Economia

EUA

El sector de l'automòbil

Tesla marca el futur

El fabricant nord-americà de cotxes elèctrics consolida la seva marca i comença a créixer amb força, però encara es troba lluny dels beneficis

Els dubtes en l'empresa comencen a impacientar el sector, que tem la competència d'altres grups

La posada en el mercat de vehicles més econòmics facilitarà l'arribada a nous clients

La companyiaencara és lluny del punt d'equilibri: per cada automòbil que ven perd 4.000 euros

El cotxe elèctric és el futur. La industria automobilística nord-americana és conscient que, tot i el descens del preu del petroli, la nova generació de consumidors vol vehicles més eficients i compromesos amb el medi ambient, especialment després de l'escàndol de Volkswagen i els seus motors trucats. El cotxe elèctric és la solució, i si tothom s'apunta a la cursa és gràcies a l'èxit de Tesla Motors, l'únic fabricant que sembla que tingui un pla concret per aconseguir-ho.

El pla de Tesla era senzill: construir un cotxe de curses destinat a grans fortunes (Tesla Roadster) que propagui la marca. Amb els diners guanyats, invertir en un vehicle més familiar (Tesla S) però encara exclusiu (el primer es va entregar el 2012). Amb els beneficis d'aquest últim, fer un altre model econòmic (Tesla X, per entregar el proper any), que estandarditzi l'automòbil elèctric i que obligui l'empresa a fer estacions de servei pròpies per tot el país, que permeti que el cotxe sense emissions pugui penetrar en el complex mercat del motor dels Estats Units. A mesura que es vagi estandarditzant, la idea és fer cotxes cada vegada més barats (Tesla 3 i Tesla Y) per arribar a més població. Si alguna cosa vol demostrar Tesla és que el cotxe elèctric no és una utopia. De moment, és un luxe car, però l'aspiració és que ben aviat la demanda augmenti i el cost de producció baixi. 

No s'entén aquest moviment sense la figura del seu CEO, Elon Musk. Considerat el nou Steve Jobs de Silicon Valley, Musk va aterrar a Tesla després de fer fortuna amb la venda multimilionària de Paypal –en va ser un dels fundadors. Considerat un visionari, Musk es veu com l'home del futur: no només lidera Tesla, sinó que també té una empresa d'energia solar (SolarCity) i és pioner en la cursa espacial de caràcter privat (SpaceX). Tesla Motors és en l'última fase de la seva estratègia: fa pocs mesos, va presentar el model Tesla X, que es començarà a distribuir a partir de l'any vinent. El desig de Musk és tenir “uns quants milions” de vehicles per les carreteres el 2025, amb una demanda que pugui arribar o superar els dos milions d'unitats anuals.

A més, el pla d'empresa es retroalimenta. Només ven als seus concessionaris; controla tota la fabricació i determina quina és la distribució i quins els punts febles que ha de superar; construeix una xarxa de carregadors en funció de la distribució de cotxes, posant punts de càrrega al mapa segons la venda dels vehicles i les necessitats que cada client demana. La previsió a mitjà termini sembla, ara mateix, una utopia irrealitzable. Tot i el component de moda que ha generat en la societat nord-americana, encara és un luxe car i tot fa pensar que costarà més del que Musk desitja i preveu. 

Els últims cinc anys, Tesla Motors només va tenir un trimestre de beneficis, i les pèrdues es multipliquen en cada presentació de resultats. En l'últim trimestre, Tesla va triplicar pèrdues respecte de l'any anterior: es calcula que, per cada unitat venuda, la companyia perd gairebé 4.000 euros.

Les vendes tampoc són les millors: tot i que l'entrega de vehicles va en augment, el total de cotxes Tesla que circulen per tots els Estats Units no arriba als 100.000 i mai no s'ha arribat a l'objectiu trimestral marcat. A més, tenen problemes, especialment de bateria, el que ha obligat Tesla a investigar més la capacitat d'emmagatzematge d'energia que el desenvolupament de nous models.

Els dubtes en l'empresa i en la figura de Musk comencen a impacientar el sector. El fort caràcter del CEO de Tesla tampoc ajuda, i les disputes i litigis són continus. Part del seu equip d'enginyers i dissenyadors va deixar l'empresa fa poc i va crear una companyia que vol aconseguir el lideratge en vehicles elèctrics. També amb nom de científic, Faraday Future presentarà el seu primer model al gener.

I encara falta que les grans marques, aprofitant la llibertat de patents de Tesla, fabriquin els seus models. Es calcula que Mercedes tindrà el seu el proper lustre. Igual que Audi, BMW i la resta de grans empreses de motor. Serà el moment per saber si Tesla arrenca o es queda aturat enmig del camí amb la bateria esgotada.

Un CEO controvertit
No s'entén Tesla sense la figura del seu CEO, Elon Mush, considerat el nou Steve Jobs de Silicon Valley. Musk va aterrar a Tesla després de fer fortuna amb la venda multimilionària de Paypal. I malgrat donar un nou impuls a la companyia, amb nous reptes i fites, també és cert que els números no acaben de quadrar i els dubtes sobre la seva gestió creixen trimestre rere trimestre amb l'augment dels números vermells.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia