La Borsa
Més valors
Economia

CARLES MÉNDEZ

PREMI JOVE INVESTIGADOR JUAN RAMÓN CUADRADO

“Quasi tot Catalunya pot ser considerada una gran Barcelona”

Una tesi amb l’objectiu d’analitzar les pautes de localització de la indústria del ‘software’ i dels videojocs ha merescut el primer premi de l’Associació Espanyola de Ciència Regional

Trobar les causes que condicionen la implantació de les empreses tecnològiques li ha servit per guanyar el Premi Jove Investigador Juan Ramón Cuadrado, que s’atorga cada any en el marc del congrés de l’Asociación Española de Ciencia Regional (AECR). El jurat va determinar que el treball titulat ‘Place the Candy and Crush it’ mereixia ser el document guanyador de la divuitena edició d’un premi al qual van concórrer 200 propostes d’investigadores i investigadors. Què tenia el seu treball de peculiar per seduir el jurat?
El treball està centrat en la ciutat de Barcelona i el que vaig fer va ser observar els determinants de localització de les empreses que es dediquen als videojocs i al software. Vaig basar-me en l’econometria, aplicada als diferents barris de la ciutat, per mirar d’aclarir què les porta a localitzar-se en unes zones de Barcelona i a descartar-ne d’altres.
En què consisteix l’econometria?
És una tècnica que prové de l’estadística i el que fa és inferir valors. Es parteix d’uns indicadors comuns per anar-los observant fins a arribar a establir conclusions. Per exemple, les variables que vaig agafar jo analitzaven aspectes com ara el nombre de punts de connexió wifi que hi ha en un barri, el nivell d’estudis dels veïns d’aquella zona, la densitat de població del barri o l’índex de criminalitat. Són variables independents que, en el meu cas, van servir per aïllar quin és el nombre d’entrada d’empreses de videojocs i software en cada barri concret.
I a quines conclusions arriba el seu estudi?
Bàsicament, permet identificar quines són les variables que porten les empreses a concentrar-se en uns barris determinats de la ciutat. Una part dels resultats van en la línia del que ja s’havia descobert en altres grans ciutats del món: les empreses de videojocs i software prefereixen localitzar-se en llocs on hi ha bona accessibilitat tecnològica i bons serveis tecnològics, així com bones instal·lacions i disponibilitat d’oficines. Però també aporto una altra conclusió: que un barri tingui una alta diversitat cultural, una vida cultural activa, afavoreix la presència d’aquestes empreses.
Què hem d’entendre per “vida cultural activa”?
Doncs, la presència d’empreses creatives, del sector del cinema i la televisió, però també de moda i joies, d’esports o d’antiguitats. Que hi hagi museus o que s’hi facin, per exemple, mercats d’artesania.
Antiguitats, esports o artesania atreuen empreses del sector tecnològic?
Quan es va crear el districte [email protected] a Barcelona, es va fer per atreure empreses intensives en coneixement. Doncs, quan jo vaig fer l’estudi, vaig observar que, si bé unes quantes d’aquestes empreses eren instal·lades al [email protected], moltes d’altres preferien el centre de la ciutat. En concret, al triangle que queda comprès entre la plaça de Catalunya, el passeig de Gràcia i la Diagonal. A Barcelona no es dona una estructura policèntrica en termes d’atracció d’empreses.
És positiu tenir aquestes empreses concentrades en una mateixa zona?
Per a la indústria, sí. És comú pensar que les empreses tecnològiques, precisament perquè treballen amb la tecnologia i la tenen a l’abast, no tenen la necessitat de la proximitat física amb altres empreses del seu sector. Però no és real, perquè si estan juntes maximitzen el seu potencial, millora la interacció entre treballadors i l’intercanvi d’idees.
Cada any, quan s’acosta el Mobile World Congress, s’alimenta la idea que Barcelona és un imant per a les empreses tecnològiques. És una afirmació vàlida o una llegenda?
És real, Barcelona atreu empreses tecnològiques. Si ens mirem les dades d’inversió estrangera, veiem que és una de les principals ciutats d’Europa. Per descomptat que, a l’Estat espanyol, Barcelona és la més potent. Només cal fixar-se en què va passar amb la Games World, la principal fira del sector dels videojocs, quan va deixar Madrid per instal·lar-se a Barcelona.
I el conjunt de Catalunya es podria beneficiar d’aquesta capacitat d’atracció que té Barcelona?
La inversió estrangera se sent atreta per la capital. A Barcelona hi ha una forta densitat de gent, molt capital humà, i un potent volum d’universitats. Competir contra aquesta oferta és quasi impossible, però Tarragona, Lleida i Girona han de trobar el seu espai, el seu nínxol de mercat i fer-se interessants per a les empreses. Ara bé, els europeus ens mirem Barcelona i la seva àrea metropolitana com un ens únic i, en canvi, a un nivell més global, quasi tot Catalunya pot ser considerada com una gran Barcelona. Als Estats Units, pots ser a 250 quilòmetres al sud de Chicago i encara considerar-te dins l’àrea metropolitana de la ciutat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Mercadona guanya un 17% més: 727 milions el 2020

barcelona / PATERNA

CaixaBank fa un ERO que afectarà 8.300 empleats

Barcelona

Reig Jofre obre la seva primera filial a Polònia

barcelona

El comitè d’empresa de Nissan es reuneix amb el Govern per exigir-li “més implicació”

barcelona

La meitat d’aturats a Catalunya fa més de 12 mesos que busquen feina i no en troben

barcelona

L’activitat turística cau un 92,3% en el primer trimestre a Barcelona

Barcelona

CaixaBank planteja un ERO que afecta gairebé 8.300 treballadors, el 18% de la plantilla

Barcelona

SolarProfit va créixer un 28% l’any passat

barcelona

Quatre de cada deu treballadors recol·locats a Catalunya el 2020 va trobar la feina gràcies als contactes

Barcelona