn econòmic tangible que tenen bars i restaurants, sobretot, però també els comerciants indirectament. També l'hostaleria, perquè aquests dies s'omple.
L'Ajuntament hi fa una aposta clara...
Sí. És per això que com a govern municipal hem apostat per anar mantenint el festival i incrementant-lo. Va començar amb Joan Armangué, però tots els que l'hem anat succeint hem vist la importància del festival i l'hem projectat tant com hem pogut. Per això l'Ajuntament hi fa una aportació econòmica important. Són diners ben invertits pel retorn econòmic que té a la ciutat.
Ajuda a consolidar Figueres com a marca?
El festival Acústica posiciona Figueres com una ciutat amb un dels festivals de música més importants de Catalunya, també a França i a la resta de l'Estat. Per tant, no és un retorn directe, no pots quantificar-ho, però aquest intangible de posicionament crea marca de ciutat i s'associa a uns valors positius. De vegades determinats fòrums es plantegen si és bo que les administracions inverteixin diners en aquests festivals. Jo crec que sí que és bo, perquè s'associa la ciutat a un festival de música i ajuda que Figueres tingui unes connotacions positives.


El Festival Acústica de Figueres, amb més de 95.000 espectadors, ha fet el ple i un rècord històric d'assistència en la catorzena edició. Des de dijous passat, la capital empordanesa ha estat l'escenari de quaranta concerts, sis dels quals de pagament, que han assolit una ocupació mitjana del 90%. Els espectacles d'Els Amics de les Arts, Els Catarres, Mishima, Dover i Elèctrica Dharma han estat alguns dels més massius. El director del festival, Xavier Pascual, va assegurar ahir que l'increment de públic –5.000 espectadors més que l'any passat– està relacionat amb els canvis estructurals i amb l'augment del nombre de concerts programats.

La segona festa major

L'Acústica s'ha consolidat com un dels principals festivals musicals de Catalunya, amb un alt nivell artístic i amb una aposta clara per la música catalana. Però, a banda del vessant musical, en la qüestió social i econòmica ha esdevingut, sens dubte, una de les activitats que més gent atrau a la capital de l'Alt Empordà i que més impacte econòmic té. De fet, molts figuerencs ja la consideren la segona festa major de Figueres. Precisament, l'alcaldessa del municipi, Marta Felip, va assenyalar: “És la nostra festa d'estiu; tenim Santa Creu entre abril i maig, i tenim l'Acústica entre agost i setembre.”

Les xifres parlen per si mateixes. Segons l'estudi d'impacte econòmic que va fer l'Ajuntament l'any passat –el d'aquest any no estarà a punt fins d'aquí a unes setmanes–, l'Acústica va comportar un impacte econòmic d'1,3 milions a la ciutat, amb els 17,9 euros que cada assistent gasta de mitjana, mentre que les dades del 2013 que va oferir l'organització del festival donaven una suma similar, 1,4 milions. I la gran quantitat de públic ha fet que aquest any es replantegessin els escenaris per poder-hi encabir més gent.

Si ho comparem amb altres esdeveniments que l'Ajuntament ha quantificat en impacte econòmic, l'Acústica estaria en un nivell similar al que aporta el Festival del Circ, amb 1,2 milions. També cal recordar que les cinc principals fires de Figueres juntes (Dizaina, les Justes, la fira de l'1 de maig, la Mostra del Vi i Firavo) aporten a la ciutat 2,1 milions. El consistori defensa amb aquestes dades l'aportació que fa al festival de música en forma de subvenció, ja que en els últims anys també hi ha hagut veus crítiques per aquesta inversió de diners públics en un festival privat. Per cada euro que hi aporta l'Ajuntament, se'n retornen set a la ciutat, diu el govern.

Aquest impacte econòmic va directament cap a bars i restaurants, sobretot, i també cap a hotels, però indirectament també cap al comerç. “Aquests dies s'omple”, assegura l'alcaldessa. De fet, si un es passeja per l'entorn de la Rambla i la plaça Catalunya durant els dies de l'Acústica (i sobretot el cap de setmana), el formigueig de gent és constant, i els bars i restaurants estan plens a vessar.

En aquest sentit es pronuncia Carles Tubert, gerent de Comerç Figueres, associació que aglutina tant comerciants com hotelers i restauradors. Tubert reconeix que estan molt contents amb l'Acústica i amb aquest model de festa al centre de la ciutat. “Som molt partidaris de l'Acústica, ja que, perquè el comerç vagi bé, ha d'anar bé la destinació.” Comerç Figueres defensa que la vinculació del nom de la ciutat amb el festival és positiva tant per l'aparició en mitjans de comunicació com per l'assentament “en l'imaginari col·lectiu del públic potencial, en aquest cas el català”. I és que l'Acústica rep públic figuerenc, altempordanès i de les comarques gironines, però també de l'entorn de Barcelona.

Carles Tubert diferencia entre l'efecte que el festival té en els hotels, els bars i els restaurants –que és un impacte directe i a curt termini– i el que té sobre el comerç –que és indirecte–. “Sobre les botigues no hi ha un impacte directe molt important, però és favorable perquè l'Acústica fa que Figueres es posicioni”, i això té beneficis a mitjà termini.

Pel que fa a restaurants i bars, Tubert parla d'un “impacte directe espectacular, amb una demanda del 100% i remuntant taules”. En l'àmbit hoteler, en canvi, el gerent de Comerç Figueres assenyala que, tot i que l'Ajuntament parla de 700 pernoctacions el 2014, és complicat quantificar quanta gent arriba amb motiu de l'Acústica. “Segurament més gent es planteja venir per la programació musical, però és complicat de dir, perquè encara és temporada turística”, recorda. Quant a l'opinió veïnal, està sent molt acceptat tot i haver-hi concerts durant quatre dies al cor de la ciutat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia