La Borsa
Més valors
Economia

La crisi dels microxips provoca una caiguda de la producció de vehicles del 25,3% entre gener i agost respecte al 2019

La reducció de la fabricació i la falta de demanda dels mercats europeus causen un descens del 20,7% de les exportacions

La producció de vehicles ha arribat a 1.414.240 unitats en els primers vuit mesos de l’any, segons l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (ANFAC). Aquesta dada representa una caiguda del 25,3% respecte a les xifres del mateix període de 2019, provocada principalment per la situació d’escassetat de microxips. Tot i això, la xifra d’enguany és un 11% superior en comparació amb el mateix període de 2020, amb un ritme de producció condicionat pel tancament temporal de les fàbriques a causa de la pandèmia. La reducció de la fabricació i la falta de demanda dels mercats estrangers, especialment l’europeu, han causat un “fort descens” del 20,7% de les exportacions en els primers vuit mesos de l’any en comparació amb 2019.

El mes de juliol s’han fabricat 140.625 unitats a tot l’Estat, un retrocés del 41% respecte al mateix mes de 2020 i un 42,5% menys en comparació amb el mateix període de 2019. El mes d’agost ha registrat una tendència similar, amb una caiguda del 15,5% en comparació amb les xifres de 2020 i del 39% amb relació al 2019. En total, el sector ha produït 68.038 unitats a l’agost.

El descens de la producció en aquests mesos té com a “principal condicionant” la falta d’aprovisionament de microxips. En els últims quatre mesos, el ritme de creixement amb relació al 2020 s’ha reduït en 28 punts percentuals, un reflex de l’impacte del desabastiment de semiconductors del sector.

En aquest context, les fàbriques espanyoles han hagut de paralitzar línies de producció i realitzar ajustaments en els torns, en funció de l’abastiment de microxips. Les previsions indiquen que el ritme de fabricació d’aquests components no s’ajustarà a la demanda del sector de l’automoció fins a finals del primer semestre de 2022, com a mínim.

Per tipus de vehicles, la fabricació de turismes i tot terrenys ha caigut un 43,7% el juliol respecte al 2020, amb 105.838 unitats. La caiguda del mes d’agost ha estat del 16,9%, amb 52.300 unitats. De la mateixa manera, la producció de vehicles comercials i industrials ha registrat descensos tant en el mes de juliol (-30,9%), com en el mes d’agost (-10,1%), amb 34.787 i 15.639 unitats, respectivament.

L’escassetat de producte motivada per la falta de microxips, així com la caiguda de la demanda, han provocat una reducció de les matriculacions en tots els mercats europeus. A l’Estat, les matriculacions han registrat un descens acumulat del 33,4% en els mesos de juliol i agost respecte al 2019.

“El desabastiment de microxips en tot el món està provocant un fort efecte en la cadena que afecta greument a la producció i a l’abastiment de nous vehicles. El que semblava un desequilibri conjuntural s’ha convertit en l’escenari per als pròxims deu o dotze mesos, en un moment on la recuperació era prioritària per al sector”; ha lamentat el director general d’ANFAC, José López-Tafall.

Per altra banda, la producció de vehicles de zero i baixes emissions al juliol ha mantingut un ritme similar a l’any anterior, amb 21.545 unitats. A l’agost, el creixement ha estat del 63,7%, fins a 9.232 unitats.

En l’últim mes, els vehicles alternatius representen el 13,6% de la quota de la producció total de vehicles a l’Estat. En concret, la principal fabricació correspon als vehicles electrificats, que suposen el 12,2% de la quota en el mes d’agost. En els vuit primers mesos de l’any, els vehicles electrificats, híbrids i de gas suposen un de cada nou vehicles fabricats i sumen 159.839 unitats, gairebé el doble de la xifra de l’any anterior.

Els híbrids endollables acumulen un total de 15.595 vehicles fabricats durant juliol i agost, amb un creixement del 16,7%. Els elèctrics han augmentat un 28,4% en els dos últims mesos, fins a 9.409 unitats. Per al conjunt de l’any, els híbrids endollables sumen un total de 84.120 unitats, un 5,9% del total. Els elèctrics purs acumulen 45.940 unitats en els vuit primers mesos de l’any, una quota del 3,2%.

El director general d’ANFAC ha defensat la importància d’impulsar el vehicle elèctric per avançar cap a una mobilitat sostenible. En aquest sentit, ha reclamat implantar noves mesures que sostinguin el nivell de mercat i de producció, eliminar incerteses per als consumidors i intensificar les mesures d’electrificació i infraestructures.

La caiguda de les exportacions

Les exportacions també han patit un “fort descens” en comparació amb les xifres de 2019. Entre gener i agost, el sector ha exportat 1.217.400 unitats, un augment del 12,5% respecte al mateix període de 2020, però una caiguda del 20,7% en comparació amb les xifres de 2019.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Els Fons Europeus: com identificar-los i accedir-hi

barcelona

Noel posa en servei la nova planta d’Olot

OLOT
Brussel·les aposta per una reducció gradual del dèficit i del deute

Brussel·les aposta per una reducció gradual del dèficit i del deute

brussel·les
Nova iniciativa entre el BBVA i El Celler de Can Roca
SOSTENIBILITAT

Nova iniciativa entre el BBVA i El Celler de Can Roca

Els VTC xifren en 430 milions les pèrdues si no es regulen

barcelona
Increment salarial d’un 2,5% en la construcció

Increment salarial d’un 2,5% en la construcció

girona

La Cambra de Comerç inicia un projecte per promocionar productes de turisme sostenible amb xecs de 5.000 euros

barcelona

Weecover aixeca 2,3 milions d’euros

barcelona

Brussel·les aposta per una reducció “gradual” del dèficit i el deute per evitar “matar” el creixement i la inversió