El 55% de les empreses va innovar durant l’any 2017
Segons una enquesta realitzada per Acció, el 45% de les companyies augmentarà les vendes per haver innovat
El 21,5% té previst crear ocupació
Una de cada dues empreses catalanes va fer programes d’innovació a la seva companyia durant l’any passat (bé, una mica més, el 55,3%, concretament), segons les dades que s’extreuen de la quarta edició del Baròmetre de la Innovació elaborat per Acció, l’agència per a la competitivitat de l’empresa de la Generalitat. El conseller delegat d’Acció, Joan Romero, va qualificar de “molt significativa” la participació de les empreses, que supera la de l’any anterior. El 2016, el 54,6% va confirmar haver desenvolupat programes d’innovació. Per al 44,9% dels enquestats, les millores serviran per incrementar la seva facturació i el 21,5% afirma que crearà nous llocs de treball.
Els programes d’innovació s’han centrat sobretot en el procés productiu (64,5%), en productes i serveis (60,7%) i en els mètodes d’organització (59,6%). Però també s’innova en reputació i valor de marca (41,3%) i en model de negoci (25%).
Quant al perfil de les companyies, les noves empreses són les que concentren una major activitat innovadora (75,2% de les empreses de menys de cinc anys innova), però no és menys cert que “només la innovació garanteix la supervivència a llarg termini de les empreses”, segons va recordar Joan Romero.
Pel que fa als plans de recerca i desenvolupament (R+D), que, segons Romero, requereixen més inversió i planificació a llarg termini si es compara amb la innovació, el 25,7% de les empreses en va desenvolupar durant el 2017, una xifra similar a la de l’any anterior (25,4%) tot i que els ingressos van ser majors i el 67,9% de les empreses reconeix que hi va destinar més diners. Gairebé set de cada deu empreses ha destinat l’R+D a desenvolupar un producte o un servei nou o a millorar-lo.
El Baròmetre de la Innovació també assenyala que ha crescut el percentatge d’empreses que aposten per la digitalització i el concepte d’indústria 4.0 i que el 13,5% de les companyies ha incorporat tecnologies vinculades a la transformació digital, per sobre del 12,3% de l’any anterior. Segons Romero, això té a veure amb una “clara vinculació” amb la competitivitat del teixit productiu, perquè les empreses que han incorporat aquest tipus de tecnologies preveuen millors resultats que les que no ho han fet, especialment en l’augment de l’eficiència, 89,5%, la facturació, 86,5%, i la creació de llocs de treball, 44,4%.