Economia

Felip VI visita Catalunya per avalar l’electrificació de Seat

La visita del monarca i de Pedro Sánchez genera protestes al voltant de Martorell

Cap membre del govern català va assistir a l’acte, en què no es va concretar la ubicació de l’anunciada fàbrica de bateries

Felip VI va visitar ahir Catalunya, acompanyat del president espanyol, Pedro Sánchez, i de la ministra d’Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto. L’excusa, assistir a la commemoració, amb un cert retard per la pandèmia, del setantè aniversari de la posada en marxa de la producció de Seat, però, també, per escenificar el suport de les institucions espanyoles a la filial ibèrica de la poderosa Volkswagen, que aposta per Catalunya, concretament per la planta de Seat a Martorell, per desenvolupar-hi vehicles elèctrics. Cap membre de la Generalitat era present en l’acte, en coherència amb la decisió presa fa un temps de no assistir a les convocatòries de la Casa del Rei espanyola.

Durant la trobada, que es va engegar pràcticament una hora més tard del previst, Felip VI va ser l’encarregat de relatar i lloar l’actuació del govern espanyol durant la pandèmia davant del silenci del president espanyol, Pedro Sánchez, i de la ministra d’Indústria, Reyes Maroto, que van assistir aquiescents al discurs recopilador de mesures econòmiques com els avals de l’ICO i els ERTO, sense intervenir personalment en l’acte. Això va fer que quedés en l’aire la concreció del que Maroto havia insinuat la vigília i que assenyalava la possibilitat que Martorell, o un lloc “proper”, doni cabuda a una planta de bateries elèctriques, el component clau per a l’acoblament dels vehicles del futur.

El monarca es va limitar a saludar “efusivament” el consorci publicoprivat que ha creat el govern espanyol, juntament amb la mateixa Seat i Iberdrola, per tal de posar en marxa el projecte de la planta de bateries, que seria la primera a l’Estat espanyol.

Aquest projecte és el gran desitjat de diversos territoris de l’Estat, alguns amb propostes molt competitives. La falta de concreció sobre si la ubicació final serà Martorell o algun altre lloc de Catalunya, com ara les instal·lacions de Nissan, la fabricant japonesa que retirarà la seva producció a final d’any, va fer que algunes veus suspicaces assenyalessin la possibilitat que les bateries s’acabin produint en algun altre indret. Un candidat seria el País Valencià, que és relativament a prop i on el president Ximo Puig fa temps que promociona el consorci anomenat Aliança Valenciana de Bateries. Disposa d’unes gegantines instal·lacions del grup Power Electronics, que lidera el projecte, secundat per més d’una vintena d’empreses, entre les quals hi ha Ford, i diversos instituts tecnològics.

Entre els més prudents hi havia el president del Clúster d’Automoció de Catalunya, Josep Vall, que en una entrevista a TV3 va reclamar “molts més detalls” sobre la planta i va admetre que el concepte “a prop” expressat per Maroto “pot ser a 200 quilòmetres, amb uns costos logístics no gaire importants”.

Determinació alemanya

Més exigents van ser els responsables de Seat i de la matriu Volkswagen, que eren presents en la celebració d’ahir a Martorell. El president del grup, Wayne Griffiths, va confirmar que a final d’any Martorell estarà produint un vehicle 100% elèctric. “Volem electrificar Seat –va subratllar– i liderar la recuperació del país.” Griffiths, però, va reclamar la col·laboració de l’administració per crear “un ecosistema que incentivi la demanda” i l’habilitació d’infraestructures de recàrrega. Tot i que té un pressupost de 5.000 milions fins al 2025 destinats a l’electrificació, Seat fa temps que reclama la planta de bateries, així com ajuts públics, entre els quals fons europeus Next Generation, i facilitats per donar sortida a la producció. El mateix president de Volkswagen, Herbert Diess, va reclamar “més esforços per crear una cadena de valor de mobilitat elèctrica a Martorell” i va recordar el suport de les institucions europees perquè “Espanya esdevingui un hub de mobilitat a Europa”.

LES FRASES

Tenim l’oportunitat de transformar la segona indústria automobilística d’Europa
Herbert Diess
president de volkswagen
Vam posar Espanya sobre rodes fa 70 anys, ara ho farem sobre rodes elèctriques
Wayne Griffiths
president de seat
Espanya i totes les institucions donarem suport a tota la cadena de valor de l’automòbil elèctric
Felip de Borbó
Rei d’espanya

Noves protestes per la presència reial

Com és habitual, la presència del rei espanyol va tornar a generar protestes. Entitats sobiranistes com Òmnium Cultural i l’ANC van convocar concentracions en diversos indrets del polígon del Baix Llobregat on hi ha el complex de Seat i, paral·lelament, els CDR es van manifestar a Martorell, concretament a la plaça de Joan Serrats, amb el lema Tombem el règim. En totes les concentracions es va reclamar la república, la independència i la llibertat dels presos polítics, i també hi va haver crits en defensa de la llibertat d’expressió. Al mateix temps, a les xarxes, molts internautes van expressar el seu rebuig a la visita denunciant “l’escàndol” i “el cinisme” que significava la presència del monarca a Seat, quan poc abans del referèndum de l’1 d’octubre la Casa del Rei espanyola havia fet pressions als dirigents de l’automobilística perquè imitessin altres grans companyies amb seu a Catalunya per traslladar-se a Madrid o a altres localitats de l’Estat.

En el seu discurs el monarca va fer referències mínimes a Catalunya. Es va limitar a una escarida frase en català en què va reconèixer que “Catalunya representa l’esperit global, audaç i emprenedor en temps de canvi” i va limitar la resta de referències a l’Estat espanyol en general.

Feia un parell de mesos que Felip de Borbó no venia a Catalunya. Va ser d’esquitllentes, ja que no es va anunciar oficialment, per lliurar el premi Cervantes a Joan Margarit. La visita anterior havia estat a l’octubre, durant la Barcelona Economic Week, convidat pel Consorci de la Zona Franca, i també va rebre diverses protestes i manifestacions en contra.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ECONOMIA

Les exportacions gironines creixen un 10% durant el gener

GIRONA

Salsa Jeans i la Casa de las carcasas obren al Gran Jonquera

la jonquera

MUNICH i Rituals se sumen a l’oferta comercial de l’Espai Gironès

salt
economia

Comença el saló Alimentaria&Hostelco més ambiciós i amb més presència internacional

L’hospitalet de llobregat
PALAFRUGELL

Oohx!gen, l’associació de comerciants de Palafrugell, renova junta

PALAFRUGELL

El B-Travel compleix les expectatives i supera els 26.000 assistents

barcelona
Tribuna

Només el set per cent?

Professor d’innovació a EADA Business School

La Xina: el soci, i competidor, inevitable

barcelona

Suara vol captar capital per finançar la innovació

Barcelona