Economia

GERARD BARSALÀ

PROPIETARI DE L’EMPRESA ELIXIRS DE PONENT, QUE DESTIL·LA LICORS NATURALS

“Vaig començar fent licors amb fruita a la cuina de casa per afecció”

Amb sols un any al mercat, els dos licors d’aquest jove emprenedor d’Almacelles ja obtenen premis internacionals. S’elaboren artesanalment i amb fruita ecològica del país.

Amb sols 33 anys, aquest emprenedor d’Almacelles és un dels pocs que elaboren licors artesans, naturals i de proximitat. Segurament perquè no tenen res veure amb els industrials que protagonitzen els típics xopets de sobretaula, aquests s’estan fent amb rapidesa un lloc al mercat i ja han guanyat destacats premis. D’on sorgeix l’empresa Elixirs de Ponent?
Vaig començar a fer licors com a afecció, amb el meu cosí, i quasi per casualitat a la cuina de casa. Vas fent licors i licors, i et diuen que són molt bons... Arran d’un accident, em vaig replantejar la vida: vull treballar en una cosa que realment m’agradi. Així que vaig iniciar la meva investigació i formació en el món dels licors i vaig constatar que durant les sobretaules als restaurants demanàvem licors que no ens acabaven d’agradar.
Es refereix als típics licors industrials amb aromes i sabors de fruites diverses?
Correcte. Porten molt de sucre, colorants i aromatitzants. No aporten res d’especial. Així que vaig decidir fer un producte de qualitat per a un mercat que apreciï els licors artesans, fets amb fruita de veritat i de proximitat, i que puguin ser ecològics. Fa dos anys, vaig constituir l’empresa Elixirs de Ponent. No tinc el segell d’ecològic, perquè costa força trobar alcohol que n’estigui certificat. La resta d’ingredients –cítrics i sucres– sí que són ecològics.
Són els únics a Catalunya?
Dels pocs. Sols som quatre o cinc empreses familiars que elaborem aquests tipus de licors artesans i de proximitat, i van desapareixent. Les traves de l’administració ho compliquen: jugues a la mateixa lliga que els grans fabricants, que fan 50.000 ampolles diàries. Tens les mateixes condicions sanitàries a complir, reglaments, etc. però nosaltres en fem 500 o 1.000 al mes. En aquest sentit, desanima una mica, però lluitem per tirar endavant.
El secret de l’èxit d’un emprenedor és creure molt en el que fa?
Sí. Des que t’aixeques fins que te’n vas a dormir has d’estar tot el dia pensant-hi. I per poder fer-ho, cal molta motivació per superar les traves que et trobes, des de marges de preus en la distribució... Has d’estar molt animat.
Es van estrenar al mercat l’any passat, amb un primer producte, Llimonetti, molt ben reconegut.
Sí, va guanyar la medalla d’or en el Catavinum World Wine&Spirits Competition 2017, i enguany ha guanyat la medalla de bronze en la Berlin International Spirits Competition. Aquests premis ens han projectat en l’àmbit de la restauració i les botigues especialitzades. És un producte que no té res a veure amb els típics limoncellos. El nostre és molt més suau d’alcohol –25 graus– i no té tant de sucre. Els premis també ens han animat a treure al mercat un segon licor, el Tarongetti. Igual que el licor de llimona està fet macerant-ne les pells de fruita ecològica i, per tant, sense ceres ni pesticides. El Tarongetti acaba de guanyar la medalla d’or del Catavinum, on han competit 3.840 caves, vins i begudes de vint països. Ens ajuda a obrir-nos camí.
Per què una empresa de Ponent, que diu que fa licors de proximitat, aposta pels cítrics?
Parlant clar, perquè són els que més m’agraden a mi! I també perquè vam veure que al mercat la gent estava més acostumada a demanar licors de llimona.
Ampliaran la gamma cap a altres fruites?
Estem treballant per destil·lar un licor elaborat amb camamilla que es recol·lecta als camps de Linyola. És una herba típica d’aquí i el licor és suau, melós, amb propietats digestives i té 17 graus. També farem algun altre licor amb una fruita de pinyol. A banda, enguany, també hem signat un conveni amb la Fundació Aspros de Lleida perquè el servei de logística, etiquetatge i distribució el facin ells. En lloc d’invertir en maquinària a l’obrador, ho fem en treball social. Així també tanquem el cercle, perquè fem un producte artesanal des de la collita i selecció de les llimones i les taronges fins que es comercialitza el licor, en un procés que dura un mes.
Enguany es podran ja trobar els licors a la resta del país?
Aquesta és la intenció. Volem doblar la facturació i la producció, per assolir les 1.000 ampolles mensuals i afegir a l’equip el meu pare. També ens agradaria aconseguir un distribuïdor de begudes a les altres tres demarcacions catalanes, especialment per a les botigues i les grans superfícies. Actualment venem en 35 punts i la restauració és el principal client del Limonetti, com a licor premium per a les sobretaules. La realitat és que a tots els restaurants on hem entrat, repeteixen. El 2019, també preveiem iniciar-nos en l’exportació, començant pel Llimonetti, que es trobarà a botigues i restaurants d’Alemanya i Anglaterra.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

economia

Tesla acomiadarà 15.000 treballadors, el 10% de la seva plantilla global

barcelona

Stuart anuncia un ERO però diu que mantindrà un “pol tecnològic” a Barcelona

Barcelona
turisme

Les estacions d’esquí de Lleida tanquen una bona temporada

lleida
economia

La Generalitat assegura que s’han resolt més de la meitat dels fons europeus

barcelona
CASSÀ DE LA SELVA

L’Ajuntament reconeixerà el teixit empresarial del municipi

CASSÀ DE LA SELVA
economia

El barril de Brent baixa dels 90 dòlars tot i la tensió a l’Orient Mitjà

barcelona
GIRONA

Gelati Dino preveu obrir sis punts de venda més a curt i mitjà termini

GIRONA

La Paradoxa d’Easterlin

professor d'economia i empresa, Universitat de Girona, emprenedor i expert en gestió de crisi i desenvolupament de negoci
Tribuna

Memòria històrica

@sninobecerra / Catedràtic emèrit de l’IQS School of Management (URL)