L'Audiència de Barcelona exculpa els administradors de Spanair de la seva fallida
Considera que el concurs de la línia aèria va ser “fortuït” i no “culpa” dels directius, al contrari que la primera sentència
Els allibera de tornar 10, 8 milions
La fallida de la línia aèria catalana Spanair, el 2012, va ser “fortuïta” i no culpa dels seus directius. Així ho afirma l'Audiència de Barcelona en una sentència, difosa ahir, en la qual revoca la sentència condemnatòria del jutjat mercantil número 10 de Barcelona, del setembre del 2014.
En la primera sentència, el jutge mercantil fixava que hi havia hagut un “concurs culpable” del consell d'administració de Spanair perquè van presentar el concurs voluntari de l'empresa massa tard (cinc mesos després, i no en els dos preceptius), fet que havia agreujat la insolvència en 10,8 milions d'euros, diners que obligava a tornar als creditors tota la cúpula directiva, a més de castigar-los a dos anys d'inhabilitació com a administradors de societats en territori espanyol.
Ara, però, la secció 15 de l'Audiència dóna la raó a la cúpula directiva, que va presentar recursos a la condemna, i assegura que no “no va actuar amb dol o culpa greu” perquè van mantenir negociacions amb Qatar Airways fins al 26 de gener de 2012 perquè entrés a la societat, converses que no van prosperar, i va ser l'endemà que la Generalitat va informar que ja no continuaria finançant la línia aèria, presidida per Ferran Soriano, exdirectiu del Barça i actual directiu del Manchester City. La resolució de l'Audiència no es ferma i s'hi pot presentar un recurs de cassació al Suprem.
El jutge mercantil assegurava que els directius van crear un deute major a l'empresa perquè no van presentar el concurs a principi de gener, tot i admetre que les negociacions van estar obertes fins a final de gener del 2012. Per contra, l'Audiència manté: “L'actitud del consell d'administració va estar orientada en tot moment a trobar una solució que oferís viabilitat a la companyia, i quan no es va veure possible es va presentar el concurs.”
El tribunal tampoc accepta que se'ls retregui que van continuar venent bitllets a milers d'usuaris, que van quedar a terra. “No és raonable deixar d'operar i de vendre bitllets perquè això hagués disminuït les possibilitats d'arribar a un acord amb un soci industrial”, afirma la secció 15, que conclou: “L'actuació dels administradors va ser diligent i hagués afavorit els seus creditors.”
LA FRASE
Els onze membres de l'empresa
Els onze membres del consell d'administració de Spanair ara absolts són: Ferran Soriano (el president de la línia aèria), Michael Szucs (conseller delegat), Miquel Martí (Moventia), Jordi Bagó (Serhs), Tatxo Benet (Mediapro), Josep Mateu (Racc), Beny Zakrisson i Karl Lönnqvist (SAS), Fira de Barcelona, Iticsa (Turisme de Barcelona), Catalana d'Iniciatives i Avançsa (Generalitat de Catalunya).
En la resolució, l'Audiència tampoc no accepta que la cúpula directiva hagués agreujat la insolvència de la línia i subscriu que en aquella època s'hi van fer aportacions de capital. Hi precisa que els deu milions de préstec participatiu, que es van aportar el gener del 2012, van servir per pagar nòmines, i per tant es poden comptabilitzar per “mitigar la insolvència”. Aquesta aportació —hi precisa— s'inclou en l'aportació de 91 milions d'euros, que van fer Avançsa i la Fira de Barcelona.