Opinió

Infraestructures inacabades

Aquest febrer s'inaugurarà la connexió de l'aeroport de Barcelona amb la xarxa de metro mitjançant el ramal sud de la línia L9. Amb aquesta inauguració ben segur apareixerà de nou el recurrent debat sobre l'acabament de la línia, tant en la seva connexió amb la Zona Franca –on l'obra civil es troba en un estat d'execució molt avançat- com amb el seu tram central. Socialment ens costa acceptar que un projecte resti inacabat. Com si fos un signe de mala gestió, quan en realitat pot ser una decisió racional que eviti llançar més diners dels que caldria a la paperera. Allò que d'altra banda tant hem criticat de les polítiques d'infraestructures d'Espanya en carreteres, aeroports i, sobretot, alta velocitat. Que, malgrat saber la seva manca de rendibilitat financera i social, segueix rebent milers de milions d'euros anuals. Decidir acabar projectes pel sol fet d'estar inacabats és acceptar que un cop identifiquem un error no podem fer marxa enrere. Com si veiéssim que la carretera que hem agafat acaba en un penya-segat i acatéssim que escollint aquella carretera ja hem acceptat la nostra sort.

Ens hauríem d'acostumar a exigir una avaluació socioeconòmica i no valorar els projectes d'infraestructures simplement per percepcions o davant de la més que probable utilització que tindrà qualsevol infraestructura. Com hem viscut dolorosament aquests anys, tenim enormes restriccions pressupostàries que fan que el cost d'oportunitat dels recursos públics sigui molt elevat. Davant de tot allò que podríem fer amb aquests recursos públics, és la construcció del tram central de la L9 un bon projecte i una prioritat social? És la unió del tramvia un bon projecte i una prioritat social? Per respondre a aquestes preguntes no n'hi ha prou sent un defensor del transport públic, tenint una percepció d'ús elevat d'aquesta infraestructura, o sentint incomoditat amb el que no s'ha acabat. Es necessiten estudis i avaluacions rigoroses que comparin els beneficis socials amb els costos socials. Avaluacions obertes a la societat, que permetin la deliberació i que eventualment posin de manifest que hi ha projectes inacabats que el més desitjable és no acabar-los mai.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

economia

La 7a Fira de l’Ocupació del Bages torna amb 24 empreses i més de 200 ofertes de feina

MANRESA
economia

Les exportacions gironines creixen un 11% i les vendes arriben als 706 milions

girona
Orient Mitjà

S&P rebaixa la nota del deute d’Israel per l’escalada de la tensió a la regió

barcelona
economia

L’Íbex baixa un 0,8% per les tensions a l’Orient Mitjà

barcelona
EMPRESA

Carme Torras, premi Manel Xifra a la transmissió de coneixement tècnic i tecnològic

GIRONA
economia

El Port de Mataró acollirà el primer Saló Internacional Nàutic amb una trentena d’expositors

mataró

Reempresa evita el tancament de 440 empreses gironines durant l’última dècada

girona
economia

Henkell Freixenet creix un 4,1% l’últim any assolint 1.230 milions d’euros de facturació

sant sadurní d’anoia
medi ambient

Part de les vinyes del Penedès, en perill de mort, per la sequera

VILAFRANCA DEL PENEDÈS