Economia

Passar la frontera per recollir visitants

El comerç de Perpinyà qüestiona l’autobús gratuït de Figueres que recull visitants al Rosselló

Dos dies a la setmana un bus s’omple de turistes francesos cap a Figueres

No limitar-se a atraure visitants, sinó anar-los a buscar a l’origen, passant la frontera si cal; aquest és l’objectiu que s’ha fixat l’Ajuntament de Figueres aquest estiu i la prova està funcionant. Dos dies a la setmana, els dimarts i dijous, un autobús gratuït recull a les platges del Rosselló (Sant Cebrià, Canet), i a Perpinyà, les persones que vulguin visitar Figueres i els torna al final de la tarda. Després d’un inici incert al juliol, l’èxit de la fórmula ha obligat a instaurar reserves prèvies i ja s’ha hagut d’afegir autobusos suplementaris.

Funciona tan bé que inevitablement també han sorgit crítiques a l’altra banda de la frontera. No hi hagut cap queixa formal, però el diari rossellonès L’Indépendant s’ha fet ressò del malestar de càrrecs electes i representants d’agrupacions comercials. “No ens han informat del projecte, no sabem si les companyies d’autobús tenen les autoritzacions corresponents. No puc impedir aquesta competència però em pregunto si és la bona manera d’actuar, en plena temporada d’estiu i sense comunicació [entre els consistoris]”, diu Pierre Olivier Barbé, regidor perpinyanès encarregat de turisme, a les pàgines de L’Indépendant.

En el mateix article, Isabelle Bertrand, presidenta de l’associació de comerciants del barri Clémenceau a Perpinyà, és molt més contundent: “Hi ha un sentiment de ràbia, és una apropiació de clientela, no és un sistema europeu. Tot és molt més barat allà [a Figueres]. És recuperació i no ho necessitem tenint en compte que ja és prou complicat per a nosaltres”, diu la comerciant al diari perpinyanès.

“Crec que ens hem d’espavilar tots i on hi ha un problema cal buscar solucions”, respon Lluís de Anguera, president de Comerç Figueres. En aquest cas segons De Anguera, la solució a les crítiques dels comerciants de Perpinyà seria molt fàcil: utilitzar el mateix autobús, compartir costos i qui vulgui anar de Figueres cap allà també ho pugui fer. “Em sorprèn que es queixin però que no es busquin solucions”, afegeix De Anguera.

En el mateix sentit, Jordi Masquef, segon tinent d’alcaldia a Figueres, defensa una iniciativa que qualifica de pionera: “La finalitat és potenciar el comerç i el turisme, generar riquesa, i en espera del balanç final, els resultats semblen molt positius. No hi ha cap polèmica ni hem rebut cap queixa formal.” Masquef admet que pot entendre que a alguns comerciants del Rosselló això no els faci cap gràcia, però recalca que hi ha un mercat i volen que Figueres sigui un pol d’atracció. “A banda, ens agradaria establir sinergies amb la Catalunya del Nord; hem de potenciar una àrea supramunicipal i per sobre de la frontera per crear un pol en benefici de tots plegats” diu el regidor.

Els altres dies de la setmana la iniciativa també inclou un autobús que recull turistes a l’Escala, als càmpings de Sant Pere Pescador i a Roses però amb molt menys èxit (mitjanes d’entre quatre i dotze passatgers per viatge). També amb menys polèmica: a l’Escala s’interpreta com una oferta més per als turistes escalencs. Des de l’àrea de Turisme de Roses defugen també la polèmica tot i que fan observar que s’ho han trobat fet, que ningú de Figueres els ha consultat i qüestionen que aquesta manera d’actuar sigui la idònia. La campanya es va iniciar el 9 de juliol i acabarà el 31 d’agost.

Despesa mitjana d’entre 50 i 75 euros per persona

Els visitants de l’Estat francès que aprofiten el servei d’autobús gratuït per passar el dia a Figueres fan una despesa mitjana d’entre 50 i 75 euros per persona. És un dels primers elements que es destaquen de l’enquesta fa als visitants al final del dia. L’import el dediquen essencialment a la gastronomia, museus i compres, roba, tabac, i potser algun vi de l’Empordà. L’enquesta també revela que entre els 54 viatgers, una dotzena de persones de mitjana visiten el museu Dalí, alguns més descobriran el museu de l’Empordà, el del joguet. En canvi un 50% d’aquests usuaris sol fer la visita del castell de Sant Ferran. Els dijous pren força el mercat, que per als francesos és un atractiu important.

