Economia

Agricultura

Una porta oberta a la vida al camp

La Fundació Alícia lidera ‘Benvinguts a pagès', que obrirà les portes de 150 explotacions durant tres dies

Acostar la manera com es produeixen els aliments i captar noves vocacions agrícoles, entre les prioritats

El govern confiaque impulsarà el consum de productes de proximitat
i de qualitat

Quina és la temporada de les maduixes? O d'on ve i com s'elabora l'oli que mengem cada dia? No semblen preguntes complicades, però no tothom les sabria contestar. La desconnexió entre la realitat de la producció agrícola i el consumidor ha arribat a ser tan gran, que avui molts d'aquests compradors finals saben molt poc o gens de com s'elaboren aquests productes.

Aquest és el dèficit que la Fundació Alícia s'ha proposat salvar amb el projecte Benvinguts a pagès. La iniciativa, que té la col·laboració del Departament d'Empresa a través de l'Agència Catalana de Turisme, el Departament d'Agricultura i els patronats de Turisme de les diputacions, es va presentar ahir en el marc de la fira Mercat d'Escapades, que se celebra a Barcelona fins aquest diumenge.

Durant tres dies, del 17 al 19 de juny, unes 150 explotacions agràries d'arreu del país obriran les seves portes per mostrar com treballen, el seu dia a dia. Alhora, uns 200 restaurants i 250 allotjaments s'afegeixen a la iniciativa per complementar l'experiència dels visitants.

L'objectiu, explica el director general de la Fundació Alícia, Antoni Massanés, “és recuperar aquesta connexió de les ciutats amb el camp i tornar a valorar qui fa i elabora aquests productes”. Perquè acostar la tasca que fan aquests pagesos és també una manera de generar noves vocacions. Així ho va destacar ahir la consellera d'Agricultura, Meritxell Serret, qui va destacar que tot i que la població activa en l'agricultura s'ha reduït, en els darrers temps estan entrant noves generacions en el sector que generen una nova manera de fer les coses, “i iniciatives com aquesta ens ajuden a mostrar la potencialitat del sector primari per generar valor afegit, i afavoreixen l'entrada de nous joves al camp”.

Joves com la Marta Borràs, jove productora de porc ecològic en una petita explotació del Solsonès que participa en la iniciativa. Borràs va explicar: “El problema actual és que el productor és el més menystingut de la cadena, i els petits ens trobem que no tenim eines per donar-nos a conèixer.” Aquesta explotació porcina del Solsonès acaba de començar tot just ara la comercialització directa dels seus productes, i la iniciativa Benvinguts a pagès es preveu que sigui també una bona porta per augmentar la visibilitat i el consum de productes de proximitat i de qualitat, i així ho explicava també el conseller d'Empresa, Jordi Baiget: “Es tracta que els visitants coneguin com s'elaboren aquests productes, que els comprin i que hi passin el cap de setmana.”

Els impulsors volen que aquesta sigui només una primera edició d'una iniciativa que es repeteixi i es traslladi a més caps de setmana “per ajudar també a desestacionalitzar el turisme”, afirmava Baiget. Caldrà veure quina és la rebuda que té la iniciativa entre els possibles visitants, tot i que la consellera Serret descartava posar una xifra per marcar l'èxit del projecte. “Esperem que hi vinguin milers de persones i que, com passa a França, aquesta iniciativa es consolidi any rere any”, va desitjar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia