Economia

Els grafits: un problema econòmic i també social

Els actes vandàlics i les pintades de grafits en els trens de Catalunya van representar una despesa de 10,7 milions

Renfe reclama més duresa en les conseqüències legals i que es combati també a través de l’educació i la sensibilització

Recents atacs de grups més nombrosos i més violents demostren que hi ha hagut un salt qualitatiu en aquest tipus d’agressions

Els diferents actes vandàlics i pintades de grafits que es fan als trens i altres combois representen un problema econòmic, de seguretat i social, ja que desemboquen en grans despeses, molèsties per als viatgers i demostren que el fenomen del grafit no és només una qüestió d’invertir en seguretat, sinó que calen accions de tipus educatiu i de consciencia cívica.

El fenomen del grafit suscita un debat, ja que hi ha qui afirma que cal considerar-ho com una expressió d’art, però hi ha qui defensa que cal veure-ho com una agressió al bé comú. Darrerament, però, diversos casos en què els grafiters han actuat en grups més nombrosos i han arribat a usar la violència contra passatgers, fa pensar que cal una actuació més contundent per posar fre a aquesta activitat, que a més comporta unes despeses enormes en seguretat i neteja.

Concretament, l’any 2017 en els trens de Rodalies de Catalunya van suposar un cost de 10,7 milions d’euros, a més de retards que van afectar prop d’un milió de clients, segons han informat fonts de Renfe. Renfe ha indicat que es va gastar 7,5 milions per netejar més de 85.000 metres quadrats de prop de 6.000 grafits als trens de Rodalies, mentre que els 4 milions restants es van destinar a reparar altres actes vandàlics, com ara vidres i mobiliari trencats, ús indegut d’aparells d’alarma i cops amb pedres, entre altres. La companyia ha assenyalat que, tot i que la competència de seguretat ciutadana no li correspon, va invertir l’any passat 13,0 milions d’euros en aquest àmbit.

En grup i més agressius

Renfe denuncia que els grafiters actuen ara en grup i solen ser més violents: assalten en grup, solen accionar la detenció d’emergència del tren, mecanisme que pot ocasionar caigudes dels viatgers, i sovint actuen amb passamuntanyes. Després d’aturar el tren entren a les vies, encara que hi hagi risc que passin altres trens, i comencen a pintar amb rapidesa. D’un traç simple, triguen pocs minuts a pintar. Quan les pintades són en trens en servei es provoca un major retard en el viatge, ja que el tren on s’ha fet l’agressió ha de ser retirat per ser netejat a l’instant.

Atac violent a Barcelona

Aquest novembre, a Barcelona, un grup de 34 joves va parar un tren per pintar-lo Anava ple de viatgers, als quals es van enfrontar i van arribar a llançar pintura a una dona embarassada, segons la denúncia presentada per l’afectada davant els Mossos d’Esquadra. Aquesta acció, juntament amb altres fetes a Madrid, representen un salt qualitatiu en les accions habituals dels grafiters, els quals, segons fonts policials, abans solien actuar en grups de cinc o set individus, de manera discreta. Els Mossos calculen que a Barcelona hi ha uns 30 grups, però de moment no hi ha hagut cap detenció.

7,5
milions d’euros és la xifra que s’inverteix únicament a netejar grafits de trens a Catalunya
6.000
grafits és el total d’aquest tipus de pintades que s’han hagut d’esborrar aquest anys dels trens
2
milions de viatgers han patit retards per les bretolades, ja que els trens no poden circular
85.000
metres quadrats és la superfície total de trens que ha calgut netejar durant el 2017 a Catalunya


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

EMPRESA

Carme Torras, premi Manel Xifra a la transmissió de coneixement tècnic i tecnològic

GIRONA
economia

El Port de Mataró acollirà el primer Saló Internacional Nàutic amb una trentena d’expositors

mataró

Reempresa evita el tancament de 440 empreses gironines durant l’última dècada

girona
economia

Henkell Freixenet creix un 4,1% l’últim any assolint 1.230 milions d’euros de facturació

sant sadurní d’anoia
medi ambient

Part de les vinyes del Penedès, en perill de mort, per la sequera

VILAFRANCA DEL PENEDÈS
Economia

L’acord perquè Chery fabriqui vehicles a l’antiga Nissan es signarà divendres

barcelona
economia

El Govern autoritza a Circuits de Catalunya a adjudicar la gestió a Fira de Barcelona

BARCELONA
Xina

L’economia xinesa creix un 5,3% en el primer trimestre

barcelona
economia

Tesla acomiadarà 15.000 treballadors, el 10% de la seva plantilla global

barcelona