Economia

Taula de diàleg de governs per mirar de salvar Nissan

Els executius de Torra i Sánchez se citen per a la setmana que ve per abordar els tancaments

Aragonès entraria en el capital de les multinacionals

Chacón veu inviable la nacionalització

La crisi de Nissan durà a una mateixa taula de diàleg representants dels governs català i de l’Estat la setmana que ve a Madrid. La consellera de Presidència i portaveu del govern, Meritxell Budó, va avançar ahir que la setmana entrant es trobaran amb l’executiu de l’Estat per buscar solucions al tancament de les plantes de l’automobilística a Catalunya. De forma presencial i a Madrid: “Serà per veure què s’hi pot fer, i per parlar després amb el Japó i el que faci falta”, va advertir Budó.

La conversa telefònica entre els presidents Quim Torra i Pedro Sánchez de dijous va saldar-se, entre d’altres, amb l’objectiu de treballar plegats per a l’intent desesperat de salvar Nissan, i per aquest motiu van acordar parlar-ne directament. La consellera d’Indústria, Àngels Chacón, i la ministra del ram, Reyes Maroto, seran les encarregades de liderar la trobada, que coincidirà, probablement, amb més mobilitzacions com les que ahir van iniciar els treballadors, afectats per la pèrdua de 3.000 llocs de treballa directes i fins a 20.000 d’indirectes. L’ofensiva diplomàtica i també de mobilitzacions té com a objectiu la junta d’accionistes de Nissan, convocada per al 6 de juny.

Mentre es prepara l’estratègia, ahir els diferents responsables continuaven definint-se sobre com afrontar el cas de Nissan i el de la globalització industrial, en general. En aquest línia, el vicepresident i conseller d’Economia, Pere Aragonès, qüestionava la política de subvencions duta a terme fins fa poc per la Generalitat amb les grans automobilístiques, i va dir que optaria per l’entrada en el capital de les multinacionals, per tenir més incidència en les decisions. Aragonès confia encara a poder revertir la decisió “fins a l’últim minut”, i defensava la competitivitat de la indústria de l’automòbil catalana, tot i admetre que “serà molt difícil”. Un exemple de la capacitat d’influència des del capital conjunt és la defensa de Renault que ha pogut fer l’Estat francès, que n’és accionista.

La consellera Chacón recela d’aquesta estratègia: “Nacionalitzar plantes no és una opció realista”, responia ahir a les demandes d’alguns sindicats que dijous reclamaven una contundent intervenció sobre l’empresa. “No enganyaré els treballadors amb falses esperances malgrat que sabem que es queden en la precarietat laboral”, advertia la consellera ahir, en avaluar la situació. La Generalitat “no té marge pressupostari” per nacionalitzar, tot i que sí per fer que a la marca li surti “car i difícil” el tancament, tenint en compte que “l’empresa ha estat deslleial amb les administracions i els treballadors”.

Per la seva banda, la ministra Maroto apostava per una col·laboració publicoprivada per salvar Nissan, tot i que sense especificar quina podria ser l’aportació estatal. Més enllà de recomanar l’aposta pel vehicle elèctric, Maroto no va voler avançar opcions de sortida, malgrat conèixer força el sector perquè és de Valladolid, la seu de la major empresa de Renault a l’Estat, que continuarà produint.

LES FRASES

Cal buscar la col·laboració publicoprivada per salvar Nissan
Reyes Maroto
ministra d’indústria
El suport públic a les multinacionals ha de ser vinculant, i sense la subvenció
Pere Aragonès
vicepresident d’Economia
Nacionalitzar no és una opció realista. Ens han enganyat
Àngels Chacón
Consellera d’indÚstria

Protestes sindicals als concessionaris i acomiadaments a França

El tancament de la planta va precedir, ahir, les protestes dels treballadors. L’onada de mobilitzacions va començar empaperant totalment mitja dotzena de grans concessionaris de Nissan de l’àrea metropolitana de Barcelona i del Vallès. Els empleats van protestar davant de les botigues durant un quart d’hora, sense generar incidents, més enllà de molt de soroll i la important empastifada de fullets i fins i tot ous sobre els finestrals. Sí que es va tallar la Gran Via de Barcelona i la C-17 a Montcada uns minuts, durant la protesta. El comitè d’empresa amenaçava ahir Renault de dur les mobilitzacions fins a les plante de producció a França, amb l’objectiu de paralitzar-les, bé a les rotondes d’accés, o bé impedint l’accés a les fàbriques de components de Renault a l’Estat. “Si no hi ha solució, no descarto que el proper que cremi siguin les instal·lacions de Nissan a Barcelona”, va cloure Javier Hernández (UGT) la seva arenga als treballadors en acabar la concentració de la Gran Via. Els pròxims dies es concretaran noves accions, més enllà de mantenir la vaga indefinida que duen a terme des de ja fa setmanes per la impossibilitat que tenien de dialogar amb la direcció.

Justament ahir es va saber que Renault acomiadarà 4.600 treballadors a França i 10.000 a tot el món en els pròxims tres anys. La companyia ha assegurat que és “fonamental per garantir la sostenibilitat” del negoci i que pretén així reduir 2.000 milions d’euros en costos fixos. El fabricant automobilístic ha obtingut recentment un préstec de 5.000 milions d’euros garantit pel govern francès arran de la crisi de la Covid-19. La Comissió Europea va autoritzar aquesta ajuda d’estat defensant que era necessària per ajudar un “important fabricant de cotxes europeu que dona feina a més de 73.000 persones” a “obtenir liquiditat”. Tot i això, a França no es tancarà cap planta, de moment, segons l’acord pactat amb Nissan i Mitsubishi. La companyia francesa va admetre ahir que la Covid havia estat el detonant final d’una necessitat de renovació que ja era urgent. El pla de reajustament no afectarà les plantes que Renault té a l’Estat espanyol, sobretot la de Valladolid, que fabrica el model Captur i que acull la majoria dels 14.000 treballadors de Renault a tot l’Estat. A Sevilla i Palència munten el Kadjar i el Megane, però tampoc no en resultaran afectats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia