La Borsa
Més valors
Economia

El cotxe elèctric amenaça la meitat de la feina en l’automoció

Uns 53.000 llocs de treball i unes 145 empreses depenen de la capacitat d’adaptació a la nova mobilitat

Empresa i Coneixement posa en marxa un pla per acompanyar la reconversió

L’electrificació dels vehicles és un procés imparable que, tot i els seus beneficis per al medi ambient, està introduint reptes en la capacitat del sector de l’automoció d’adaptar-se als nous temps de mobilitat. Segons estimacions del Departament d’Empresa i Coneixement, a Catalunya hi ha actualment unes 145 empreses del sector sotmeses a un risc alt o molt alt de desaparèixer si no posen fil a l’agulla per reinventar-se. En total, donen feina a unes 53.000 persones, que representen més de la meitat, un 56%, dels llocs de treball de les 325 empreses analitzades pel departament vinculades al sector en estudi, com a més rellevants de la cadena de valor.

El gruix d’aquestes companyies, situades a les comarques de la primera i la segona corona metropolitana, es dediquen als sistemes de carrosseria, xassís i exterior, interior, motor, eixos, frens i control del procés de producció, activitats que en major o menor mesura deixaran de tenir sentit amb l’electromobilitat. Concretament, s’estima que 24 empreses d’aquesta cadena concentren un molt alt risc de desaparèixer a llarg termini, ja que produeixen elements que desapareixeran inexorablement amb l’electrificació; és a dir, components relacionats amb els tradicionals motors de combustió. A banda d’aquestes, que òbviament exigiran un pla d’actuacions directes, unes 121 companyies hauran de ser “molt intensives en innovació” per mantenir-se en actiu. Aquestes franges concentren la major part de la cadena de valor del sector tant en facturació com en llocs de treball. Finalment, hi ha 90 empreses que tenen un risc moderat, però que igualment hauran d’innovar, i unes altres 90 que no rebran cap impacte.

En total, la indústria catalana de la fabricació de vehicles dona feina a més de 143.000 persones, 95.000 de manera directa, i representa un 10% del PIB del país, amb una facturació total de 23.800 milions anuals. En els últims mesos, casos com el de Nissan, el grup nipó que ha anat buidant de càrrega de feina les seves plantes a Catalunya, han posat en estat d’alerta tots els actors implicats.

La consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, junt amb la directora general d’Indústria, Matilde Villarroya, van presentar ahir un programa de suport al sector per mirar de reconvertir els operadors més amenaçats pel que Chacón va definir com “la tempesta perfecta”, amb l’entrada en escena no tan sols de l’electrificació, sinó també de noves normatives, la connectivitat i la robotització. Per fer front a aquesta situació, Empresa ha impulsat un programa d’ajuts per acompanyar les empreses en aquesta reconversió, que en principi estima en un cost d’uns 20 milions.

Chacón té previst comparèixer al Parlament durant el mes de març per presentar en detall el pla, consensuat amb els agents implicats, després d’una cinquantena de reunions amb el Consell Català de l’Empresa (Foment, Pimec, la UGT i CCOO), el Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya, els grans fabricants d’automòbils i empreses de la indústria auxiliar, els centres tecnològics i operadors del sistema, entre altres grups. Els vectors del programa de suport, que comportaran fins a 48 actuacions, es focalitzen en quatre grans àmbits: innovació i nous models de negoci; internacionalització i inversió; talent, ocupació i responsabilitat social, i infraestructures, marc regulador i estímul de la demanda.

Diagnosi i ajuts

Entre les actuacions concretes hi ha, a més de l’elaboració d’un mapa de riscos davant del vehicle elèctric, una línia d’ajuts per a noves oportunitats de negoci, una línia específica del programa Proacció 4.0 d’ajuts a la transformació digital del sector, el reforçament de les línies per a la recerca i el desenvolupament, l’impuls del Mobility Tech Hub amb la creació d’una incubadora i acceleradora de projectes de la nova mobilitat, a més d’un seguit de línies de préstecs específics.

Chacón, que va voler puntualitzar que “entre l’alarma total i el no passa res hi ha l’alerta que ara s’ha posat en marxa”, va explicar que moltes d’aquestes accions ja formen part de les mesures que du a terme el Departament, però que la resta s’hauran d’arrodonir amb l’aportació extra de 20 milions d’euros. La consellera va precisar que treballarà amb els diferents grups parlamentaris i la resta de departaments per aconseguir aquests recursos, que, tanmateix, confia que arribaran.

LA XIFRA

20
milions d’euros
faran falta per sufragar les actuacions previstes pel Departament d’Empresa i Coneixement.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Escrivá, sobre la caiguda d’afiliats: “El que l’any 2008 va passar en 100 dies, ara ha passat en 14”

Madrid

Capital Cell mou 4 milions fins al març

barcelona

La crisi del coronavirus dispara l’increment de l’atur un 5,5% al març

Madrid

La facturació del comerç urbà, en mínims històrics

girona

Escassetat de peix de proximitat al mercat

girona

L’Íbex-35 cau un 3% en la primera sessió del segon trimestre

barcelona

La crisi del coronavirus deixa a l’atur temporal més del 16% de la població ocupada a finals d’any

Barcelona

L’euríbor repunta al març, però es manté en negatiu

barcelona

Paquet de mesures de Caixa d’Enginyers per afrontar l’estat d’alarma

barcelona