Economia

El sector turístic tem que s’aturi la recuperació

La guerra arriba quan hotels i destinacions ja s’estaven refent

Alerta per la por psicològica del viatger

La guerra d’Ucraïna arriba quan el sector del turisme començava la seva recuperació i podria suposar un altre revés i que l’esperada remuntada quedi frenada, sobretot perquè el mercat rus (i ucraïnès) és molt important en zones de Catalunya com la Costa Brava i la Costa Daurada, on representen entre el 10 i el 15% dels seus clients, segons explica Martí Sarrate, president de l’Associació Corporativa d’Agències de Viatges (Acave) i president del B-Travel. A més, als russos i els turistes que venen d’aquella regió se’ls considera molt importants pel nivell de despesa que fan (malgrat que la devaluació del ruble de fa uns anys va deixar molt tocada la classe mitjana).

El president d’Acave també assegura que tots els viatges que les agències especialitzades tenien previst de vendre per a aquests dos països, que feien preveure una bona Setmana Santa, quedaran cancel·lats, una altra patacada a un dels sectors (el de les agències de viatges) que més han patit la pandèmia. Recorda Martí Sarrate que Rússia (en especial Sant Petersburg) era, fins fa pocs dies, una de les destinacions més sol·licitades pels catalans que volien començar a viatjar a l’estranger després de la covid.

A Barcelona, el conflicte armat ha esclatat a quatre dies justos del Mobile World Congress. Aquest congrés havia de ser el revulsiu de la ciutat, i el sector hoteler, que de moment no ha tingut cancel·lacions, no s’atreveix a celebrar que ja quasi tots els hotels de la ciutat estan oberts i que els congressistes del MWC han reservat 10.000 habitacions per culpa d’aquesta nova incertesa. “El turisme és molt sensible qualsevol conflicte i , a part, tota la gent d’aquella zona, que també perdrà molta capacitat adquisitiva, deixarà de venir; per tant, pot ser que ens veiem força afectats”, diu un amoïnat Manel Casals, director general del Gremi d’Hotels de Barcelona (GHB). Casals assegura que el que més els preocupa ara és la reacció que tindrà la gent d’Amèrica, tant del nord com del sud: “Són uns clients que esperem amb moltes ganes però que veuen que la guerra està a Europa, i per ells nosaltres som Europa, independentment dels quilòmetres que ens separin d’Ucraïna i de Rússia.”

Ho explica de manera molt semblant Martí Sarrate: “En el turisme qualsevol conflicte armat crea una sensació d’inseguretat i una por psicològica que fa que la gent deixi de viatjar, perquè la gent el que vol quan viatja és seguretat i confiança. Per això crec que el turisme a tot Europa se’n ressentirà molt, d’aquest conflicte.” I posa un exemple: “Durant la guerra de l’Iraq recordo que hi havia grups d’estudiants que havien d’anar a les Balears i ho van cancel·lar per por, encara que estiguéssim lluny del conflicte.” Sarrate també recorda que l’aeroport del Prat ha hagut de cancel·lar diverses connexions que passaven per Ucraïna i indica que si per culpa del conflicte els subministraments pugen de preu, s’encariran els viatges.

“A Barcelona ciutat el turista rus no és especialment important, un 2% de la quota de mercat”, recorda Eduard Torres, president de Turisme de Barcelona, que no obstant explica que el mercat rus interessa molt a la ciutat perquè fa molta despesa i és un turista de qualitat i que per això en sortir de la primera onada de la pandèmia, Turisme de Barcelona va anar a Rússia fer una campanya per atreure aquests turistes per a la capital catalana. “Esperem que això acabi aviat perquè estem reconstruint un camí difícil. Ara, però, és impossible saber què passarà. Haurem d’esperar”, diu Torres.

LES XIFRES

795.000
turistes
russos van venir l’any 2019 a Catalunya. Es calcula que van gastar 1.160 milions d’euros.
2
per cent
tan sols representa el mercat rus a la ciutat de Barcelona. Però els russos es consideren turistes de luxe.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

CALONGE I SANT ANTONI

El grup francès Capfun compra el càmping Treumal

CALONGE I SANT ANTONI

Freixenet presenta un ERTO per a 615 treballadors per la sequera

Sant sadurní d’anoia

Barcelona dedicarà 4 milions a impulsar la recerca i l’ocupació juvenil

Barcelona
economia

Els accidents laborals mortals han crescut un 50% la última dècada

barcelona
economia

Els operadors es troben per buscar experiències úniques a la Costa Brava

PERALADA
economia

Tots els productes del mar, a partir de demà al Seafood

Barcelona
economia

Catalunya crea un simulador quàntic únic al món

barcelona
economia

Creix un 6,8% la compravenda d’habitatges al febrer

barcelona

Fiscalitat de l’empresa familiar

conseller de famílies empresàries