Territori
Multa de 2,8 milions a Endesa per l’apagada
La Generalitat sanciona la companyia pel gran tall de llum del març
El Departament d’Empresa i Coneixement ha incoat un expedient sancionador a Endesa Distribución Eléctrica per la interrupció del subministrament elèctric que durant els dies 24, 25, 26 i 27 de març va afectar la demarcació de Lleida. Es van produir 137 incidents a la xarxa de mitjana tensió i 159 incidents a la xarxa de baixa tensió de Lleida, que van arribar a deixar sense subministrament elèctric un màxim d’uns 17.000 usuaris fins al dia 26.
L’expedient informatiu imputa a la companyia dues infraccions “molt greus”, la interrupció del subministrament elèctric i l’incompliment dels terminis de reposició del servei. Per això, Empresa i Coneixement proposa inicialment una sanció de 2,8 milions d’euros per a Endesa. La companyia podrà presentar al·legacions a l’expedient sancionador i podria veure reduïda en un 20% la sanció si reconeix voluntàriament la seva responsabilitat o bé si abona la multa proposada en qualsevol moment anterior a la seva resolució.
La interrupció del subministrament elèctric de finals del mes de març va afectar 72 municipis de les comarques lleidatanes i un total de 42.611 usuaris, en diferent magnitud, segons conclou l’expedient informatiu
L’expedient informatiu sobre els fets conclou que la companyia va interrompre el subministrament i va incomplir els terminis de reposició del servei. Segons Empresa i Coneixement, això constitueix una vulneració de la Llei 24/2013, del sector elèctric, ja que “el subministrament només es pot interrompre quan aquesta possibilitat consti al contracte, quan sigui imprescindible per al manteniment i la reparació d’instal·lacions, la millora del servei o raons de seguretat o quan hagin transcorregut almenys dos mesos des que s’hagi requerit el pagament del servei”.
A més, “la reposició del servei en 10 d’aquests municipis va incomplir la Llei 18/2008, de garantia i qualitat del subministrament elèctric, ja que es va excedir el temps establert per a la reposició del 90% dels usuaris afectats”. L’expedient descarta que “les interrupcions es deguessin a una causa de força major, ja que les condicions meteorològiques no van constituir una situació d’excepcionalitat”.