Economia

JORDI NOGUERA

PRESIDENT DEL GREMI D'HOSTALERIA DEL MARESME

“En turisme hem de deixar de banda els partidismes”

“La capitalitat de Barcelona té un poder d'atracció internacional innegable i l'hem d'aprofitar”

“Les administracions han fet la seva feina però a un ritme més reposat, i es necessita una implicació més gran”

“Créixer en places encara és possible, però crec que seria millor la reconversió d'aquells establiments que estan obsolets”

Lligat al sector
Jordi Noguera ha assumit la presidència de mans de Santiago García-Nieto després d'ostentar el càrrec de secretari durant nou anys.Durant vuit anys va encapçalar l'associació local Pineda Turística i també va estar vinculat a la vida política com a regidor de CiU. Defensa la col·laboració com a eix central del seu mandat i diu que buscarà la complicitat del sector i de les administracions públiques amb la vista posada en el futur
L'aeroport de Girona i la carretera N-II encara són assignatures pendents

Fa dos mesos que va assumir el càrrec de president del Gremi d'Hostaleria del Maresme, però te una dilatada experiència en el sector. Dirigeix l'Hotel Promenade de Pineda de Mar, de la cadena Aqua Hotels.

Com s'ha trobat el sector?
Prendre la temperatura d'un àmbit com el turístic no és gens fàcil, perquè hi ha empreses punteres de referència i d'altres que han patit més la crisi i encara estan en procés de transformació. Som un sector divers, però tenim una salut força bona i hem aguantat amb empenta els temps difícils.
Com s'ho han fet?
Amb molta feina i amb ganes de tirar endavant. El sector turístic del Maresme ha sabut entendre que l'adaptació als nous temps era imprescindible i que calia un esforç important de millora per afrontar amb èxit el futur. La majoria d'empresaris han fet els deures a casa seva, però la feina no s'acaba mai.
I les administracions també l'han fet, aquesta feina?
Entenc que a un ritme més reposat, i es necessita una implicació més gran. A ningú no se li escapa que el turisme és un dels motors més potents de l'economia del Maresme i eines com el Consorci de Promoció Turística s'han de potenciar.
Pot ser més concret?
Crec que fa falta un ens per unificar els interessos del sector publicoprivat per poder aprofitar al màxim els projectes i les oportunitats que ens arriben i que per falta de consens ara mateix no podem aprofitar. Una proposta supramunicipal ben elaborada tindria una força immensa, però hi ha d'apostar tothom.
Aquesta proposta supramunicipal podria ser la Festa al Cel?
És un projecte molt ambiciós que s'adiu amb l'esperit de col·laboració que volem impulsar des del Gremi i que resulta difícil que pugui tirar endavant un únic poble, encara que sembla que Santa Susanna s'hi atrevirà en solitari l'any vinent.
Però fins ara cadascú va a la seva. Falta esperit de col·laboració entre municipis?
Ens queda un llarg camí per recórrer. Al nord de la comarca, on es concentra el gros de l'oferta turística, cal aprofitar les oportunitats i treballar conjuntament per obtenir millors i més bons resultats. La nostra targeta de presentació, el sol i la platja, la compartim i l'explotem tots.
Perquè ara seria més fàcil anar de bracet?
Perquè l'experiència és un grau i junts som molt més forts. En el poc temps que fa que sóc president ja he escoltat diferents propostes de col·laboració sorgides del sector. Hem de deixar de banda els partidismes.
La marca Costa de Barcelona ha estat una oportunitat o un llast?
La capitalitat de Barcelona té un poder d'atracció internacional innegable i l'hem d'aprofitar. Malgrat que ara la marca inclou altres territoris, va ser el Maresme qui va impulsar-la i crec que també ha de ser qui encapçali les accions, en especial de promoció, que s'hi fan.
Algun projecte que afavorís l'entesa?
Un dels més evidents hauria d'estar lligat a la franja marítima que compartim i que té una potencialitat enorme. Propostes com els circuits de ciclisme, per exemple, són molt interessants perquè ja disposem d'infraestructures i establiments adaptats a la zona. Ara, insisteixo que s'ha de pensar en global, en producte de territori i no només de municipi.
S'ha deixat de demonitzar el sol i la platja com a atractius principals del Maresme?
El sol i platja sovint s'ha volgut interpretar com una oferta que només atreia turisme de baixa qualitat, i això és rotundament fals. Aquí ens vénen visitants que demanen i troben una destinació de qualitat i amb uns bons serveis i que ha anat evolucionat amb el temps. Ara, és cert que s'ha de treballar per dotar-la de més valor afegit.
L'oferta turística del Maresme continua sent també la més barata.
És cert que durant anys hem partit d'uns preus més baixos per garantir la plena ocupació hotelera, però els darrers anys ho hem anat equilibrant amb altres destinacions. La mentalitat de l'empresariat ha canviat i no tot s'hi val per penjar el rètol que no queden places. El sector vol rendibilitzar el seu negoci, però a vegades val més assumir habitacions buides que haver de rebentar preus.
S'ha aconseguit allargar el turisme fora dels mesos d'estiu?
La temporada tradicionals del juny al setembre s'ha anat allargant. El canvi brutal en la manera de comercialitzar el producte a través d'internet i que comporta un contacte més directe entre establiment i client ens ha permès mantenir un flux més continuat i ens obre les portes a nous mercats. Ens hem de saber vendre millor.
El Maresme té oferta suficient?
Créixer en places encara és possible, però crec que seria millor la reconversió d'aquells establiments que estan obsolets. Aquests darrers anys l'empresariat s'ha posat les piles i s'ha invertit en la millora dels hotels i càmpings i l'augment de la qualificació en estrelles.
En l'àmbit de les infraestructures queden assignatures pendents?
Sobretot l'aeroport de Girona, perquè no es potencia prou, i una carretera N-II que continua sent un coll d'ampolla, però confiem que amb voluntat política se superaran les mancances.
Es mantenen les crítiques sobre els salaris baixos dels treballadors del sector turístic.
Tradicionalment l'estacionalitat de la feina ha afectat les condicions laborals dels empleats, però les coses estan canviant. Hi ha voluntat de superar greuges antics i també de formar molt més el treballador. L'aposta laboral és fonamental per assolir l'èxit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Economia

Arrenca el Seafood Expo Global amb bones expectatives

L’Hospitalet de Llobregat
economia

Pimec reforça la presència al Vallès amb nova delegació a Terrassa

Terrassa
CALONGE I SANT ANTONI

El grup francès Capfun compra el càmping Treumal

CALONGE I SANT ANTONI

Freixenet presenta un ERTO per a 615 treballadors per la sequera

Sant sadurní d’anoia

Barcelona dedicarà 4 milions a impulsar la recerca i l’ocupació juvenil

Barcelona
economia

Els accidents laborals mortals han crescut un 50% la última dècada

barcelona
economia

Els operadors es troben per buscar experiències úniques a la Costa Brava

PERALADA
economia

Tots els productes del mar, a partir de demà al Seafood

Barcelona
economia

Catalunya crea un simulador quàntic únic al món

barcelona