Economia

La patronal vol un cànon a totes les vies ràpides

El Consell d’Infraestructures proposa un copagament per finançar el manteniment d’autopistes i autovies

El Consell Assessor d’Infraestructures de Catalunya proposa establir un cànon d’explotació per a totes les vies d’alta capacitat per finançar el seu manteniment. Aquest s’aplicaria tant a les autopistes de peatges com a les que són gratuïtes per a l’usuari i, tot i que l’organisme (integrat, entre altres, per la patronal Foment, la Cambra de Contractistes o la Fundació Cercle d’Infraestructures) no concreta la quantitat d’aquest cànon, calcula que suposaria una rebaixa del 70% respecte als peatges actuals. Proposa, a més, variables en funció de la contaminació.

A Catalunya hi ha 1.719 quilòmetres de vies d’alta capacitat, dels quals 676 corresponen a autopistes de peatge i la resta (1.043) a autovies. Entre el 2019 i el 2021 hi ha cinc concessions que vencen, entre les quals hi ha la de l’AP-7, el 31 de desembre de l’any que ve. L’Estat ha insinuat la intenció d’aixecar barreres, una opció que el Consell veu injusta. “Es diu que serà gratuïta però qui pagarà seran tots els contribuents a través dels pressupostos generals de l’Estat; pagaran fins i tot els qui no tenen cotxe”, destaca Pere Macias, de la Fundació Cercle d’Infraestructures. La proposta del Consell també vol garantir que hi haurà diners per fer el manteniment de les vies, “perquè el que estem veient és que s’està aturant la inversió com a manera de reduir el dèficit i als pressupostos de l’Estat es prioritzarà la despesa social”, assenyala el president de l’organisme, Francisco Gutiérrez. De fet, el Consell d’Infraestructures calcula que Catalunya té un dèficit en manteniment de 500 milions d’euros i aquest puja als 5.000 al conjunt de l’Estat.

L’organisme defensa aplicar el model a totes les vies perquè, com assenyala Salvador Guillermo, “hem de trencar la idea que al costat d’una autopista de peatge n’hi hagi una de gratuïta”. L’objectiu ha de ser –expliquen– evitar els desequilibris entre territoris a compte dels peatges i, per tant, demanen la implicació de totes les administracions titulars.

LA XIFRA

1.719
quilòmetres
de vies d’alta capacitat hi ha a Catalunya. Un 39% són de peatge explícit i la resta autovies.

No penalitzar el transportista

La proposta del Consell Assessor d’Infraestructures perquè tots els usuaris paguin per quilòmetres i per criteris de contaminació el seu pas per les vies ràpides inclou també una menció especial per als camions que transporten mercaderies. Per a aquests usuaris el Consell proposa un sistema que tingui efectes neutres sobre aquestes empreses i autònoms i, per tant, que es pugui traslladar a l’usuari final. “Aquest és un sector ja molt castigat”, argumenta Francisco Gutiérrez.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

GIRONA

El Govern aprova ajuts a la pagesia per valor d’11,4 milions d’euros

GIRONA
GIRONA

La CGT de Correus denuncia falta de personal en una desena de barris

GIRONA
economia

El Banc Sabadell guanya 308 milions el primer trimestre, un 50% més que l’any passat

barcelona

Unió de Pagesos considera un “pedaç” el decret pel control de fauna cinegètica

girona
Unió Europea

TikTok suspèn el programa de punts de la versió ‘Lite’

Barcelona

Èxit de participació del XXV Fòrum Industrial

girona
economia

Menys burocràcia en els plans d’estalvi d’aigua per ramaders i agricultors

barcelona
Estats Units

Aproven la llei que podria suposar la prohibició de TikTok als EUA

Barcelona
economia

La reducció de la jornada i la plena ocupació centren les reivindicacions sindicals de l’1 de Maig

barcelona