Economia

Rebuig a una fàbrica d’asfalt al Penedès

Una empresa de Lleida impulsa el projecte per establir-se a les instal·lacions de la pedrera de Pacs

Vol produir 310.000 tones d’asfalt anuals per vendre’l a la zona

Té 900 habitants i és el poble amb la proporció més alta de cultiu ecològic de vinya de la comarca. Limita amb Vilafranca del Penedès, amb les Cabanyes i Vilobí. Precisament, en aquest límit hi ha l’empresa Cales de Pachs, que té una llicència d’explotació minera fins al 2030 per extreure pedra de calç que s’utilitza des del sector de la construcció fins al químic. Ara l’empresa constructora Romero Polo ha presentat un projecte per construir una planta de fabricació de conglomerat asfàltic de 800 metres quadrats dins de les instal·lacions de l’empresa minera. L’objectiu és aprofitar l’àrid que genera Cales de Pachs per barrejar-lo amb el betum de quitrà que s’obté d’una barreja d’hidrocarburs i produir el material que es fa servir per asfaltar les carreteres. Cales de Pachs veu el projecte amb bons ulls perquè, segons el director, Valentí Graner, reduirà el transport d’àrids de la planta i millorarà la rendibilitat.

El projecte, que suposa la fabricació de 310.000 tones anuals d’asfalt per vendre a un màxim de 40 quilòmetres de distància, i la generació de quatre nous llocs de treball, no ha agradat als municipis afectats. En el període d’exposició pública del projecte constructiu, tant l’Ajuntament de Vilafranca com el de les Cabanyes ja hi van presentar al·legacions. A Vilafranca, segons el tinent d’alcalde Francisco Romero, veuen aquesta instal·lació com una agressió cap a una zona d’especial protecció formada per la muntanya de Sant Jaume, de titularitat municipal. “Ja vam comprar aquests terrenys per frenar qualsevol possible incursió de la pedrera al terme municipal de Vilafranca”, assegura Romero. El govern de Vilafranca diu que sempre ha entès l’activitat de la pedrera com a “temporal”, mentre que del projecte es desprèn la voluntat d’un canvi d’ús de les instal·lacions. Romero adverteix de l’impacte ambiental sobre la flora i la fauna d’un territori que vol fer bandera de l’enoturisme i el paisatge. Tant ell com l’alcalde de les Cabanyes, Agustí Vallverdú, adverteixen de la incapacitat de la xarxa viària actual per absorbir el trànsit de camions que genera l’activitat i, en el cas de les Cabanyes, asseguren que no facilitaran “de cap manera” l’ampliació de l’actual vial d’accés a la fàbrica.

Malgrat que el projecte està en una fase embrionària, i l’Ajuntament de Pacs està pendent dels informes de la Generalitat sobre l’impacte de la instal·lació, l’anunci ha provocat malestar entre els veïns. Tant és així que aquesta setmana l’equip de govern es va veure obligat a improvisar una moció d’urgència en el ple per rebutjar la proposta, a la qual es va afegir l’oposició. Anit, a l’hora de tancar aquesta edició, els veïns de Pacs iniciaven una campanya per recollir signatures contra el projecte. El col·lectiu ecologista Bosc Verd i l’Ajuntament de les Cabanyes també han organitzat un acte informatiu dilluns, i a Vilobí del Penedès, govern i oposició ja han pactat una moció de rebuig a la planta.

LA XIFRA

310.000
tones anuals.
És el volum de producció de conglomerat asfàltic que espera produir la planta que han projectat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

OCDE

L’OCDE eleva tres dècimes la previsió de creixement del PIB espanyol

economia

Banc Sabadell puja a borsa mentre el País Valencià veu perillar la seva seu

barcelona
economia

Els llocs de treball al Vallès Oriental van a l’alça el primer trimestre de 2024

GRANOLLERS
estats units

La Fed no cedeix i manté els tipus en el seu nivell més alt dels darrers vint anys

barcelona
CONFLICTE LABORAL

La plantilla de Llansà talla la N-260 i manté la vaga en defensa dels acords

LLANÇÀ

Roses rep el primer dels nou creuers que hi passaran aquesta temporada

roses

Mig miler de persones demanen reduir la jornada laboral

girona
economia

El BBVA garanteix el seu “compromís total amb Catalunya”

barcelona
economia

Clam per “menys jornada i millors salaris” en un Primer de Maig marcat pel 12-M

barcelona