crítica de dansa / «dies irae»

Carn de litúrgia sacra

Com a proposta no deixa de ser interessant assistir a tot un ritual escènic en què la luxúria guanya la repressió i el plaer, la ira. La ballarina i coreògrafa Marta Carrasco ens proposa una aproximació a alguns dels seus mons, potser subconscients, i a partir del poema medieval Dies Irae (Dia de la ira), que forma part de la missa de difunts, i de les melodies del Rèquiem en re menor de Mozart, recrea tota una escenografia que té molt a dir sobre el paper que ha jugat l'Església catòlica en la repressió femenina. Carrasco ha sabut recrear una atmosfera pròpia d'un acte ritual, una espècie d'híbrid entre la part més tenebrosa del món cristià (aquella propera al càstig, la repressió i el pecat) i un món antagònic recreant escenes pròpies d'una secta induïda a la luxúria sexual i escabrosa. Durant gairebé més d'una hora, ens manté immersos en una pulsió que participa d'ambdós extrems. L'espectacle, més proper al teatre de performances que a la dansa, desenvolupa tot un seguit d'escenes, les quals, al seu torn, ofereixen de forma individual imatges meravelloses. El conjunt apel·la directament al subconscient col·lectiu, i en clau, podríem dir, de tragicomèdia porta fins al límit situacions que malgrat que se'ns presenten llunyanes, en alguns casos ens recorden quelcom proper. La coreografia sap dialogar a la perfecció amb l'escena, el vestuari i les melodies, les quals marquen la intensitat en tot moment. Els intèrprets se submergeixen completament en la proposta, adoptant per a cada situació una expressió engendrada en el llindar del món. Malgrat tot, podem reconèixer alguns dels gags que Carrasco ha utilitzat en altres espectacles, imatges amb un potent efecte visual que ja formen part de la trajectòria de la coreògrafa. Ombres i foscor, mentides i pecats deixen pas al desenfrenat desig. Tota una declaració de principis que apel·la directament a la farsa que continua venent l'Església catòlica en l'actualitat.

Creació, direcció i escenografia: Marta Carrasco. Lloc i dia: Teatre de Salt, 29 d'octubre del 2009.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA