Economia

Joaquim Montsant

Director Territorial de Catalunya i Balears de Cesce

“L’empresa ha de millorar en l’ús d’informació per exportar”

“A les empreses els preocupa la incertesa que ha generat la geofragmentació entre blocs que hi ha al món”

“Cal invertir en eines per mitigar riscos perquè el cost de cometre errors en l’aventura internacional és molt alt”

El perfil
Joaquim Montsant Montané és director territorial per a Catalunya i Balears de Cesce des de l’any 2005. Abans havia estat director comercial i d’expansió del Consorci de Promoció Comercial de Catalunya (Copca) de la Generalitat, i director tècnic i comercial de Plimon, grup d’empreses del sector químic.
Després de la UE, els Estats Units és el mercat que desperta més interès entre les empreses catalanes

Des de Cesce, que es dedica a oferir solucions per a la gestió del crèdit comercial de les empreses que exporten, es palesa que aquests són temps amb moltes incògnites per moure’s pels mercats globals. Actualment, el Cesce assegura vendes de les empreses per un valor de 45.000 milions d’euros, 8.000 milions dels quals d’empreses catalanes.

Hi ha moltes incerteses en el comerç exterior?
A totes les enquestes que es fan a les empreses, la principal preocupació és la incertesa. Hi ha un procés de geofragmentació entre blocs al món, que podrà afectar les relacions comercials. Estem davant una reconfiguració de l’ordre internacional, en què els valors occidentals perden l’hegemonia. Això incrementa la rivalitat entre blocs que tenen valors diferents. Hi ha una rivalitat entre la Xina i els EUA que és comercial i tecnològica, però també militar. Així mateix, s’està produint un afebliment dels organismes multilaterals, que abans regien les relacions comercials i cada vegada tenen menys presència. D’un període de prosperitat i estable hem passat a un de molta inestabilitat.
Quin és el perfil de les empreses exportadores catalanes?
Certament, tenim un entorn d’empreses, grans i pimes, molt internacionalitzades, perquè el mercat interior és petit. En general, tenen un gran coneixement dels mercats exteriors. La internacionalització és un procés lent, tot i no cometent erros. Amb tot, jo distingiria entre les empreses que saben anticipar i minimitzar riscos, i les que s’ho van trobant, que acaben patint processos d’estrès a l’empresa, cosa que els genera un alentiment en els seus projectes, fins i tot els domèstics.
Quins són els nous països que presenten oportunitats de negoci?
Els mercats que encara són més rellevants són els europeus, però enquestes com la d’Amec destaquen com a mercat d’interès per a la majoria de sectors empresarials catalans els Estats Units. A Àsia, destaquen clarament les dues grans potències, la Xina i l’Índia, en aquest cas per a sectors com ara el químic, el farmacèutic o el de maquinària industrial. A la Xina ha caigut molt la inversió directa, per aquest moviment de plaques tectòniques que esmentàvem abans. En el cas de Pròxim Orient, cal destacar que hi ha un gran interès per l’Aràbia Saudita, que està treballant en escenari de superació de la dependència del petroli, i els guanys que ha obtingut durant dècades ara els vol diversificar en altres sectors, com el financer o les telecomunicacions, a més a més d’obrir-se als mercats exteriors.
Quins són els millors instruments per a la gestió del risc comercial?
El cost de cometre errors en la identificació dels mercats i els clients en l’aventura internacional és molt alta, així que cal invertir en eines per mitigar riscos, com l’assegurança de crèdit que nosaltres oferim, que incorpora la monitorització dels clients i la vigilància del seu comportament de pagament. Una altra funcionalitat és la cobertura de risc, així que en cas d’impagament hi ha una indemnització. A més, ara incorpora un factoring sense recursos per anticipar les vendes. L’assegurança de crèdit és un accelerador de la internacionalització, ja que ajuda a prendre decisions més ràpides pel que fa a l’obertura d’un mercat, a la tria d’un client. A més, incorpora molta tecnologia per aconseguir informació sobre els clients.
Com evolucionarà la morositat en aquest entorn d’inflació?
L’increment dels costos financers derivats de la pujada de tipus ha sacsejat les empreses més vulnerables, que treballen amb marges més ajustats. La morositat s’està incrementant, de mica en mica, i és multisectorial. Hi ha dos tipus de morositat, una de recurrent, de petites dimensions, que està bastant controlada, i una altra de més impacte, que pot acabar en concurs de creditors, i n’hi ha, tant a Espanya com a països europeus. L’empresa que gestioni millor la informació per identificar canvis tindrà un avantatge.
És suficient la inversió de les empreses en els processos comercials?
La veritat és que no. La majoria d’empreses han millorat en els seus processos productius, logístics, de gestió financera, etc. En canvi, en els departaments comercials aquesta evolució no ha estat tan clara, no han fet un recorregut tan gran en la millora de gestió i en la incorporació d’eines noves. Ara, una variable molt rellevant és el bon ús de la informació que hi ha sobre els mercats de tot el món a les bases de dades. L’ús d’aquesta informació és encara escàs. Les empreses que destinen més recursos al coneixement dels mercats tenen un avantatge competitiu. Es fa difícil de concebre que una empresa pugui avançar en la negociació amb un possible client sense una anàlisi del comportament en pagament d’aquella empresa, però això malauradament encara passa.
Com es busquen clients solvents als mercats exteriors?
Aquest és el gran repte de les empreses. Nosaltres estem en el repte de fer més eficient el procés d’investigació dels mercats. El grup Cesce aglutina empreses com ara Informa D&B i InAtlas, que dissenyen solucions avançades que permeten accedir a la millor informació en la recerca de clients solvents. InAtlas és una companyia especialitzada en big data que ofereix solucions de geomàrqueting i data analytics per a una millor recerca de clients solvents. Aquestes eines permeten accedir a centenars d’empreses d’arreu del món, amb dades que s’actualitzen diàriament.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ECONOMIA

Solsona i Cardona impulsen el relleu generacional en comerços

Solsona
ECONOMIA

Preacord d’ERO a Vodafone, que es sotmetrà a votació de la plantilla

Barcelona
ECONOMIA

Barcelona ha executat el 47% dels 276 milions que gestiona dels Next Generation

Barcelona

El cost de la vida creix un 0,6% el juny a la demarcació

girona
ECONOMIA

Inici de la campanya de la pera a Ponent, amb una previsió de 15.000 tones

Els Alamús
economia

Els congressistes gaudiran de promocions i descomptes al comerç local

girona
economia

La Fundació Habitatge Social alerta del risc de la manca d’habitatge social

Barcelona
Economia

El govern acorda un préstec amb el BEI per fer 4.300 pisos de lloguer social

barcelona
Economia

La compravenda d’habitatges cau un 24,5% al maig

barcelona