Economia

Disminueix el nombre de denúncies a Consum el 2017

El govern català imposa 31 multes a les comarques gironines, bona part de les quals per clàusules i pràctiques abusives

La majoria de reclamacions són de serveis de telecomunicacions i bàsics

El nombre de denúncies presentades pels gironins a l’Agència Catalana del Consum ha disminuït un 4%, segons dades de la memòria d’actuacions del 2017. Concretament, l’any passat es van rebre 189 denúncies, un 30,2% de les quals corresponen a serveis generals de consum, un 19,6% a béns de consum/productes i un altre 19% a restauració i allotjaments.

Paral·lelament a la disminució del nombre de denúncies, també ha baixat el nombre de reclamacions, un 9,29% –un total de 2.186 reclamacions- respecte a l’any anterior–, tot i que el nombre de consultes ha augmentat un 3,6%. Segons la directora de l’Agència Catalana del Consum, Montserrat Ribera, aquestes dades demostren que “les empreses estan fent les coses millor”. Tot i això, les 1.095 actuacions d’inspecció a la demarcació han derivat en 31 expedients resolts amb sanció –un 21% menys que un any enrere–, per un valor total de les multes de 229.306 euros. Les infraccions que han motivat quanties més grans en multes han estat les clàusules i les pràctiques abusives –46,89%–, la negativa o resistència a subministrar dades –32,20%– i les pràctiques comercials deslleials –12,59%.

Pel que fa a les reclamacions, el sector de les telecomunicacions i internet continua sent el sector amb més reclamacions –27,8%–, seguit dels serveis d’electricitat, gas i aigua –23,7%–, altres serveis generals de consum –20,9%–, i de béns de consum/productes –12,9%.

Com a conseqüència del descens del nombre de reclamacions també ha disminuït un 12,37% el nombre de casos resolts per mediació, mentre que el de laudes arbitrals ha pujat un 42,34%.

Endesa encapçala les empreses amb més reclamacions, seguida de Vodafone, Orange Espagne, telefónica i Gas Natural. De totes maneres, segons Consum, tot i que aquestes són les empreses amb més reclamacions, la majoria se solucionen per la via de la mediació o l’arbitratge.

LA XIFRA

229.306
euros
és el valor de les multes imposades per Consum el 2017 a empreses, la majoria per clàusules i pràctiques abusives.

Reclamar els contractes per escrit

L’Agència Catalana del Consum també recorda als usuaris de telefonia mòbil que és aconsellable tenir per escrit els contractes amb les companyies ja que moltes vegades el contracte es grava per telèfon i el consumidor no el té físicament. Per això aconsella que els usuaris reclamin per escrit el contracte a les empreses de telefonia perquè així poden saber quins són els serveis que se’ls apliquen concretament i quin cost tenen. De fet, actualment totes les companyies telefòniques estan apujant tarifes de manera unilateral. És a dir, que comuniquen al client que els donaran més serveis llevat que el client els digui el contrari. És a dir, que en lloc de preguntar al client si li interessa un determinat servei i un cop rebuda la resposta aplicar-lo o no, la companyia ofereix directament els serveis i és l’usuari qui els ha de comunicar que no li interessen. L’Agència Catalana del Consum va explicar que estan en contacte amb les companyies de telefonia i que, de moment, no sembla que aquestes tinguin la intenció de canviar aquesta pràctica.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia