La Borsa
Més valors
Economia

municipal

comerç

L’oferta cultural cau als eixos comercials de Barcelona

A les àrees més cèntriques, en un any va tancar el 7% dels establiments del sector, tot i el context general d’obertura de més comerços

El nombre de locals de lloguer de transport va créixer del 12%

Els eixos comercials més cèntrics i turístics de Barcelona exhibeixen bona salut: entre el 2015 i el 2016, el nombre d’establiments va passar de 6.665 a 6.758, el que representa un increment de l’1,4%, en els onze eixos que integren Barcelona Oberta (BO), segons un estudi elaborat per l’associació. El diagnòstic, però, no és extensible a l’oferta cultural, que és la que més cau percentualment, del 7%: el 2015 la integraven 416 establiments, i l’any passat, 387.

Aquesta dinàmica baixista també s’estén al sector dels productes per a la llar, que, amb un públic eminentment no turístic, passa de 302 a 282 locals. En canvi, la resta de l’oferta creix, tant pel que fa a l’oferta de productes personals, que inclou de perfumeries a botigues de roba i que passa de 1.384 a 1.394 locals, com a les compres quotidianes –de 735 a 761–, els serveis –de 1.369 a 1.387– i la restauració, que continua essent l’àmbit que aplega més oferta: si el 2015 hi havia en els onze eixos estudiats 1.862 bars i restaurants, el 2016 ja eren 1.927.

El sector que més creix percentualment, però, és el de lloguer de vehicles de transport personal, de patins a bicicletes. En un any, el nombre d’establiments ha crescut del 12,4%, de 209 a 235. El boom, que ha dut l’Ajuntament a modificar l’ordenança de circulació per fer baixar cicles i patins de les voreres, es concentra als eixos de Barnacentre, on es passa de 29 a 37 locals, i de la Barceloneta, que en un any ha passat de 9 a 15.

No és, però, ni l’embranzida d’aquests negocis ni la pèrdua d’oferta cultural el que més preocupa al si de BO. Durant la presentació ahir de l’estudi, la unió d’eixos turístics va preferir advertir dels riscos que poden comportar altres dos fenòmens. El primer, l’augment d’una oferta comercial que l’entitat entén poc especialitzada, de baixa qualitat i dirigida al denominat turisme low cost, integrada pels basars, les botigues de records i regals i els petits supermercats de barri de petites dimensions i amplis horaris –a vegades, fins de 24 hores d’obertura–. Els primers van de baixa: se n’han tancat nou, l’11%; de les segones, se n’han obert vuit, el 7% més, i la xifra de minisúpers va augmentar de 19, el 10,6%. Malgrat admetre que per ara el pes relatiu d’aquests establiments no representa cap problema, Carles Carrasco, cap d’anàlisi d’Eixos Economy Observatory, l’ens que ha elaborat l’estudi, va insistir en el risc que la seva proliferació pot implicar a llarg termini.

L’advertència es va fer extensiva a la disseminació de franquícies de grans marques. “Estem a favor que hi siguin, perquè són grans atractius comercials, però no podem tenir el mateix rètol a cada cantonada”, al·legava el president de BO, Gabriel Jené, que va reclamar a l’Ajuntament i als governs català i espanyol canvis legislatius per garantir la preservació de l’equilibri comercial i el fre a la proliferació tant de franquícies com de minis úpers i oferta low cost.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Sortida de la crisi, a precari

Tres de cada quatre llocs de treball a la demarcació són del sector serveis, especialment a la Selva Marítima i el Gironès

Més de la meitat dels nous contractes tenen una durada inferior a un mes

girona
 

La USOC crea a Girona la nova federació d’indústria

girona
 
Fira
Alimentària 2018

La indústria, contra l’al·lèrgia

L’Hospitalet de Llobregat
 
Estats Units

L’FMI pronostica una tempesta financera pels estímuls de Trump

 

Unió de Pagesos reclama un IBI rústic corregit

Girona
 
Estat francès

El sindicat de l’energia anuncia talls de llum a les empreses

 

L’atur de Figueres preocupa els empresaris del Cercle Euram

Figueres
 

Els vins de la DO Empordà, en la prova de la nova Peñín

Figueres
 

Gros Mercat inverteix 1,2 milions a Lloret

lloret de mar