Economia

El port tindrà una connexió ferroviària per a camions

La Generalitat i l'Autoritat Portuària promouen una autopista ferroviària pública entre Barcelona i Europa que estarà operativa l'any 2019

Hi invertirà 33 milions i arribarà a França i Alemanya

El Port de Barcelona i el govern de la Generalitat promouen una autopista ferroviària pública que vol connectar l'enclavament de la capital catalana amb la resta d'Europa i que es destinarà únicament al transport de camions sense conductor –només el remolc de càrrega.

La instal·lació serà pública, però s'espera que la inversió es faci a partir de la fórmula de partenariat publicoprivat, tot i que la Generalitat ja s'ha compromès a participar-hi i ha xifrat en 33 milions d'euros el cost de la construcció de les instal·lacions. Just ara s'està definint la composició de l'accionariat, però la gestió de la terminal se sotmetrà a concessió. De moment, una empresa de logística ferroviària francesa, ViiA, ja ha proposat un servei per connectar Barcelona amb París l'any 2019 i Barcelona amb Alemanya l'any 2020. Aquesta companyia proposa invertir 55 milions d'euros en material mòbil en la primera part del desplegament a la nova terminal, que arribaria fins a Aulnay-sous-Bois (París) amb sis trens al dia i transportant fins a 45.000 semiremolcs a l'any, i invertir 75 milions més (fins a un total de 120) per arribar a Alemanya el 2020.

La nova terminal estarà oberta a qualsevol operador ferroviari que es doti de vagons compatibles i es podrà connectar per autopista ferroviària amb qualsevol altra destinació que tingui una terminal similar. La tecnologia que s'hi farà servir és la Modalhor. Aquesta modalitat permet transportar semiremolcs quan no es poden fer servir grues. Alguns sectors industrials com ara el clúster de l'automoció i el químic o Mercabarna ja s'hi han mostrat interessats.

La primera de l'Estat

Aquesta serà la primera autopista ferroviària de l'Estat espanyol, entesa com un servei de transport combinat entre ferrocarril i carretera on els camions embarquen directament en el tren en una terminal inicial, en aquest cas en terrenys del Port de Barcelona a l'antiga llera del Llobregat, i són descarregats a la terminal ferroviària final, on els esperen les cabines i els conductors que prossegueixen l'última part del recorregut per carretera.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, i el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, van recordar ahir que l'objectiu comú és treure camions de les carreteres i augmentar la intermodalitat de les instal·lacions portuàries. En aquest sentit, la nova terminal permetrà captar fins al 10% del trànsit pesant que actualment circula entre Barcelona i París i el 13% del que ho fa cap a Alemanya.

LES FRASES

Tirarem endavant aquest projecte malgrat que no arribin les solucions definitives
Santi Vila
Conseller territori i sostenibilitat
La terminal tindrà una via de càrrega i descàrrega adaptada a l'ample ibèric i a l'internacional
Sixte Cambra
President port de barcelona
Permetrà una reducció de temps i diners en el transport i estalviarà una tona de CO2 per viatge
Thierry Le Guilloux
president viia

Si la connexió amb Europa no arriba, caldrà buscar-la

Després d'anys esperant una connexió amb l'ample de via europeu que mai arriba, perquè el govern espanyol mai acaba de licitar, la Generalitat i el Port de Barcelona han decidit posar tots els mitjans necessaris per fer que el transport intermodal de mercaderies des de l'enclavament català sigui una realitat. “La falta de connexió amb l'ample europeu pot ser un coll d'ampolla important”, advertia ahir el conseller Vila, que afegia que ho tiraran endavant “malgrat que no arribin les solucions definitives” i malgrat que això pugui posar en risc l'èxit de l'operació. “Podríem morir d'èxit –reconeixia ahir– i no donar servei a tothom que ho necessita.”

Segons va explicar Sixte Cambra, president del Port de Barcelona, el servei es durà a terme sobre les vies ferroviàries existents, però la connexió esperada serà cabdal per treure tota la potencialitat d'una infraestructura que serà pionera i permetrà connectar el sud amb el nord d'Europa. “No es pot badar i els accessos definitius són una part totalment vinculada a aquest projecte”, deia Vila, que avisava: “En poc temps farem saltar les nostres alarmes.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

GIRONA

El Govern aprova ajuts a la pagesia per valor d’11,4 milions d’euros

GIRONA
GIRONA

La CGT de Correus denuncia falta de personal en una desena de barris

GIRONA
economia

El Banc Sabadell guanya 308 milions el primer trimestre, un 50% més que l’any passat

barcelona

Unió de Pagesos considera un “pedaç” el decret pel control de fauna cinegètica

girona
Unió Europea

TikTok suspèn el programa de punts de la versió ‘Lite’

Barcelona

Èxit de participació del XXV Fòrum Industrial

girona
economia

Menys burocràcia en els plans d’estalvi d’aigua per ramaders i agricultors

barcelona
Estats Units

Aproven la llei que podria suposar la prohibició de TikTok als EUA

Barcelona
economia

La reducció de la jornada i la plena ocupació centren les reivindicacions sindicals de l’1 de Maig

barcelona