Nissan eleva a 600 persones la retallada a la Zona Franca
La companyia vol 500 prejubilacions i 100 baixes voluntàries per invertir 70 milions en la planta de pintura
Els treballadors ho consideren un pedaç i reclamen que s’hi fabriqui un nou model
Els plans de la direcció de Nissan per garantir el futur de la fàbrica de Barcelona inclouen un ajust de la plantilla de 600 treballadors (un 20% del total) mitjançant prejubilacions i baixes incentivades. Aquest és el full de ruta que el president de Nissan Europa, Gianluca de Ficchy, i el vicepresident executiu de l’Aliança Renault-Nissan-Mitsubishi, José Vicente de los Mozos, van exposar ahir al comitè de treballadors. Sostenen que la planta de la Zona Franca té futur sempre que es dugui a terme aquesta reestructuració, que inclou una inversió de 70 milions per construir una planta de pintura més moderna. Això faria que la fàbrica pogués aspirar en el futur a aconseguir noves adjudicacions de cotxes.
Els directius esperen arribar a un acord amb els sindicats “com més aviat millor” i s’han fixat com a límit ideal, abans de les vacances de Setmana Santa. “Volem seguir construint vehicles a la Zona Franca, però hem de buscar la sostenibilitat del negoci. Confiem que hi haurà un acord aviat perquè tenim sindicats madurs que entenen la situació”, va dir De los Mozos.
Segons els plans de l’empresa, la reducció de la plantilla en aquests 600 treballadors (inicialment s’havia parlat de 500) permetria que la planta, en què treballen unes 3.000 persones, continués produint uns 60.000 vehicles anuals, en espera de noves oportunitats. Amb tot, cap dels directius de Nissan, inclòs el conseller delegat de Nissan Motor Ibèrica, Genís Alonso, no garanteix que el sacrifici de personal i la inversió en la planta de pintura facin possible l’adjudicació d’un nou vehicle d’aquí a 3 anys. Tampoc no asseguren que les prejubilacions siguin suficients per evitar a curt o mitjà termini la presentació d’un expedient de regulació d’ocupació (ERO).
La planta de la Zona Franca tancarà probablement el seu exercici fiscal a final de mes amb una producció d’unes 76.000 unitats i té una capacitat per a 200.000. La previsió per a l’any següent se situa en uns 60.000 vehicles, de manera que se situarà al voltant d’un 30%.
El comitè d’empresa de Nissan Zona Franca i de Montcada denuncien que la multinacional japonesa no té cap pla de futur per a la seva planta de Barcelona i li reclamen un “veritable pla industrial” que doni estabilitat a aquestes plantes i a la seva plantilla. Els treballadors lamenten que entre les mesures anunciades “no apareix la possibilitat de fabricar un nou model que pugui fer augmentar els baixos nivells de producció existents” i creuen que les accions proposades són “un pedaç”. Per això, reclamen que aclareixi “quin model de fàbrica vol tenir aquí, i si està preparada per afrontar els profunds canvis que es produiran en el sector de l’automoció”.
Els sindicats també han expressat la seva por davant la possibilitat que l’empresa intenti imposar unes condicions econòmiques per a les prejubilacions pitjors que les que s’apliquen ara, que garanteixen als prejubilats un 90% del seu sou actual.