Economia

editorial

L’oasi català del bus interurbà

Moltes empreses d’autobusos han viscut sota la tutela de l’administració amb una capacitat de supervivència envejable

Des de la perspectiva de la digitalització, les operadores de transport afronten bàsicament dos grans reptes. El primer és mantenir fermes les regnes del negoci per no acabar a l’ombra d’un agregador de mobilitat com a prestador d’un servei dins d’una cadena i sense valor afegit. El segon és captar dades i transformar-les en coneixement sobre l’usuari per anar sempre al davant dels seus desitjos. Guanyar dimensió i cercar aliances són requisits previs perquè els desafiaments són de grans proporcions.

A Catalunya, però, el sector dels autobusos interurbans que presten un servei públic no ha tingut gaires incentius per abordar aquests canvis (això no treu que algunes empreses sí que estan fent els deures). Arran d’una sorprenent decisió administrativa presa el 2003 de posposar 25 anys el concurs de les concessions que depenen de la Generalitat, les companyies tenen garantit el mercat almenys fins que expiri la concessió. Serà el 2028 quan afrontin per primer cop una prova de foc. Encara és massa aviat per saber si serà un concurs de concessió o si l’administració optarà per liberalitzar part del mercat, que és una possibilitat cada cop més plausible tenint en compte la pressió desreguladora creixent que exerceix Brussel·les. Quan s’aproximi la data caldrà obrir un debat sobre quina és la millor de les opcions i analitzar pros i contres. En nou anys, la nova mobilitat haurà mostrat les seves cartes, i els ciutadans tindrem més elements de judici sobre si ens interessa una obertura del mercat més gran, sota la supervisió de l’administració, o si hem de seguir preservant el “model català”. El risc principal és que no se’n parli. És cert que és un sector que no genera grans debats; potser perquè fora de les zones integrades, on el cost del bitllet és elevat, molts dels seus usuaris són estudiants o treballadors amb pocs recursos i una resignació enorme (en tot cas es limiten a enviar cartes al director d’un diari). Si no és com a usuaris, com a contribuents sí que ens hauríem d’interessar sobre com s’inverteixen els nostres diners.

Moltes empreses d’autobusos han viscut sota la tutela de l’administració, i una de les conseqüències és una supervivència envejable, sobretot des de la perspectiva d’altres sectors, on les empreses neixen i moren amb una relativa freqüència. La incògnita és què pot passar amb el sector a partir del 2028.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Lloguers impagables

Barcelona

Els lloguers dels ‘expats’

Barcelona
estats units

La xarxa social de Donald Trump es dispara un 54% en el seu primer dia en borsa

barcelona
ECONOMIA

Sabadell lidera l’acompanyament perquè les empreses no tanquin per manca de relleu

SABADELL
unió europea

La UE acorda eximir els petits agricultors de sancions i controls mediambientals

barcelona

Ajudes per plantes de biogàs a les petites i mitjanes explotacions

vilobí d’onyar
estat espanyol

El govern espanyol compra un 3% de Telefónica a través de la SEPI

barcelona
TURISME

Més reserves per Setmana Santa i amb més antelació a la demarcació de Barcelona

BARCELONA
economia

Boeing canvia de direcció

barcelona