Economia

Amb el currículum al mòbil

Canvis Les tecnologies acosten candidats i empreses a les ofertes de feina A l'alça El 87% dels reclutadors de recursos humans admeten que fan servir les xarxes socials Selecció No totes serveixen i cal triar la més adequada

Poder accedir a ofertes de feina des de la consulta del metge, des del sofà de casa o des del cafè del poble i enviar el currículum (CV) en un instant té tants avantatges com pocs inconvenients i explica per què, en els últims anys, el reclutament de talent i la recerca de feina han viscut una revolució amb plena convergència cap a nous suports i les noves tecnologies.

“L'accés al mercat laboral és molt més ràpid i còmode, gairebé immediat, i això fa que tant les empreses com els candidats no perdin tant de temps”, explica Raquel Izquierdo, directora de servei regional a Catalunya d'Adecco. Dominique Cerri, directora general d'InfoJobs, explica: “Les empreses de reclutament hem viscut una veritable revolució mòbil en els últims dos o tres anys.” De fet, fa poques setmanes, la companyia ha assolit la fita d'un milió d'usuaris únics actius registrats en la seva app per a telèfons mòbils, que va llançar al mercat ara fa cinc anys, quan encara ningú apostava per aquest canal. “És molt més fàcil, ràpid i eficient que per altres sistemes i permet inscriure't en una oferta amb un sol clic”, explica. “La recerca de feina és molt important per a la persona que està en procés de trobar-la i que pensa que, mentre s'està a casa, li pot fugir de les mans l'oportunitat de la seva vida”, argumenta Cerri.

Raquel Izquierdo destaca que les noves tecnologies “tenen una rellevància brutal” a l'hora de buscar feina. “Totes les empreses utilitzen les xarxes socials per millorar la seva marca, de manera que també les fan servir a l'hora de reclutar talent”, explica. “Els usuaris ja han deixat de venir a les oficines i el 60% dels candidats presenten el currículum de manera virtual”, assenyala. Amb tot, reconeix que encara hi ha un col·lectiu, sobretot majors de 40 anys, que no és tan hàbil amb aquesta mena de suport i encara opta per la visita presencial a l'oficina de treball temporal.

Però el reclutament 2.0 és una opció que s'ha de tenir en compte. Segons una enquesta d'Adecco sobre l'ús de les xarxes socials, més del 80% de les empreses hi tenen presència, i els portals laborals (95%), els llocs web d'empreses (84%) i les xarxes socials (87%) són les tres eines més emprades pels professionals de la selecció de personal a l'hora de reclutar futurs candidats.

“Però cal utilitzar bé aquestes eines en funció del perfil del candidat”, avisa Laura Martín, tècnica d'ocupació a Barcelona Activa. “Per a un perfil sènior o semisènior [és a dir, que ja té una certa experiència], amb un grau universitari com a mínim, LindkedIn és una de les grans eines de reclutament, però no cal ser-hi si es té un perfil menys qualificat. En aquest cas, BeBee, per exemple, seria més adequat”, explica.

Martín aconsella que el candidat estudiï bé –que demani assessorament a un expert– en quines xarxes socials li convé estar. “Cal definir, en primer lloc, quin és l'objectiu professional del candidat, a què vol aspirar. Després, marcar-se els canals més idonis, les xarxes socials que li aniran millor, i seleccionar un target al qual enviar el currículum, que pot dur incorporat, per exemple, un eslògan que el defineixi”, recomana. Blogs per a periodistes, llocs web per a dissenyadors gràfics i canals de YouTube per a cuiners poden ser algunes de les eines més recomanables.

Però no tot són avantatges en el món de les xarxes socials a l'hora de buscar feina, sobretot si no se'n fa un bon ús. “Per a nosaltres, i també per a les empreses, la informació que trobem a les xarxes socials és molt important, perquè ens permet fer-nos una idea més acurada del candidat”, explica Izquierdo. “No només tenim el seu currículum, sinó que coneixem els seus gustos, preferències o recomanacions i sabem amb més exactitud si encaixa per a un lloc de treball o no”, diu.

“Cal vigilar molt amb la informació que publiquem a les xarxes socials i amb les pàgines o grups que seguim, i és tan fàcil com posar filtres”, explica Laura Martín, de Barcelona Activa. “També es pot optar per nicks [àlies o sobrenoms] que no perjudiquin la nostra imatge personal”, recomana.

Molts candidats ja han deixat de venir a les oficines, i el 60% presenten CV virtual
Raquel Izquierdo
directora servei adecco
És molt més fàcil, ràpid i eficient que per altres sistemes i permet inscriure't en una oferta amb un sol clic
Dominique Cerri
directora general d'infojobs

Digues què vols i et diré què has de triar

No totes les xarxes socials ni les app ni els portals per buscar feina serveixen per a tots els candidats i cal esbrinar quins s'ajusten més a cada perfil. Laura Martín, tècnica de Barcelona Activa, recomana sobretot LinkedIn per a candidats amb formació alta i certa experiència. “La resta de xarxes estan a molta distància d'aquesta”, diu. Però també recomana Job Today, per a perfils menys qualificats, “perquè és molt àgil de fer servir i hi ha molt moviment, moltes entrades d'ofertes de feina”. Amb tot, no cal estar a tot arreu, i és important saber que hi ha portals específics en funció del sector o del tipus de feina que es busca, com ara Hosteleo i Turijobs per al turisme, i Europe Language Jobs per a feines amb idiomes dins d'Europa, entre d'altres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia