La patronal vol un cànon a totes les vies ràpides
El Consell d’Infraestructures proposa un copagament per finançar el manteniment d’autopistes i autovies
El Consell Assessor d’Infraestructures de Catalunya proposa establir un cànon d’explotació per a totes les vies d’alta capacitat per finançar el seu manteniment. Aquest s’aplicaria tant a les autopistes de peatges com a les que són gratuïtes per a l’usuari i, tot i que l’organisme (integrat, entre altres, per la patronal Foment, la Cambra de Contractistes o la Fundació Cercle d’Infraestructures) no concreta la quantitat d’aquest cànon, calcula que suposaria una rebaixa del 70% respecte als peatges actuals. Proposa, a més, variables en funció de la contaminació.
A Catalunya hi ha 1.719 quilòmetres de vies d’alta capacitat, dels quals 676 corresponen a autopistes de peatge i la resta (1.043) a autovies. Entre el 2019 i el 2021 hi ha cinc concessions que vencen, entre les quals hi ha la de l’AP-7, el 31 de desembre de l’any que ve. L’Estat ha insinuat la intenció d’aixecar barreres, una opció que el Consell veu injusta. “Es diu que serà gratuïta però qui pagarà seran tots els contribuents a través dels pressupostos generals de l’Estat; pagaran fins i tot els qui no tenen cotxe”, destaca Pere Macias, de la Fundació Cercle d’Infraestructures. La proposta del Consell també vol garantir que hi haurà diners per fer el manteniment de les vies, “perquè el que estem veient és que s’està aturant la inversió com a manera de reduir el dèficit i als pressupostos de l’Estat es prioritzarà la despesa social”, assenyala el president de l’organisme, Francisco Gutiérrez. De fet, el Consell d’Infraestructures calcula que Catalunya té un dèficit en manteniment de 500 milions d’euros i aquest puja als 5.000 al conjunt de l’Estat.
L’organisme defensa aplicar el model a totes les vies perquè, com assenyala Salvador Guillermo, “hem de trencar la idea que al costat d’una autopista de peatge n’hi hagi una de gratuïta”. L’objectiu ha de ser –expliquen– evitar els desequilibris entre territoris a compte dels peatges i, per tant, demanen la implicació de totes les administracions titulars.
LA XIFRA
No penalitzar el transportista
La proposta del Consell Assessor d’Infraestructures perquè tots els usuaris paguin per quilòmetres i per criteris de contaminació el seu pas per les vies ràpides inclou també una menció especial per als camions que transporten mercaderies. Per a aquests usuaris el Consell proposa un sistema que tingui efectes neutres sobre aquestes empreses i autònoms i, per tant, que es pugui traslladar a l’usuari final. “Aquest és un sector ja molt castigat”, argumenta Francisco Gutiérrez.