La Borsa
Més valors
Economia

La CE defensa Uber i Airbnb i en critica la prohibició

Brussel·les demana als governs que deixin de posar impediments a les plataformes d'economia col·laborativa

“No se les hauria d'obligar a demanar llicències” si actuen com a “intermediàries”

Revés europeu a taxistes i hotelers. Brussel·les va defensar ahir Uber i Airbnb dels seus atacs i va demanar als governs, com ara l'espanyol i el de l'Ajuntament de Barcelona, que deixin de posar-los impediments. “Ens agradi o no, l'economia col·laborativa ha arribat per quedar-se i créixer, i no serveix de res tancar els ulls i les orelles i perdre l'energia intentant combatre la innovació”, els va advertir l'eurocomissària de Mercat Interior, Indústria, Emprenedoria i Pimes, Elzbieta Biénkowska. En altres paraules: no es poden posar portes al camp.

Per primer cop, la Comissió Europea fa costat a aquestes plataformes i aplicacions i les encoratja, però demana unes normes comunes per evitar l'actual campi qui pugui. Brussel·les adverteix que vetar Uber i Airbnb, prohibint la seva activitat o multant-ne els usuaris, hauria de ser “només l'últim recurs” i argumenta que ni tan sols “no se les hauria d'obligar a demanar autoritzacions o llicències” si només actuen com a “intermediàries” i no és “estrictament necessari” per protegir l'interès públic. Això no vol pas dir que puguin escapolir-se de pagar impostos. Però l'executiu comunitari insta les autoritats a “diferenciar els ciutadans individuals que proveeixen productes i serveis de manera ocasional” dels “professionals”, per exemple establint un “límit d'activitat”. I és que arrodonir el final de mes llogant una habitació de casa a uns turistes el cap de setmana no vol dir convertir-se en hoteler.

L'economia col·laborativa “pot ser una oportunitat per als aturats”, segons Brussel·les. I, a més, “compartir i utilitzar de manera eficient els recursos pot contribuir a la sostenibilitat i la transició cap a l'economia circular”, com per exemple amb la plataforma BlaBlaCar, que permet compartir cotxe i estalviar en benzina i embussos de trànsit. Però també “els proveïdors tradicionals de serveis poden fer servir” aquestes plataformes “per crear nova demanda i arribar a nous consumidors”, insisteix la Comissió.

Només l'any passat, l'economia col·laborativa va generar 28.000 milions d'euros a la UE, el doble que el 2014. Segons l'últim Eurobaròmetre, més de la meitat dels europeus ja coneixen aquestes aplicacions, un de cada deu n'és usuari i una tercera part d'aquests hi han prestat serveis alguna vegada. Brussel·les reconeix, però, que aquestes plataformes no poden ser una “economia paral·lela” i defensa la necessitat de “regles per assegurar la protecció del consumidor i condicions de treball justes”. “Una economia europea competitiva requereix innovació” i “nous models de negoci”, però “alhora protegir els consumidors i garantir condicions fiscals i laborals justes”, avisa l'eurocomissari d'Ocupació i Competitivitat, Jyrki Katanien.

LA XIFRA

28.000
milions d'euros va generar l'any passat l'economia col·laborativa a la UE, el doble que el 2014.

Inversió de l'Aràbia Saudita

L' empresa nord-americana Uber va anunciar ahir que ha rebut una injecció de 3.500 milions de dòlars d'un fons d'inversió de l'Aràbia Saudita que ajudarà a expandir aquest gegant del servei de transport amb conductor. L'acord donarà a Uber un valor capital de 62.500 milions de dòlars, segons van informar fonts vinculades a aquesta operació. El fons saudita PIF tindrà un lloc en consell d'administració d'Uber, que té la seu a San Francisco (Estats Units) i és considerada una de les empreses emergents (start ups) més grans del món. A l'Aràbia Saudita, Uber és present en cinc ciutats i el 80% dels seus passatgers són dones. Es dóna la circumstància
que, precisament, les dones àrabs tenen prohibit conduir al seu país. “La nostra experiència a l'Aràbia Saudita és un molt bon exemple de la manera com Uber pot beneficiar passatgers, conductors i ciutats”, va assegurar Travis Kalanick, fundador i president d'Uber.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Chacón xifra l’impacte d’un ‘Brexit’ sense acord a Catalunya en fins a 2.000 milions d’euros en cinc anys

Barcelona

L’Estat diu que el comerç bilateral amb el Regne Unit no patirà canvis durant el període transitori del ‘Brexit’

Barcelona

El nombre d’hipoteques cau un 15,9% al novembre a Catalunya en comparació amb 2018

Barcelona

La britànica Scan Client s’instal·la a Barcelona

barcelona

El sector dels videojocs mourà fins a 750 milions

barcelona
Economia
Institucions

Duel empresarial

barcelona

Melbits, Rognar i companyia

Fira de Girona creix un 20% en dies d’activitat en quatre anys

GIRONA
Un nou supermercat de Condis a Sant Narcís

Un nou supermercat de Condis a Sant Narcís

GIRONA