La Borsa
Més valors
Economia

Corpinnat, revulsiu per al sector

Corpinnat va sorgir l’any 2018 en el si de la DO Cava reivindicant la qualitat i el territori com a elements clau

El context internacional ha situat els escumosos catalans a la part baixa de la taula de preus

Des que l’abril del 2018 es va presentar públicament la marca col·lectiva de la UE Corpinnat, impulsada per sis cellers en aquell moment sota el paraigua de la DO Cava, el degoteig de notícies al sector dels escumosos no ha parat. La decisió dels impulsors de Corpinnat –Gramona, Llopart, Nadal, Recaredo, Torelló i Sabaté Coca– va obligar tant el Consell Regulador del Cava com la DO Penedès a moure fitxa en un sector castigat per la imatge del low-cost en què han caigut els escumosos catalans, i per una guerra interna de preus de vins i raïm que acaba revertint també en el pagès, primera baula del procés de producció.

Aquell mateix 2018, el Consell Regulador del Cava va aprovar, en el ple del mes d’agost (l’últim presidit per Pere Bonet), una modificació del reglament intern que obligava els elaboradors de Corpinnat a prescindir de la marca o abandonar el consell regulador. A partir d’aquí van començar unes negociacions que no han acabat mai. Els elaboradors de Corpinnat (actualment són deu, ja que s’hi van sumar les marques Huguet de Can Feixes, Júlia Bernet, Mas Candí i Can Descregut) van abandonar el Consell Regulador del Cava el gener del 2019 i, tot i que van mantenir les converses amb l’actual junta, també en van obrir amb els representants de Clàssic Penedès.

El sector dels escumosos entrava en un punt d’inflexió. Els elaboradors emparats sota el paraigua de la DO Penedès ja treballaven aleshores amb la voluntat d’endreçar la seva situació dins d’un consell regulador que alguns pensen que hauria de ser exclusivament per a vins tranquils. Sota la presidència de Josep M. Albet i Noya, se’ls va batejar com a Clàssic Penedès i es va començar a perfilar l’estructura que hauria de regular els seus productes, reivindicant el territori per diferenciar-se del cava.

El fet que el cava hagi convertit el mètode tradicional en una DO és, des de fa anys, un dels problemes més criticats pels elaboradors catalans, que reclamaven la zonificació com a única manera de distingir-se respecte als caves de Requena, Aragó o Almendralejo.

En aquests anys, els escumosos Corpinnat s’han situat com a productes de gamma alta amb un gran potencial de competitivitat, a llarg termini, en el mercat internacional respecte als principals competidors: el xampany i el prosecco. I el reglament de Corpinnat ha esdevingut un repte per als elaboradors que volen completar el seu discurs amb conceptes lligats a la qualitat del producte: producció ecològica o biodinàmica, verema 100% manual, vinificació a la propietat, llargues criances, compromisos de llarga durada amb els productors i amb preus del raïm a l’alça.

Amb el context econòmic actual, la situació del sector de l’hostaleria i la restauració a causa de la Covid, i les últimes plagues a les vinyes, sembla que el sector dels escumosos aposta per començar a fer els deures, però no podem oblidar que el cava va néixer de la ruptura amb el xampany.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Comertia alerta que excloure el comerç i la restauració dels ERTO suposarà la mort de la meitat d’empreses

Barcelona

Sánchez Llibre, a la ministra de Treball: “No volem deixar cap sector ni cap empresa a la cuneta”

Barcelona

Els treballadors de Saint-Gobain trenquen les negociacions per evitar el tancament de la cristalleria

l’arboç

Díaz promet a Foment que els ERTO duraran el temps que calgui: “Vinc a donar certeses i tranquil·litat”

barcelona

El FROB analitza la fusió de CaixaBank i Bankia per “adoptar la decisió més adequada per l’interès públic”

barcelona

CCOO preveu una “negociació dura i complicada” per la fusió de CaixaBank-Bankia

barcelona

Creix un 140% el descompte de factures a través d’Internet

barcelona

CaixaBank tindrà el 74,2% de la nova entitat i Bankia el 25,8%

madrid

La nova CaixaBank és ja el primer banc a Espanya

Barcelona