Foment diu que no liberalitzarà el sector del taxi
Mantindrà les limitacions per donar llicències VTC, però els taxistes diuen que no es compleixen i fan vaga avui
El govern estatal mira de calmar els ànims al sector del taxi. Ahir, el Ministeri de Foment, arran d’una pregunta traslladada per la Federació d’Associacions del Taxi, Fedetaxi, va garantir que l’executiu no preveu modificar l’actual règim d’autoritzacions de lloguer de vehicle amb conductor (VTC), i que marca el criteri d’una autorització VTC per cada 30 llicències de taxi (fixat per decret el 2015).
Foment considera que la normativa actual resulta “fonamental per a una convivència equilibrada i ordenada entre l’activitat d’aquest sector i el del taxi”. Però els taxistes no ho veuen així i per això avui es concentraran a Madrid per protestar pel que consideren l’intrusisme que exerceixen plataformes com ara Uber i Cabify. A Barcelona i la seva àrea metropolitana avui també serà tasca impossible trobar taxis, ja que els professionals catalans donen suport a la gran marxa a la capital espanyola.
De fet, el portaveu del sindicat Elite, Alberto Álvarez, considera el comunicat de Foment: “Un insult a la nostra intel·ligència perquè diu que mantindrà uns criteris que ara ja s’estan incomplint.” Segons Álvarez el criteri d’una llicència VTC per cada 30 de taxi “està totalment sobrepassada a Catalunya”. El portaveu d’Elite explica que el gest de Foment “no ha fet res més que augmentar el nombre de taxistes que protestaran a Madrid”.
El president del Sindicat del Taxi de Catalunya (Stac), Lluís Berbel, explica que, malgrat el comunicat de Foment, el sector continua preocupat per l’efecte de les noves plataformes sobre la seva activitat: “El que cal és que es diferenciï molt bé entre el servei VTC i el servei del taxi perquè, si no, el primer es converteix en un servei de taxi totalment desregulat”. En aquest sentit, el comunicat de Foment d’ahir remarca que el ministeri, juntament amb les comunitats autònomes, “reforçarà el control per verificar” que es respecta això i que les empreses de lloguer de vehicles amb conductor no agafen passatgers pel carrer i ho fan només amb un servei precontractat.
D’altra banda, el sector del taxi està pendent del recurs interposat per la Comisión Nacional de la Competencia contra el govern estatal perquè elimini les restriccions a serveis de transport de passatgers.