Economia

Emprenedors

El Pier01 infla les veles

El projecte, que aplega ‘start-ups' tecnològiques a l'edifici Palau de Mar de Barcelona, ja té demanda per omplir un edifici i mig més

La iniciativa vol captar també grans corporacions i aprofitar les oportunitats que obre el ‘Brexit' i la política migratòria de Trump

Seat ultima el seu aterratge al recinte com a ‘partner'

El 80%de la demanda d'espais ve de nous projectes, i el 20%, d'ampliacions d'empreses ja instal·lades

Fa poc més de mig any que va obrir les portes, però ja ha quedat petit. El Pier01, la iniciativa impulsada per l'associació Barcelona Tech City per aglutinar a l'edifici Palau de Mar de Barcelona emprenedors del sector tecnològic, vol continuar creixent i ja té demanada per omplir un altre edifici i mig. Ara el recinte aplega més de 400 organitzacions, i més de la meitat de les quals són start-ups, però també hi ha plataformes de creació de nous negocis com ara Nuclio, de l'emprenedor i inversor Carlos Blanco (Akamon), i Antai, comandat per Miguel Vicente, president de Barcelona Tech City i un dels fundadors de Wallapop, entre d'altres.

En total, un miler de treballadors circulen pels més de 10.000 metres quadrats que ocupa el Pier01, que encara està fent les últimes obres de condicionament. A més, en breu donarà la benvinguda a la trentena d'empleats del nou laboratori d'innovació de Seat, que s'instal·larà a la planta subterrània de l'edifici. El fabricant automobilístic està a punt de convertir-se en el darrer partner del Pier01, on farà companyia a empreses com ara Gas Natural, CaixaBank, Mobile World Capital Barcelona, Telefónica i fins i tot la plataforma Airbnb, que els “ajuda molt” en aquesta projecció internacional. “Justament ara anirem als Estats Units a reunir-nos amb l'equip directiu i volem intensificar-hi la relació”, explica el director de Barcelona Tech City i gerent del projecte, Miquel Martí.

El responsable del Pier01 indica que ara estan centrats a captar grans corporacions per afegir-les a l'àmplia representació de start-ups que ja s'apleguen a l'edifici de davant del Port Vell de Barcelona. A les empreses consolidades els interessa ser a prop dels emprenedors com una manera d'absorbir innovació i, alhora, explica Martí, “a les start-ups els convé, perquè així tenen l'oportunitat de vendre els seus serveis a aquestes corporacions”. Precisament una d'aquestes grans companyies, el nom de la qual Martí encara no vol avançar, ultima el seu aterratge al Pier01 just al costat del futur laboratori de Seat.

Paral·lelament, continuen a la recerca d'un nou espai –“que hauria d'estar en aquest mateix entorn”– per projectar el Pier02. La demanda hi és: un 80%, explica Martí, prové de projectes nous, i un 20%, de la mateixa necessitat de creixement de les empreses ja instal·lades: “El que estem observant, i era el que esperàvem, és que, quan concentres gent i organitzacions, i ho fas en un lloc com aquest, que realment és un ganxo per atreure talent, l'efecte crida és impressionant”, assenyala Martí.

El responsable de Barcelona Tech City confia que la bona relació que manté amb el Port de Barcelona –propietari de l'edifici que ocupa el Pier01– ajudi en aquesta recerca de nous espais a l'entorn del mar, “que et permeten fer entendre ràpidament l'estil de vida de Barcelona i ajuden a fer de tractor de nou talent”. A més, el projecte té la implicació i el suport tant de l'Ajuntament de Barcelona com de la Generalitat. El Pier01 és, de fet, un dels pocs exemples que una iniciativa del tot privada –no rep cap mena de subvenció– pot aconseguir generar entusiasme entre les administracions, fins al punt que venen el projecte quan van a fora.

El Pier01 és, a més, el màxim exponent de la capacitat de Barcelona per captar nous projectes empresarials i nova inversió. La capital catalana es consolida com un pol d'emprenedoria al sud d'Europa gràcies a un bon clima i un bon estil de vida, però també gràcies “a uns preus competitius comparats amb altres capitals europees i, sobretot, a la capacitat de generar i atreure talent”, diu Martí. Però no tot és de color de rosa. El tractament fiscal i legal a l'entorn de les start-ups és, explica Martí, l'element que encara cal millorar per tal de no perdre oportunitats. En aquest sentit, la possibilitat que desapareguin els incentius fiscals a la inversió en nous negocis, com ha posat damunt la taula la CUP per aprovar els pressupostos del 2017, seria, diu, “contradictori amb el discurs de voler impulsar al país un pol tecnològic internacional”. Un pol, hi afegeix, que és un gran generador d'ocupació: “Es pot qüestionar la nostra aportació directa al PIB si ens comparen amb la indústria, però no en generació d'ocupació; aquest és un sector intensiu en treballadors.”

A més, continua Martí, és un moment clau en què Barcelona i Catalunya poden captar noves oportunitats d'inversió no només derivades del nou escenari obert pel Brexit, sinó també arran de les polítiques del govern de Donald Trump als Estats Units: “En el cas del Brexit, encara s'han de concretar moltes coses, però la política migratòria de Trump sí que podria ser una oportunitat clara per captar negocis, ja que, si es posen barreres a l'entrada de talent de fora, les start-ups buscaran ubicacions alternatives”, diu Martí. En tot cas, el responsable de Barcelona Tech City creu que, per no frenar aquestes oportunitats, cal trobar aviat un nou espai per ampliar el projecte: “Si aconseguim fer un espai gran, si passem del Moll a la Marina, podrem atreure àrees d'innovació de grans corporacions que ara estan en altres ciutats, tant de l'Estat com d'Europa.”

1.300 milions
El sector de les ‘start-ups' tecnològiques ha mobilitzat en els darrers quinze mesos fins a 1.300 milions d'euros, incloent-hi operacions com ara les vendes de Social Point i Privalia.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia