La Borsa
Més valors
Economia

editorial

Què passarà amb els peatges de cara al futur?

Amb la fi de la concessió de l'AP-7 s'obre l'oportunitat que s'acabi la discriminació entre territoris a l'hora de pagar les autopistes

D'aquí a tres anys i mig Abertis haurà de lliurar a l'Estat espanyol, titular de l'autopista AP-7, el tram de Tarragona a Alacant i un any i mig després, la part nord fins a la frontera amb l'Estat francès. Amb l'acabament d'aquesta concessió s'obre l'oportunitat de posar ordre a la xarxa d'autopistes de l'Estat espanyol. Una altra cosa és que el govern de la propera legislatura vulgui trobar una solució raonada i amb consens amb altres forces polítiques perquè el finançament de les principals vies de comunicació de l'Estat respongui a uns criteris tècnics i no polítics. Només cal recordar que l'any passat, en plena precampanya electoral, la ministra de Foment i ara presidenta del Congrés del Diputats, Ana Pastor, va dir que si el PP continuava al govern l'AP-7 “estaria lliure de peatges”. Aquesta afirmació –a més de demostrar que la qüestió dels peatges és una bàsicament política– obria molts interrogants; com per exemple, què passarà amb els costos de conservació o manteniment de les vies de pagament? La seva gestió serà pública o privada? Abertis calcula en uns 100 milions anuals els costos dels trams de l'AP-7. Catalunya ha demanat en reiterades ocasions la fi dels peatges. Això és cert, però també és veritat que en bona part aquesta demanda es feia perquè es veia com una discriminació entre territoris. Evidentment, cal posar fi a aquesta discriminació. L'endemà de la fi de la concessió pot sorgir un altre problema. El Ministeri de Foment podria crear una empresa global d'autopistes. Llavors, les més rendibles, com les catalanes, podrien servir per compensar l'enorme dèficit de les autopistes radials de Madrid i d'altres de posades en marxa per Aznar, que es van construir a partir d'informes amb demanda inflada d'usuaris. Les vies al voltant de la capital espanyola, pràcticament buides, tenen un dèficit de 4.000 milions d'euros.

En definitiva, amb l'acabament de la concessió de l'AP-7, una via bàsica per desenvolupar l'economia catalana durant els darrers cinquanta anys, s'obre l'oportunitat de crear una xarxa de vies de transport per carretera seriosa, apolítica i sense discriminació de territoris. Els catalans han pagat peatges durant molt anys. Altres zones de l'Estat estarien d'acord, també, a pagar-ne, si així s'establís en el futur?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Joan Canadell serà el nou president de la Cambra de Comerç de Barcelona

Barcelona

La Cambra veu “inassumible” el pla de mobilitat

Barcelona

Els EUA donen ara una treva de tres mesos abans d’imposar el vet a Huawei

pequín / washington

Unauto recorrerà el reglament de l’AMB sobre els vehicles VTC

barcelona

L’AMB amplia fins als 60 minuts la precontractació dels VTC

barcelona

El Bitcoin, ¿valor seguro este 2019?

La batalla por el coche eléctrico en España tras un 2018 récord de ventas

Els EUA van a la guerra contra Huawei

Washington / Barcelona
Roses

El ‘Crystal Esprit’, primer creuer de la temporada