Gran angular

DE MEMÒRIA

De les barraques als polígons

Es construïren, en general, damunt de sòl públic no edificable: vessants muntanyosos, vora el mar, proximitat a ferrocarrils, zones militars. Il·legals, és clar. Les edificacions senzilles, construïdes també il·legalment, però en sòl privat, que s'havia comprat, o sobre el qual existia opció de compra, no serien barraques: eren casetes, o pisos de passadís. Sovint, autoconstruccions. Barraques i casetes formarien uns barris marginals, amb una inicialment molt feble integració a la xarxa urbana

Des dels anys 1890, i amb un màxim als anys 1940-50-60, un sector dels habitants de l'aglomeració urbana de Barcelona s'allotjà en barraques. Fins a 100.000 persones, quasi un 10% de la població. Les barraques urbanes eren unes edificacions lleugeres, fràgils i insegures, destinades a habitatges de petites dimensions (màxim: 20 m²) construïdes amb materials de rebuig, trossos de llauna i d'uralita, totxos recuperats, fustes, cartrons. Sense aigua corrent, sense desguassos, sense electricitat.

Es construïren, en general, damunt de sòl públic no edificable: vessants muntanyosos, vora el mar, proximitat a ferrocarrils, zones militars. Il·legals, és clar. Les edificacions senzilles, construïdes també il·legalment, però en sòl privat, que s'havia comprat, o sobre el qual existia opció de compra, no serien barraques: eren casetes, o pisos de passadís. Sovint, autoconstruccions. Barraques i casetes formarien uns barris marginals, amb una inicialment molt feble integració a la xarxa urbana. El MUHBA (Museu d'Història de Barcelona) n'ha fet, al 2008-12, tot un treball de recerca, i n'ha presentat al públic el conjunt, i molts detalls.

Les barraques, i les casetes, foren producte de l'enginy i de la perícia d'aquells que no podien ni trossejar més els habitatges existents, ni rellogar, ni viure amuntegats a casa d'uns parents. Els que no tenien accés ni a un pis, ni a una simple habitació, ni que fos al terrat, o al soterrani, d'una casa d'escaleta. En un primer moment, a finals del XIX, servirien les barraques dels pescadors de la Barceloneta, les dels hortolans i dels picapedrers de Montjuïc. Els habitants-constructors de les barraques –sovint, immigrants de l'última fornada- tindrien unes feines que, traduïdes en ingressos monetaris, els oferien la possibilitat d'alimentar-se, de vestir-se i de gaudir de la gran ciutat. El treball de la construcció de les barraques seria, és clar, un treball clandestí, de vegades, nocturn: autoocupació, o treball solidari destinat a ajudar parents, veïns o coneguts. La titularitat de l'ocupació del sòl, i de la construcció, era inexistent (com ho són avui, per cert, moltes activitats productives o distributives).

En alguns casos, les barraques tenien uns paviments o unes parets d'una certa qualitat (que les feien semblants a les casetes autoconstruïdes). Fins al punt que es van arribar a vendre, revendre, llogar i rellogar barraques, tot i el seu caràcter alegal. En la mateixa direcció, alguns nuclis de barraques van generar alguns petits equipaments comercials i, al final, accessos diversos a les xarxes urbanes formals.

Als anys 1920, les barraques de Barcelona es localitzaren arran de mar, a Montjuïc, al costat de les línies de ferrocarril, d'algunes colònies agrícoles i d'alguns cementiris. En la postguerra de 1939, les àrees amb barraques van créixer: per exemple, a zones relativament mal comunicades com la Diagonal, entre Capità Arenas i Numància, on, a més de barraques, hi hagué coves habitades. El MUHBA ha convertit una barraca en una peça de museu: construïda als anys 1940 al turó del Carmel, aprofitant una bateria de defensa antiaèria instal·lada durant la guerra de 1936.

Des del sector públic, i des dels anys 1920, s'han anat proposant (amb llargs silencis entremig) dues grans línies d'actuació. Una, és la transformació de les barraques en casetes, i dels nuclis de barraques en barris, amb carrers urbanitzats. L'altra, és la construcció de polígons, la producció massiva d'habitatges mínims per allotjar-hi els barraquistes. Els quatre primers polígons foren els de 1927-29: un rere Montjuïc, un altre al turó de la Peira i dos al costat del riu Besòs. El gran salt, però, fou a partir de 1957-59. Amb polígons d'iniciativa pública (com Montbau, a la Vall d'Hebron, o la Mina, a Sant Adrià de Besòs) i polígons d'iniciativa privada (com Bellvitge, a l'Hospitalet, o Sant Ildefons, a Cornellà.

Canvi de paisatge

Al 1972, els projectes de polígons d'habitatge de 1957 eren vistos, en un atles promogut i publicat pel Col·legi d'Arquitectes de Catalunya i Balears, així: “Aquest canvi en l'estratègia del sector públic, perfectament lligat a «immobiliàries, empreses industrials, entitats i particulars», modificarà en una dècada el paisatge urbà del cinturó de Barcelona” (Atlas de Barcelona. Siglos XVI-XX. Barcelona, COACB, 1972).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Orient Mitjà

S&P rebaixa la nota del deute d’Israel per l’escalada de la tensió a la regió

barcelona
economia

L’Íbex baixa un 0,8% per les tensions a l’Orient Mitjà

barcelona
EMPRESA

Carme Torras, premi Manel Xifra a la transmissió de coneixement tècnic i tecnològic

GIRONA
economia

El Port de Mataró acollirà el primer Saló Internacional Nàutic amb una trentena d’expositors

mataró

Reempresa evita el tancament de 440 empreses gironines durant l’última dècada

girona
economia

Henkell Freixenet creix un 4,1% l’últim any assolint 1.230 milions d’euros de facturació

sant sadurní d’anoia
medi ambient

Part de les vinyes del Penedès, en perill de mort, per la sequera

VILAFRANCA DEL PENEDÈS
Economia

L’acord perquè Chery fabriqui vehicles a l’antiga Nissan es signarà divendres

barcelona
economia

El Govern autoritza a Circuits de Catalunya a adjudicar la gestió a Fira de Barcelona

BARCELONA