Economia

S’accelera la venda de cotxes

Es calcula que el 2018 es tancarà amb un augment d’entre el 10% i el 15% en la venda de vehicles a les comarques gironines

El mes passat les vendes es van disparar, excepcionalment, al voltant d’un 30%

L’increment a l’agost s’explica pel canvi de normativa

El 2018 es tancarà amb un increment d’entre el 10% i el 15% en la venda de vehicles a les comarques gironines. Aquesta és una de les previsions que es fa des de Corve, l’Associació d’Empresaris de Comerç i Reparació de Vehicles i Embarcacions de les comarques gironines i que agrupa uns 700 mitjans i petits empresaris gironins. Les previsions es basen en les dades estadístiques acumulades aquest any i que, en números absoluts, arriben a més de 12.200 noves matriculacions de turismes i vehicles tot terreny del gener a l’agost a la demarcació de Girona. L’any passat, durant el mateix període, les xifres van ser de més de 10.600 matriculacions, segons dades d’Anfac, Faconauto i Ganvam.

Un punt i a part es mereix el mes d’agost passat, en què l’increment de les matriculacions respecte a l’agost del 2017 es va disparar un 28%. “Això del mes d’agost surt de la normalitat i és conseqüència del canvi de normatives”, afirma el vicepresident de Corve, Lluís Maria Blanch, que, juntament amb Jordi Solà –president– i Joaquim Casas, formen part de la nova presidència col·legiada. Així, es calcula que el mes passat es van vendre un total de 1.564 vehicles a les comarques gironines, dos terços dels quals, eren de motor gasolina. “És veritat que l’últim any i mig hem notat un augment de la venda de vehicles de gasolina. Abans potser la proporció era d’un 40/60 de gasolina i dièsel, respectivament, i ara potser se’ns ha igualat o, fins i tot, s’han incrementat els de gasolina”, opina Jordi Solà. L’increment en la venda de vehicles a l’agost s’explica bàsicament pel canvi de normativa, ja que l’1 de setembre entrava en vigor la normativa europea de mesurament d’emissions, i això ha provocat nombroses promocions per rebaixar l’estoc de vehicles fabricats anteriorment. Pel que fa a l’augment de la venda de vehicles de motor de gasolina, els representants del sector opinen que això també és degut al fet que “els professionals racionalitzem la venda”, diu Blanch.

Polèmica pel dièsel

“Avui dia els vehicles dièsel ja compleixen les normatives mediambientals, però el que sí que s’ha de fer és racionalitzar la venda del dièsel. Qui comprarà un dièsel serà aquella persona que ho necessiti i faci quilòmetres. Un senyor que fa com a molt 5.000 quilòmetres l’any no ha de comprar un dièsel, perquè no en té necessitat i perquè el cost del cotxe és més car”, puntualitza Blanch, que insisteix que “la venda de futur serà un conjunt de tecnologies, de dièsel, gasolina, híbrids, elèctrics...”.

En aquest darrer cas, en el dels vehicles elèctrics, Corve ha detectat que l’evolució de vendes és molt lenta, ja sigui pel cost dels vehicles, les seves autonomies, les infraestructures o la conscienciació. “Si analitzem les dades, estan creixent, però perquè venim d’un mercat mínim, pràcticament de zero, i les mínimes vendes que cada any augmenten representen un increment alt, però és una part petita”, diu Solà. A part, els experts opinen que actualment per a la gent que té un factor de conscienciació ambiental la solució més equilibrada és un vehicle híbrid.

D’altra banda, a les comarques gironines, el mercat de motocicletes també ha crescut un 15% l’últim any, amb un major consum i més vendes, sobretot de les de 125cc.

