Es va presentar al mercat el desembre del 2014 amb la idea de convertir-se en un operador mòbil virtual, però al cap de poques setmanes del seu llançament l'equip emprenedor encapçalat per Ernest Pérez- Mas va tenir clar que “el que volien els clients potencials era que fóssim una operadora gran, un operador convergent capaç d'oferir el mateix que els altres grans operadors”, recorda el conseller delegat de la companyia. Es van aturar les inversions en màrqueting i també en comunicació i es van concentrar en el producte. Convertir-se en un Euskatel a la catalana “no era viable perquè això hauria requerit unes inversions molt fortes” de manera que Parlem ha apostat per tancar acords amb els operadors existents per tal de fer ús de les infraestructures ja existents.
Quins acords han tancat?
Vam tancar un acord amb Jazztel per fer servir la seva xarxa d'ADSL que arriba al 85% de la població, vam tancar altres acords amb operadors petits de fibra a Catalunya, els quals ens permeten arribar a unes altres 65.000 llars, i hem tancat un acord amb MasMovil que ens permet arribar a 250.000 llars amb fibra òptica i participarem en el projecte de cobrir 250.000 llars més en els dos anys vinents.
MasMovil té previst invertir en aquest projecte 62 milions d'euros. Quin serà el paper de Parlem?
Nosaltres assumim la part de relacions institucionals, la d'enginyeria de detall i la del desplegament i, per tant, des del nostre coneixement del territori el que farem és proposar a quins municipis convé estar-hi i a quins no.
I quins són els municipis que interessen?
Anirem a poblacions d'entre 15.000 i 50.000 habitants, que són on no van els operadors grans; el que no té sentit és tornar a desplegar l'àrea metropolitana de Barcelona perquè la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència obliga els operadors amb posició dominant a llogar les seves infraestructures a altres operadors.
Voleu sumar 100.000 clients en 18 mesos. Com us voleu posicionar al mercat, què us diferencia d'altres operadores?
Oferim el mateix però d'una manera diferent. Per començar, el nostre producte és modular, és a dir, el client només haurà d'adquirir aquell servei que necessiti i, per tant, no farem paquets tancats com la resta dels operadors. Podràs contractar només ADSL o fibra sense necessitat de contractar línia de telèfon fix, o contractar paquets de mòbil i ADSL o fibra també sense aquesta exigència, i el mateix passa amb els continguts audiovisuals, que es podran contractar de manera independent.
El sector de les telecomunicacions és un dels que acumula majors queixes dels usuaris. Parlem serà diferent també en això?
L'altre punt que ens diferenciarà serà aquest tracte al client. No som una companyia d'infraestructures, de manera que les inversions les concentrarem en tractar bé les persones. Per començar amb nosaltres, el client no parlarà amb màquines sinó amb persones i el nostre centre d'atenció al client està integrat a les nostres oficines, no està a l'altra costat de món. Tractem tots els clients en català, i els donem la raó per defecte, els respondrem de marea proactiva; al cap i a la fi es tracta que aquest client se senti a gust perquè és el centre del nostre negoci.
Espereu que la catalanitat de la companyia sigui també un punt d'atracció?
Sí, perquè els consumidors cada vegada busquen més productes de proximitat, aquest és un valor cada cop més essencial. Els clients han d'entendre que qualsevol país necessita una companyia de telecomunicacions local que generi riquesa. Catalunya representa el 22% del mercat de telecomunicacions de l'Estat, té la capitalitat del mòbil i és seu de més de 700 start-up i companyies que treballen en aquest sector. No té sentit que no hi hagi una operadora d'aquí que aixoplugui tot aquest moviment.
Què podeu aportar a aquest ecosistema?
El que volem és oferir-nos com a companyia perquè els emprenedors puguin provar les seves solucions abans de llançar-les al mercat, que puguin fer una prova de mercat i mirar si es pot escalar a la resta del món. Aquesta mateixa filosofia és la que apliquem als nostres proveïdors, la nova aplicació de Parlem l'ha desenvolupat una companyia local i també la plataforma de televisió l'estem fent amb recursos locals.
Parleu de preus un 10% o 15% per sota dels preus de la competència. Això vol dir que us voleu posicionar com operadora de baix cost?
No, el que volem és situar-nos com l'operadora de telefonia de Catalunya, que la gent se la senti com a pròpia. El que ens permet oferir uns preus més competitius és la modularitat, perquè només contractes el que realment vols. I a més, tenim una estructura lleugera, basada en la contenció de costos, aquí no hi treballa cap Urdangarin que cobri dos milions d'euros.
Referència a Catalunya però també al País Valencià i les Balears. Quina presència teniu ara en cada territori?
Allà no hem fet cap campanya de comunicació i, tot i així, un 5% dels nostres clients són valencians o de les Balears, suposo que perquè trobaven a faltar tenir una companyia que parli el seu idioma.
Quin pes voleu que tingui el canal empreses en el vostre negoci?
El nostre objectiu és que l'any que ve el 20% del nostres ingressos vingui de les empreses, i per això estem desenvolupant noves solucions enfocades a les seves necessitats.
Aquest és un sector estratègic per a un país. Us heu sentit ben tractats pel govern català?
El govern de la Generalitat va renovar el contracte amb Telefónica per 660 milions d'euros i l'Ajuntament de Barcelona, tot i que va defensar les protestes dels subcontractats de l'operadora, va renovar amb ella sense ni a penes concurs públic. El cert és que amb els fets els governs continuen donant suport a la companyia espanyola per automatisme. Esperem que això canviï, perquè si aquest govern vol fer un estat no té sentit construir-lo amb la companyia de l'Estat del costat.