S’accelera la venda de cotxes
Es calcula que el 2018 es tancarà amb un augment d’entre el 10% i el 15% en la venda de vehicles a les comarques gironines
El mes passat les vendes es van disparar, excepcionalment, al voltant d’un 30%
L’increment a l’agost s’explica pel canvi de normativa
El 2018 es tancarà amb un increment d’entre el 10% i el 15% en la venda de vehicles a les comarques gironines. Aquesta és una de les previsions que es fa des de Corve, l’Associació d’Empresaris de Comerç i Reparació de Vehicles i Embarcacions de les comarques gironines i que agrupa uns 700 mitjans i petits empresaris gironins. Les previsions es basen en les dades estadístiques acumulades aquest any i que, en números absoluts, arriben a més de 12.200 noves matriculacions de turismes i vehicles tot terreny del gener a l’agost a la demarcació de Girona. L’any passat, durant el mateix període, les xifres van ser de més de 10.600 matriculacions, segons dades d’Anfac, Faconauto i Ganvam.
Un punt i a part es mereix el mes d’agost passat, en què l’increment de les matriculacions respecte a l’agost del 2017 es va disparar un 28%. “Això del mes d’agost surt de la normalitat i és conseqüència del canvi de normatives”, afirma el vicepresident de Corve, Lluís Maria Blanch, que, juntament amb Jordi Solà –president– i Joaquim Casas, formen part de la nova presidència col·legiada. Així, es calcula que el mes passat es van vendre un total de 1.564 vehicles a les comarques gironines, dos terços dels quals, eren de motor gasolina. “És veritat que l’últim any i mig hem notat un augment de la venda de vehicles de gasolina. Abans potser la proporció era d’un 40/60 de gasolina i dièsel, respectivament, i ara potser se’ns ha igualat o, fins i tot, s’han incrementat els de gasolina”, opina Jordi Solà. L’increment en la venda de vehicles a l’agost s’explica bàsicament pel canvi de normativa, ja que l’1 de setembre entrava en vigor la normativa europea de mesurament d’emissions, i això ha provocat nombroses promocions per rebaixar l’estoc de vehicles fabricats anteriorment. Pel que fa a l’augment de la venda de vehicles de motor de gasolina, els representants del sector opinen que això també és degut al fet que “els professionals racionalitzem la venda”, diu Blanch.
Polèmica pel dièsel
“Avui dia els vehicles dièsel ja compleixen les normatives mediambientals, però el que sí que s’ha de fer és racionalitzar la venda del dièsel. Qui comprarà un dièsel serà aquella persona que ho necessiti i faci quilòmetres. Un senyor que fa com a molt 5.000 quilòmetres l’any no ha de comprar un dièsel, perquè no en té necessitat i perquè el cost del cotxe és més car”, puntualitza Blanch, que insisteix que “la venda de futur serà un conjunt de tecnologies, de dièsel, gasolina, híbrids, elèctrics...”.
En aquest darrer cas, en el dels vehicles elèctrics, Corve ha detectat que l’evolució de vendes és molt lenta, ja sigui pel cost dels vehicles, les seves autonomies, les infraestructures o la conscienciació. “Si analitzem les dades, estan creixent, però perquè venim d’un mercat mínim, pràcticament de zero, i les mínimes vendes que cada any augmenten representen un increment alt, però és una part petita”, diu Solà. A part, els experts opinen que actualment per a la gent que té un factor de conscienciació ambiental la solució més equilibrada és un vehicle híbrid.
D’altra banda, a les comarques gironines, el mercat de motocicletes també ha crescut un 15% l’últim any, amb un major consum i més vendes, sobretot de les de 125cc.
LA FRASE
“La falta de personal qualificat és el principal problema que tenim”
Aposta per la formació dual
“Reivindiquem que les nostres institucions posin més mitjans en formació, infraestructura, professorat... Si volem ser un país de primera classe, hem de formar els nostres nois i noies. Aquesta manca de recursos a vegades ens afecta”, afirma el vicepresident de Corve, que hi afegeix: “Crec que Catalunya, en general, necessitaria encara més donar un valor més important a la formació professional. Un país que evoluciona aposta molt per l’FP. Seria bo que les nostres institucions apostessin de manera decidida per aquest tipus de formació”, conclou Blanch, un ferm defensor de la formació dual.