La Borsa
Més valors
Economia

La sospita per l'escàndol de VW s'estén a més marques

El Parlament Europeu vol que s'investigui la resta de fabricants i crear una autoritat que pugui aturar la venda de cotxes

Acceptarà que es contamini més a canvi de fer els tests a la carretera

La sospita per l'escàndol del Dieselgate s'estén a altres marques. El Parlament Europeu va exigir ahir als governs que investiguin també la resta de fabricants automobilístics, a banda de Volkswagen (VW), i els altres tipus de motors, per garantir que no cometen el mateix frau que el gegant alemany amb les emissions contaminants. Els eurodiputats també reclamen que les proves en conducció real, a la carretera, que hauran de substituir els tests de laboratori, mesurin els altres gasos contaminants, com ara el diòxid de carboni (CO2), i no només l'òxid de nitrogen (NOx). Precisament avui, els Vint-i-vuit han d'aprovar com serà el nou sistema per mesurar la contaminació dels cotxes.

L'Eurocambra colla la indústria de l'automòbil i els estats membres que la protegeixen: vol sancions per castigar els responsables de la manipulació (i no els treballadors de les fàbriques) i la creació d'una “autoritat europea” competent que vigili la contaminació dels cotxes i pugui, fins i tot, suspendre'n la comercialització, en cas d'incompliment. A més, reclama a la Comissió Europea “una investigació completa i transparent” sobre l'escàndol abans de l'abril, tot i que no li caldrà tant de temps, perquè des del 2013 està al corrent de les pràctiques irregulars dels fabricants. La resolució, aprovada per àmplia majoria al ple d'Estrasburg (493 vots a favor, 145 en contra i 25 abstencions), no és vinculant, però redobla la pressió sobre els Vint-i-vuit, que avui votaran la reforma del test d'emissions contaminants dels cotxes. Els eurodiputats verds volien crear una comissió parlamentària d'investigació, però no van aconseguir prou suport.

En teoria, la legislació fixa en 80 mg/km el límit màxim d'emissions d'òxid de nitrogen dels motors dièsel. El problema és que els resultats dels exàmens que es fan al laboratori no tenen gaire a veure amb les emissions reals, un cop el cotxe circula pel carrer: la diferència pot ser de fins a un 400% o un 500%. Per això la Comissió Europea vol obligar la indústria a fer aquests tests en conducció real a partir del 2017. De fet, aquests nous exàmens fora del laboratori començaran ja aquest mateix gener, però encara no seran vinculants. Per intentar convèncer els països fabricants (Alemanya, l'Estat espanyol o Itàlia), Brussel·les ofereix dos anys de marge a la indústria, perquè pugui anar-se adaptant: fins al setembre del 2019 permetria una desviació en les emissions de NOx de fins al 60%. I a partir de llavors continuarà fent els ulls grossos, admetent un marge d'error del 20%. És a dir que, a canvi de substituir les proves al laboratori –falsejades per VW– pels nous tests a la carretera, acceptarà que els motors dièsel contaminin un 20% més, fins a 96 mg/km.

El govern espanyol, com l'alemany, demana encara més flexibilitat per als fabricants, més marge per poder aprovar els nous exàmens. De fet, Angela Merkel, debilitada pel frau de VW, està fent servir Rajoy i els seus ministres d'ariets contra Brussel·les, perquè aquests nous tests no posin en risc els motors dièsel. La votació es farà avui, a porta tancada, en el comitè tècnic de vehicles de motor, on hi ha representants dels 28 socis de la UE, i per aprovar-la cal una majoria qualificada, no unanimitat. La comissària europea d'Indústria, Elzbieta Bienkowska, qualifica la proposta d'“ambiciosa i realista” i diu que els governs estan “molt a prop d'un compromís”, perquè tots “estan d'acord que és necessari tenir mètodes de prova sòlids al més aviat possible”. Però el mal ja està fet, es queixen els eurodiputats, que lamenten que el fet que l'escàndol s'hagi descobert als EUA posa en dubte “la credibilitat de la UE”.

LES XIFRES

493
eurodiputats
van votar a favor d'estendre la investigació a més grups, 145 hi van votar en contra i 25 es van abstenir.
96
mg/km
d'emissions d'òxid de nitrogen serà el nou límit per als cotxes dièsel si avui s'aprova la proposta.
Les claus

Brussel·les n'estava al corrent des del 2013

A.S

L'escàndol també esquitxa ara de ple la Comissió Europea, que des de fa dos anys, des del 2013, havia ignorat les sospites que la indústria de l'automòbil feia trampes amb les emissions contaminants. Segons revela el Financial Times, l'aleshores comissari europeu de Medi Ambient, l'eslovè Janez Potocnik, va transmetre al d'Indústria, l'italià Antonio Tajani, la seva “preocupació” pel “dramàtic augment” de les emissions de NOx dels vehicles un cop sortien de les proves al laboratori, quan ja circulaven a la carretera. Tajani no va escoltar l'alerta de Potocnik i després d'intercanviar correus durant un mes no va adoptar cap mesura.

Fer els ulls grossos

Aquest no és el primer cop que el suposat guardià dels tractats europeus és enxampat eludint-los o tolerant una violació flagrant. El mateix Jean-Claude Juncker va perdonar milers de milions d'euros en impostos a grans multinacionals quan era primer ministre luxemburguès. La setmana passada Brussel·les va castigar Fiat i Starbucks, obligant-los a pagar 60 milions d'euros per impostos evadits a Luxemburg i Holanda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
MIQUEL ALEMANY
PROPIETARI DE TORRONS I MEL ALEMANY SL

“Els apicultors sabem que les abelles són les nostres amigues”

Os de Balaguer

Catalunya es manté com la primera economia a l’Estat

Barcelona

Itàlia compleix amb la CE i rectifica els comptes

ROMA

Un jutge cita a declarar Gaspart per un suposat frau

Barcelona

La comoditat de viure a Girona i anar a treballar cada dia a Barcelona

Barcelona

La comoditat de viure a Girona i anar a treballar cada dia a Barcelona

Barcelona

L’esclat de la logística

Barcelona

El mercat català sumarà una nova oferta de més de 340.000 m² en dos anys

Barcelona

La producció d’oli cau el 2018 del 25% a l’Empordà

Girona