Economia

Brussel·les prohibeix a partir d’aquest dilluns les barreres geogràfiques a les compres a Internet

El reglament europeu vol evitar discriminacions cap als consumidors que comprin o accedeixin a un servei en línia des d’un altre estat membre

Per a la Comissió Europea, es tracta d’un altre pas “important” cap a un mercat únic digital

Els comerciants que ofereixen un producte o servei en línia a la Unió Europea no podran discriminar més els consumidors en funció de l’estat europeu des d’on facin la compra. És a dir, que qualsevol ciutadà europeu podrà comprar online en una pàgina web d’un altre estat membre sense patir cap tipus de restricció. El reglament impulsat per la Comissió Europea per posar fi a l’anomenat “geobloqueig” entra en vigor aquest dilluns i els estats membre hauran de garantir-ne la bona implementació.

La nova normativa prohibeix pràctiques com ara que una pàgina web redirigeixi a l’usuari a la pàgina nacional de l’estat on s’ubica sense previ consentiment. O, per exemple, també impedeix que un ciutadà català ubicat a Bèlgica no pugui comprar entrades per Internet per anar un concert a Catalunya pel sol fet de fer la compra des de Bèlgica.

Entre els productes i serveis coberts per la normativa figuren les entrades a espectacles i parcs d’oci, les estades hoteleres i el lloguer de vehicles, però queden de moment exclosos tots aquells protegits per drets d’autor, com llibres electrònics, música o videojocs. També han quedat fora els serveis audiovisuals i el transport, productes i serveis que seran revisats més endavant.

Per a la Comissió Europea, es tracta d’un altre pas “important” cap a un mercat únic digital i se suma a altres iniciatives ja dutes a terme com ara l’eliminació del roaming o la portabilitat de dades mòbils entre estats de la UE.

El vicepresident responsable del Mercat Únic Digital, Andrus Ansip, assegurava divendres en roda de premsa que juntament amb la supressió de les tarifes d’itinerància, “el final del bloqueig geogràfic injustificat és una altra iniciativa essencial” i apuntava que les noves normes “permetran als consumidors comptar amb més possibilitats d’escollir productes a preus competitius i, per tant, millors condicions”.

Segons dades de la Comissió Europea, les vendes en línia de productes estan creixent un 22% anual però amb freqüència els comerciants es neguen a vendre als clients d’altres estats membres de la UE. El 2015, per exemple, el 63% de les pàgines web no deixaven als interessats comprar en un altre país de la UE. El nou reglament elimina a partir d’ara les barreres injustificades a l’hora de fer compres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia