cultura

De les parets de pedra al totxo

Sílvia Alcàntara retrata una família i una època a ‘Els dies sense glòria', una novel·la sobre la insatisfacció

“La Glòria pateix i fa patir, perquè tots tenim un dimoni a dins que surt de tant en tant”

Si a Olor de Colònia retratava un món –el de les colònies tèxtils que va conèixer de petita– i a La casa cantonera, el món reclòs d'un habitatge, a Els dies sense glòria (Edicions de 1984), Sílvia Alcàntara ha volgut obrir-se i retratar una època a través d'una família que se'n va de l'entorn rural on viu per instal·lar-se en una ciutat propera a Barcelona i que podria ser Terrassa, on resideix l'autora, tot i que no ha volgut “fixar-la”. “Han de deixar la seva casa de parets de pedra i les terres, els seus costums, per anar-se'n a una ciutat a viure en un pis de parets de totxos i renda limitada”, va explicar ahir l'autora en una roda de premsa. Per a moltes d'aquestes famílies va suposar un sacrifici, però per a d'altres suposava una manera de garantir un millor futur per als seus fills. Tal com passa amb la família de la Glòria i l'Enric, protagonistes de història. “Per a la Glòria marxar és un alliberament, perquè a ciutat podrà tenir el seu propi negoci, i en canvi al poble on estan és dependenta”. En canvi, per a la Miquela, la sogre, suposa un daltabaix perquè ha d'abandonar el seu estil de vida.

El pes de la història es reparteix entre Glòria, la Miquela, i el marit de la Glòria, l'Enric. Parteix del 2003, quan ens trobem una Glòria en estat vegetatiu i un Enric que parla en primer persona, per remuntar-se fins als anys vint del segle XX en un relat en tercera persona. La història pivota en el personatge de la Glòria. “Ella és una supervivent, pateix però també fa patir, perquè tots tenim un dimoni dintre que ens surt de tant en tant.” Aquesta és una constant en les obres d'Alcàntara, que intenta mostrar la complexitat dels personatges. El personatge de la “iaia” Miquela representa una generació marcada per la religió. “Els educaven per anar a confessar-se, i per això sempre fan examen de consciència i saben quan no han actuat bé, encara que s'ho queden per a ells.”

Altres diferències generacionals: la relació amb els oficis. “Abans la gent treballava tota la vida del mateix, i en canvi a partir dels anys cinquanta tot això va acabar”. L'Enric, per exemple, aprèn l'ofici de carreter, però amb la mecanització en la fabricació de les capses, desapareix i ha de dedicar-se a una altra cosa, a un negoci que també té el seu moment àlgid i la seva posterior caiguda. Respecte al retrat d'una època –la Guerra Civil, el franquisme i la transició–, l'autora deixa clar que ha volgut explicar la història del país a través de la família i donar algunes pinzellades: “M'interessa més com viuen i pateixen els membres de la família.”

El títol, Els dies sense glòria, juga amb el nom del personatge, però també fa referència a aquest viure “en una situació permanent d'insatisfacció i infelicitat”, assenyala l'editor Josep Cots.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Una trentena d’obres aspiren al premi d’escultura Vila Casas

Palafrugell
art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA