Economia

La CE defensa Uber i Airbnb i en critica la prohibició

Brussel·les demana als governs que deixin de posar impediments a les plataformes d'economia col·laborativa

“No se les hauria d'obligar a demanar llicències” si actuen com a “intermediàries”

Revés europeu a taxistes i hotelers. Brussel·les va defensar ahir Uber i Airbnb dels seus atacs i va demanar als governs, com ara l'espanyol i el de l'Ajuntament de Barcelona, que deixin de posar-los impediments. “Ens agradi o no, l'economia col·laborativa ha arribat per quedar-se i créixer, i no serveix de res tancar els ulls i les orelles i perdre l'energia intentant combatre la innovació”, els va advertir l'eurocomissària de Mercat Interior, Indústria, Emprenedoria i Pimes, Elzbieta Biénkowska. En altres paraules: no es poden posar portes al camp.

Per primer cop, la Comissió Europea fa costat a aquestes plataformes i aplicacions i les encoratja, però demana unes normes comunes per evitar l'actual campi qui pugui. Brussel·les adverteix que vetar Uber i Airbnb, prohibint la seva activitat o multant-ne els usuaris, hauria de ser “només l'últim recurs” i argumenta que ni tan sols “no se les hauria d'obligar a demanar autoritzacions o llicències” si només actuen com a “intermediàries” i no és “estrictament necessari” per protegir l'interès públic. Això no vol pas dir que puguin escapolir-se de pagar impostos. Però l'executiu comunitari insta les autoritats a “diferenciar els ciutadans individuals que proveeixen productes i serveis de manera ocasional” dels “professionals”, per exemple establint un “límit d'activitat”. I és que arrodonir el final de mes llogant una habitació de casa a uns turistes el cap de setmana no vol dir convertir-se en hoteler.

L'economia col·laborativa “pot ser una oportunitat per als aturats”, segons Brussel·les. I, a més, “compartir i utilitzar de manera eficient els recursos pot contribuir a la sostenibilitat i la transició cap a l'economia circular”, com per exemple amb la plataforma BlaBlaCar, que permet compartir cotxe i estalviar en benzina i embussos de trànsit. Però també “els proveïdors tradicionals de serveis poden fer servir” aquestes plataformes “per crear nova demanda i arribar a nous consumidors”, insisteix la Comissió.

Només l'any passat, l'economia col·laborativa va generar 28.000 milions d'euros a la UE, el doble que el 2014. Segons l'últim Eurobaròmetre, més de la meitat dels europeus ja coneixen aquestes aplicacions, un de cada deu n'és usuari i una tercera part d'aquests hi han prestat serveis alguna vegada. Brussel·les reconeix, però, que aquestes plataformes no poden ser una “economia paral·lela” i defensa la necessitat de “regles per assegurar la protecció del consumidor i condicions de treball justes”. “Una economia europea competitiva requereix innovació” i “nous models de negoci”, però “alhora protegir els consumidors i garantir condicions fiscals i laborals justes”, avisa l'eurocomissari d'Ocupació i Competitivitat, Jyrki Katanien.

LA XIFRA

28.000
milions d'euros va generar l'any passat l'economia col·laborativa a la UE, el doble que el 2014.

Inversió de l'Aràbia Saudita

L' empresa nord-americana Uber va anunciar ahir que ha rebut una injecció de 3.500 milions de dòlars d'un fons d'inversió de l'Aràbia Saudita que ajudarà a expandir aquest gegant del servei de transport amb conductor. L'acord donarà a Uber un valor capital de 62.500 milions de dòlars, segons van informar fonts vinculades a aquesta operació. El fons saudita PIF tindrà un lloc en consell d'administració d'Uber, que té la seu a San Francisco (Estats Units) i és considerada una de les empreses emergents (start ups) més grans del món. A l'Aràbia Saudita, Uber és present en cinc ciutats i el 80% dels seus passatgers són dones. Es dóna la circumstància
que, precisament, les dones àrabs tenen prohibit conduir al seu país. “La nostra experiència a l'Aràbia Saudita és un molt bon exemple de la manera com Uber pot beneficiar passatgers, conductors i ciutats”, va assegurar Travis Kalanick, fundador i president d'Uber.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia