Economia

JORDI NOVO

PRESIDENT DE LA UNIÓ DE BOTIGUERS DE MATARÓ

“Ja donem per perdut que El Corte Inglés pugui venir a Mataró”

Envoltat de cortines i coixins, Novo diu que tota la vida ha fet de botiguer primer a Peramàs, i des de 1987 al cèntric carrer de Sant Benet. Presideix l’entitat comercial des de l’any 2015.

Com està de salut el comerç de Mataró?
El comerç està bé, el que no té és el volum que havia tingut fa anys perquè la crisi ha fet mal. No hem d’oblidar que la ciutat té un índex d’atur molt alt. Ara tenim més comerços low cost i els de qualitat, els de marca o els d’un nivell més alt han baixat considerablement.
Teniu calculat quants establiments han hagut de tancar aquests darrers anys?
N’hi ha molts que han tancat i han obert contínuament, però amb les dades que nosaltres tenim, que són les dels socis, ara estem a un 60% del que havíem tingut fa quinze anys. Havíem arribat a més de 600 associats. Malgrat això, encara n’hi ha de potents i que s’estan fent un lloc a la ciutat.
A banda de la crisi, què ha fallat més?
No han arribat les inversions que s’havien promès. El Corte Inglés no ha vingut, i això ha sigut un pal per al desenvolupament del centre de Mataró. Fa molt de temps sense que s’hi hagi fet cap inversió potent, esperant que ho fes el sector privat.
El Corte Inglés ha creat falses expectatives en el sector?
Per descomptat. Hi va haver botigues que es van col·locar a determinades zones esperant-lo que després han hagut de recular. A més, el preus dels lloguers dels locals també es va disparar.
Donen per perduda la instal·lació d’aquests grans magatzems?
Sí, ho donem per perdut. Fa anys que no s’ha fet res, i no podem estar més temps esperant que El Corte Inglés es bellugui. N’hem de prescindir totalment i que la ciutat continuï treballant per disposar d’un comerç més potent.
Li fa por un Mataró Parc més gran?
Sí, perquè ens pot fer perdre visites, que és el que nosaltres volem, encara que no comprin. Davant d’una possible ampliació, el que s’ha de fer abans és invertir més al centre de la ciutat. Tenim una corona al voltant de Mataró amb un gran potencial que no hem sabut atraure.
Mataró ha perdut pistonada davant d’altres ciutats. A què ho atribueix?
A la implicació de l’administració, que ha sabut veure que una ciutat sense comerç és una ciutat sense vida i que hi han invertit en tres coses que són prioritàries: la millora de la senyalització, l’aparcament i que l’espai sigui atractiu, que convidi a passejar i estigui net.
Són aquestes les receptes per redreçar la situació?
Sí, la gent que ve de fora de Mataró té problemes per saber per on ha d’entrar, on és el centre o on pot deixar el cotxe. Nosaltres hem lluitat gairebé deu anys perquè es canviés el rètol de l’autopista que deia que l’entrada cap al centre era la de Mataró Oest, just on hi ha la gran superfície. L’entrada normal és la de Mataró Sud. Fa tres anys van aconseguir que es millorés la senyalització dels aparcaments.
Per això estan infrautilitzats?
En part sí, perquè la gent no els coneix, però hi ha un problema afegit: el cost de deixar-hi el cotxe, amb l’empresa Saba, que té gairebé el monopoli de les concessions. Aparcar-hi costa tant com si es fes al centre de Barcelona. No es pensa aplicar una tarifa reduïda per a la gent que s’hi vulgui passar el dia, ens visiti, es quedi a dinar i ens compri.
La millora de l’espai públic se solucionarà amb el nou pla d’impuls del centre que promou l’Ajuntament?
El nucli antic és una joia que no llueix i que ha de ser el motor de desenvolupament comercial.
I el comerç dels barris?
Hi tenim una petita presència i és on hem notat més davallada de socis perquè molts establiments estan regentats per estrangers que encara veuen amb recel associar-se. El model ha canviat moltíssim però té encara un gran potencial, com ara la gastronomia.
Un exemple de la delicada situació del comerç de ciutat és la marxa de Zara de la Riera?
Hi ha dues maneres de veure-ho. Una pot explicar-se per la pròpia estratègia de l’empresa, que prefereix situar-se a les grans superfícies; però l’altra també està vinculada al fet que no té les visites suficients perquè el negoci sigui rendible. És un toc d’atenció a l’administració perquè alguna cosa falla.
Però el comerciant no hauria de tenir un paper més actiu?
Hem de ser més conscients dels canvis i que ja no es treballa com abans. A vegades això ens ha fallat.
Creu que el comerç electrònic matarà el tradicional?
No. Crec que el producte singular i a mida mai es podrà vendre per internet. El que no podem fer és convertir això en una oportunitat per disposar d’un segon canal de venda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

economia

El Consell Regulador del Cava admetrà raïm de fora de la DO pels efectes de la sequera

vilafranca del penedès
economia

El Port de Mataró acollirà el primer Saló Internacional Nàutic amb una trentena d’expositors

mataró

Reempresa evita el tancament de 440 empreses gironines durant l’última dècada

girona
economia

Henkell Freixenet creix un 4,1% l’últim any assolint 1.230 milions d’euros de facturació

sant sadurní d’anoia
medi ambient

Part de les vinyes del Penedès, en perill de mort, per la sequera

VILAFRANCA DEL PENEDÈS
Economia

L’acord perquè Chery fabriqui vehicles a l’antiga Nissan es signarà divendres

barcelona
economia

El Govern autoritza a Circuits de Catalunya a adjudicar la gestió a Fira de Barcelona

BARCELONA
Xina

L’economia xinesa creix un 5,3% en el primer trimestre

barcelona
economia

Tesla acomiadarà 15.000 treballadors, el 10% de la seva plantilla global

barcelona