Majoritàriament es tracta de visitants francesos –només un 10% són turistes d’altres nacionalitats–. La major part són turistes de vacances al Rosselló, tot i que també aprofiten l’oportunitat alguns nord-catalans de Sant Cebrià, Canet i sobretot Perpinyà, on puja a l’autocar el gros de residents locals. La campanya Figueres, as you like! / Figueres, comme vous l’aimez, tindrà per a l’Ajuntament un cost de l’ordre de 30.000 euros. El dispositiu i el guiatge (vegeu peça) van a càrrec de l’empresa Gigs Girona/Turisme Imaginari. Hi col·laboren l’agrupació Comerç Figueres (que ofereix un val de consumició amb una guia de promoció del comerç local que s’entrega a cada visitant), i la DO Empordà, que ofereix un tastet de vins a la Casa Empordà com a acte de benvinguda a la ciutat per als visitants.

“On es pot menjar una paella bona i barata?”

E.C

Dimarts passat l’autobús procedent de la Catalunya del Nord aparca a Figueres a les deu del matí. Com ja passa aquestes últimes setmanes és ple, amb 54 viatgers. En el recorregut els ha acompanyat en Pol, el guia de l’empresa GIGS que els farà descobrir la capital de l’Alt Empordà. Després d’unes primeres explicacions davant de la Torre Galatea, el guia els acompanya fins davant del museu Dalí, on s’informa els visitants del preu d’entrada, horaris, etc. A continuació caminen fins a la Rambla, on hi ha el Museu del Joguet i el Museu de l’Empordà. Tot caminant surten les primeres preguntes i els tòpics no hi falten: “On es pot menjar una paella bona i barata?” L’itinerari acaba a l’oficina de turisme de Casa Empordà. Cada visitant recollirà un petit obsequi (una bossa per fer les compres), i documentació diversa, entre la qual un fullet de l’associació Comerç Figueres. Per rematar-ho un tastet de vins ofert per la DO Empordà. Són poc més de les onze del matí i fa calor, però tenint en compte els horaris europeus, el tastet té bona resposta. A partir d’allà els turistes van per lliure i els primers punts d’interès són els aparadors i les botigues de la ciutat. Qui vulgui pot presentar-se a les tres de la tarda a la parada d’autobús per anar còmodament a visitar el castell de Sant Ferran. A les cinc de la tarda sortirà l’autobús de retorn cap a l’altre costat de la frontera.

“És perfecte”, afirma un dels turistes, originari de la Bretanya, de vacances al Rosselló i que ha fet el viatge amb la seva parella i dos fills. “T’estalvies haver d’agafar el cotxe, buscar aparcament i perdre’t en una ciutat que no coneixes; una molt bona iniciativa, i no ens impedirà d’anar també a visitar Perpinyà”, conclou aquest usuari.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

economia

Tesla acomiadarà 15.000 treballadors, el 10% de la seva plantilla global

barcelona

Stuart anuncia un ERO però diu que mantindrà un “pol tecnològic” a Barcelona

Barcelona
turisme

Les estacions d’esquí de Lleida tanquen una bona temporada

lleida
economia

La Generalitat assegura que s’han resolt més de la meitat dels fons europeus

barcelona
CASSÀ DE LA SELVA

L’Ajuntament reconeixerà el teixit empresarial del municipi

CASSÀ DE LA SELVA
economia

El barril de Brent baixa dels 90 dòlars tot i la tensió a l’Orient Mitjà

barcelona
GIRONA

Gelati Dino preveu obrir sis punts de venda més a curt i mitjà termini

GIRONA

La Paradoxa d’Easterlin

professor d'economia i empresa, Universitat de Girona, emprenedor i expert en gestió de crisi i desenvolupament de negoci
Tribuna

Memòria històrica

@sninobecerra / Catedràtic emèrit de l’IQS School of Management (URL)