Societat
Vaga massiva dels taxistes contra els serveis alternatius
Demanen que es reguli de manera més estricta l’activitat dels vehicles de lloguer amb conductor de plataformes com Uber o Cabify
No descarten aturades indefinides per frenar la competència
El sector del taxi va fer ahir una exhibició de força amb un seguiment molt elevat de la vaga convocada contra l’expansió dels vehicles de lloguer amb conductor (VTC) que treballen amb plataformes com Uber i Cabify. L’aturada va tenir una incidència especial a les grans ciutats: a Barcelona, en punts com l’aeroport o l’estació de Sants era impossible aconseguir un taxi, de manera que els usuaris van haver de buscar altres alternatives. Els vehicles que complien amb els serveis mínims, degudament identificats, només atenien persones grans i discapacitats, i no els cobraven pel transport.
L’aturada, de 24 hores i amb seguiment desigual en localitats menors, havia estat convocada per diferents associacions per reclamar més control en l’activitat dels VTC, que es compleixi la normativa actual i que es protegeixi el sector del taxi amb noves mesures. De fet, a Barcelona alguns dels missatges reivindicatius dels taxistes reclamaven a l’administració estatal que complís amb la llei que regula aquestes activitats amb el mateix rigor amb què es vanta d’aplicar el 155.
La normativa vigent, coneguda com 1/30, estipula que amb cada trentena de llicències de taxi n’hi pot coexistir una de la modalitat VTC, però recentment una sentència del Tribunal Suprem que obliga a concedir 80 llicències noves ha tornat a encendre els taxistes, ja que algunes previsions indiquen que en podrien concedir 10.000 més els pròxims mesos. Aquests permisos corresponen als que les administracions van refusar entre el 2009 i el 2013, malgrat que el sector estava desregulat, però que ara els tribunals estan començant a concedir a partir dels recursos dels sol·licitants.
La ràtio no es compleix
El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va reiterar ahir que el govern no pot anul·lar decisions judicial i va carregar el mort a l’anterior govern per haver deixat un buit legal. El secretari d’estat d’Infraestructures i transport, Julio Gómez-Pomar, va admetre ahir que en algunes zones de l’Estat s’ha superat el nombre màxim d’aquestes llicències, que cobren per quilòmetre, amb preus tancats o en blocs, el que representa un descompte important respecte als taxis convencionals. De fet, els números són molt evidents: davant les 65.000 llicències del gremi de taxistes n’hi ha unes 6.000 de VTC, fet que gairebé triplica la ràtio d’1/30 prevista en el darrer reial decret, del 2015.
Les principals associacions del taxi no descarten fer més mobilitzacions i dilluns decidiran si convoquen una vaga indefinida, conscients que s’està treballant en un nou reial decret que reguli el sector. El govern creu que podria estar enllestit a principis de l’any vinent, però entitats com Fedetaxi i Antaxi consideren que les mesures que inclou són insuficients. A més, es dona la circumstància que la norma de l’1/30 també ha estat recorreguda en contra per la Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia i el Tribunal Suprem també la podria desactivar.
Manifestació i agressions
Els taxistes es van manifestar ahir de manera massiva a Madrid, fet que va causar importants problemes de mobilitat a la ciutat per la concentració de vehicles i manifestants, uns 4.000 segons la delegació del govern i 20.000 segons els organitzadors. La marxa va transcórrer amb to reivindicatiu fins al final de la protesta, quan hi va haver algun moment de tensió i càrregues dels antidisturbis davant del Congrés dels Diputats. A Barcelona, en canvi, la tensió hauria derivat en violència, segons denuncia Unauto, l’associació amb més representació en el sector del VTC. El seu president, Eduardo Martín, va lamentar que un conductor va ser traslladat en ambulància a un hospital de Barcelona per una “ferida sagnant” al cap després d’una agressió. A més, va lamentar actes vandàlics contra els vehicles, com ara pedrades, pintades, vidres trencats i rodes punxades a Madrid i Barcelona.