LA FRASE

Seria bo que les institucions apostessin de manera decidida per la formació professional
Lluís Maria Blanch
vicepresident de corve
JORDI SOLÀ CODONY PRESIDENT DE CORVE

“La falta de personal qualificat és el principal problema que tenim”

És president de Corve, que aplega 700 socis, des de l’abril, en substitució d’Ernest Plana. Quins són els seus objectius?
Primer de tot, donar continuïtat a l’associació i una de les coses que sempre costa és que s’hi impliqui gent jove. Però, a banda d’això, t
enim dos o tres temes que estan enquistats, de sempre, que són els tallers il·legals que ens fan competència deslleial i que sempre són qüestions complicades, com també ho són les relacions amb les asseguradores, que és un tema delicat perquè les asseguradores ens fan passar per on volen i no respecten els nostres preu/hora que tenim establerts. També hi ha el tema de residus.
Aquestes són qüestions de fa temps?
Sí, però el punt principal, que ara volem fer i en què ens volem centrar, és a canviar la percepció de la imatge del mecànic, que abans era la de la granota blava i les mans brutes. Ara la nostra professió està canviant molt ràpid i el que volem fer és canviar la percepció que té la gent de la mecànica, perquè cada cop som més enginyers de l’automòbil que mecànics amb tot el tema informàtic, i també pressionar molt fort amb la formació. Fem col·laboracions directes amb tots els instituts perquè tenim manca de personal qualificat. Aquest és el principal problema que tenim i aquest sí que creiem que podem solucionar-lo nosaltres més directament. En els altres, com ara la competència deslleial, hi entren moltes administracions i la cosa és molt lenta i feixuga i a vegades detectem un taller il·legal, el tanquen i, al cap d’un temps, el tornen a obrir. Doncs ara dediquem més els nostres esforços a incentivar la gent jove perquè es dediqui a la mecànica, que és una professió de futur que no sabem cap on va però sí que hi ha necessitat.
Per què teniu dificultats a trobar-ne?
Perquè creiem que el sistema educatiu encarrila els joves cap al batxillerat i les carreres universitàries, i en els oficis, en l’àmbit professional, sempre sembla que hi envien la gent a qui no agrada estudiar. Intentem demostrar que al final es podran guanyar més bé la vida, l’únic que s’ha de tenir és una mica de paciència perquè formar-te com a professional per a un ofici potser és un camí una mica més lent que fer una carrera universitària i entrar a treballar en una oficina tècnica. Creiem que al final pot estar més ben pagat avui dia un bon mecànic que un enginyer, ja que hi pot haver molts més enginyers. Després és molt complex perquè no només has de tenir habilitats manuals com podia ser antigament, sinó que també has de tenir coneixements d’informàtica, d’electrònica. Passa a ser pràcticament una carrera ser mecànic avui i això és el que està costant.

Aposta per la formació dual

“Reivindiquem que les nostres institucions posin més mitjans en formació, infraestructura, professorat... Si volem ser un país de primera classe, hem de formar els nostres nois i noies. Aquesta manca de recursos a vegades ens afecta”, afirma el vicepresident de Corve, que hi afegeix: “Crec que Catalunya, en general, necessitaria encara més donar un valor més important a la formació professional. Un país que evoluciona aposta molt per l’FP. Seria bo que les nostres institucions apostessin de manera decidida per aquest tipus de formació”, conclou Blanch, un ferm defensor de la formació dual.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Economia

Arrenca el Seafood Expo Global amb bones expectatives

L’Hospitalet de Llobregat
economia

Pimec reforça la presència al Vallès amb nova delegació a Terrassa

Terrassa
CALONGE I SANT ANTONI

El grup francès Capfun compra el càmping Treumal

CALONGE I SANT ANTONI

Freixenet presenta un ERTO per a 615 treballadors per la sequera

Sant sadurní d’anoia

Barcelona dedicarà 4 milions a impulsar la recerca i l’ocupació juvenil

Barcelona
economia

Els accidents laborals mortals han crescut un 50% la última dècada

barcelona
economia

Els operadors es troben per buscar experiències úniques a la Costa Brava

PERALADA
economia

Tots els productes del mar, a partir de demà al Seafood

Barcelona
economia

Catalunya crea un simulador quàntic únic al món

barcelona