Economia

Adif AV tanca 2020 amb pèrdues de 460,9 milions d’euros

La facturació de l’entitat pública cau un 46,4% per la disminució del tràfic ferroviari

Adif Alta Velocitat (Adif AV) ha tancat el 2020 amb pèrdues de 460,9 milions d’euros, davant el resultat negatiu de 179,2 milions d’euros de 2019. Per la seva banda, l’import net de la xifra de negoci ha caigut un 46,4% el 2020, fins a 327,4 milions d’euros, per la disminució del tràfic ferroviari vinculat a l’estat d’alarma declarat per la pandèmia. El Consell d’Administració de l’entitat pública ha aprovat aquest dimecres els comptes anuals de l’any passat, que evidencien un impacte significatiu de les restriccions a la mobilitat per fer front a la crisi del coronavirus.

Dels ingressos, la majoria procedeixen del cànon per utilització de les línies de xarxa d’interès general, amb un import de 268,1 milions d’euros i un descens del 46,1% respecte a 2019. Aquesta reducció està motivada per una baixada de la producció a conseqüència de la crisi del coronavirus.

De fet, el tràfic global s’ha reduït un 39%, fins a 36,7 milions de tren – km el 2020. Els descensos més notables s’han registrat en la línia Madrid – Barcelona – Frontera francesa, amb un retrocés del 44%, i Madrid – Valladolid – Lleó – Zamora, amb un 43,2%.

Els ingressos pels cànons per ús d’estacions i altres infraestructures han caigut un 47,8%, fins a 59 milions d’euros.

Tot i aquest retrocés de la mobilitat, Adif AV ha mantingut operatives totes les línies i ha mantingut de manera ininterrompuda les tasques de manteniment. D’aquesta manera, el 2020 el resultat d’explotació ha estat negatiu en 259,6 milions d’euros, en comparació amb el benefici de 28,2 milions de 2019.

El 2020, l’entitat ha destinat 295,8 milions d’euros al manteniment de la xarxa, equivalent a una despesa de 82.900 euros per quilòmetre.

El deute de l’entitat ha augmentat en un 3%, de 16.085 a 16.570 milions d’euros. Tot i això, el resultat financer ha millorat en 6 milions d’euros bàsicament per la reducció de les despeses financeres en 19,8 milions d’euros per la disminució del cost mitjà del deute en nou punts bàsics i la baixada dels interessos de retard vinculats a obres i expropiacions.

Per compensar parcialment l’efecte de la crisi, Adif AV ha implementat algunes mesures, com la proposta de potenciar la bonificació dels cànons ferroviaris amb l’objectiu d’incentivar el tràfic el 2020. La proposta suposa incrementar fins al 50% la bonificació prevista en la Llei del Sector Ferroviari i establerta en la Declaració sobre la Xarxa, que afecta l’import a abonar en concepte dels cànons d’adjudicació de capacitat i d’utilització de línies.

Així mateix, Adif AV ha posat en marxa un pla de racionalització de la despesa que ha permès que la rúbrica d’altres despeses d’explotació presenti un descens del 17% respecte a l’import previst en el pressupost de l’entitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Anna Pruna
Presidenta d'Indescat

“La inversió en ‘sportech’ és a les beceroles”

barcelona

L'sportech vol superar marques

Barcelona
Xavier Garcia
director del Tech Tourism Cluster de Catalunya (TTC)

“L’impacte del turisme té resposta des de la tecnologia”

Barcelona
LA CRÒNICA

A l’Expocasió, no val a badar

GIRONA

Comença la reforma integral de l’hotel Best Western Premier CMC, amb dos milions d’inversió

girona

Bumerang, l’‘start-up’ que evita 2.500 envasos d’un sol ús al dia

Barcelona

Empatif s’enfoca a guanyar volum, també amb compres

Manresa
ECONOMIA

Compres i milers de visitants a la fira Expocasió de Fornells

fornells de la selva

Continua la Vaga a la multinacional DXC Technology

girona