La justícia d'Alemanya i la dels EUA persegueixen Volkswagen
El president del grup als Estats Units reconeix davant del Congrés que volien amagar emissions contaminants
La fiscalia alemanya escorcolla diverses oficines de la companyia
La pressió sobre Volkswagen (VW) va adquirir ahir una dimensió transatlàntica. A Alemanya, la fiscalia de Braunschweig va procedir a escorcollar seus, despatxos i habitatges relacionats amb presumptes responsabilitats de l'escàndol del trucatge de milions d'automòbils. Mentrestant, el cap de VW als Estats Units, Michael Horn, declarava davant la comissió del Congrés sobre el cas i admetia que, efectivament, l'objectiu de la manipulació descoberta era amagar les dades reals de les emissions contaminants. Una qüestió prou òbvia, si es vol, però que implica conseqüències en les sancions que previsiblement cauran al grup per part dels Estats Units.
A Horn ja li va correspondre el paper de ser el primer entre els caps de VW que va haver de pronunciar-se sobre el cas, dues setmanes i mitja enrere. Aleshores va resumir-ho en la frase “ara sí que l'hem fotut”, que va fer la volta al món, immediatament després que saltés a la llum el trucatge d'onze milions de cotxes amb motor dièsel. Ahir va assegurar davant la comissió del Congrés nord-americà que ell en va tenir coneixement tot just feia unes setmanes, a finals de setembre. Des d'Alemanya s'apuntava que almenys un alt responsable del grup en tenia coneixement des de l'any passat.
L'acció de la fiscalia de Braunschweig no deixa espai al dubte sobre cap on s'adrecen les sospites. El escorcolls van incloure la seu central, a Wolfsburg –la ciutat fundada el 1938 a l'ombra de la primera fàbrica de cotxes del gegant actual de l'automoció–. Allà es van confiscar actes i ordinadors, en una acció sincronitzada en què van intervenir 50 funcionaris de tres departaments diferents de la fiscalia. Inicialment es va dir que l'objectiu prioritari era l'expresident de VW Martin Winterkorn, que va dimitir fa quinze dies. Després es va matisar que era una acció “contra desconeguts” per sospita de frau.
A Alemanya, es va saltar de la notícia dels escorcolls a la transmissió en directe de la compareixença de Horn. Poc després d'intentar treure's responsabilitats del damunt, el directiu assegurava davant dels congressistes que la majoria dels cotxes trucats no podran arreglar-se fins entrat l'any 2017. Es referia, aparentment, als 500.000 cotxes afectats que estan circulant pels Estats Units.
Calendari diferent
Era, però, una versió una mica diferent del pla d'acció anunciat un dia abans, des d'Alemanya, pel president executiu del grup, Matthias Müller. Aquest es va comprometre a començar les revisions el gener vinent i completar l'operació al llarg del 2016.
Müller no només va fer aquest anunci pensant en el client i usuari. A més, va enviar per escrit al govern d'Angela Merkel un pla una mica més concret, en resposta a l'exigència de la cancellera perquè presentés un calendari per fer front a l'escàndol. Tal com va explicar el ministre de Transports, Alexander Dobrindt, és probable que una part dels vuit milions de conductors afectats a Europa hagin d'esperar una mica més els recanvis. Fins al setembre de l'any vinent no hi haurà possibilitats tècniques de fer aquesta reparació, en alguns casos, de manera que tot plegat pot ser que el calendari “americà” sigui el més proper a la realitat.
Puig: “La inversió de Seat hi serà, però no sé si tota”
El conseller d'Empresa i Ocupació en funcions, Felip Puig, va assegurar ahir que la inversió programada de Seat hi serà, però no sap si “en tota la seva dimensió”. En una entrevista a RAC1, Puig va considerar que les inversions que es revisaran “seran possiblement les que es considerin prescindibles”, a més d'indicar que “una altra possibilitat és que es revisin els calendaris previstos per a aquestes inversions”.
En termes també tranquil·litzadors va pronunciar-se el ministre d'Indústria, José Manuel Soria: “Ara per ara, no hi ha ningú a l'empresa que hagi fet la mínima indicació que corren perill aquest tipus d'inversions.”
Més dur va ser el secretari general de la UGT de Catalunya, Josep Maria Àlvarez, que ahir va instar els governs espanyol i català a “dedicar els màxims esforços”, les properes quatre setmanes, per assegurar que “no perillen” les inversions que Volkswagen ha anunciat a la planta de Seat a Martorell. “Hem de dedicar els màxims esforços per assegurar que els treballadors de Seat mantinguin els seus llocs de treball”, va afirmar en el seu blog.