Dijous, 9 de febrer del 2012

Tancar la finestra Tancar
Societat
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Enviar un comentari
la contra

Informàtics sèniors

Voluntaris jubilats ensenyen a fer anar l'ordinador a la gent gran de Sabadell cada setmana en diversos tallers

Foto: E.A.

QUE NINGÚ NO LLANCI LA TOVALLOLA. Pels responsables dels tallers, són una bona eina perquè l'aprenentatge sigui més progressiu i ningú no desisteixi. Els monitors hi afegeixen que la informàtica és una bona teràpia per exercitar la memòria i mantenir l'activitat mental.

Fa mig segle exigien als nens a les escoles que, com a mínim aprenguessin a llegir, escriure i les quatre regles matemàtiques per considerar-los alfabetitzats. Ahir, la Pilar Logan, una de les voluntàries jubilades que ensenyen informàtica bàsica a gent gran, definia l'ús de l'ordinador com «les quatre regles del segle XXI».

Reticents a perdre la cursa de l'alfabetització digital, una trentena de jubilats sabadellencs s'asseuen a davant del teclat i la pantalla un cop a la setmana durant dues hores. Les classes, però, no les imparteix cap professor. Van arribar amb coneixements mínims d'informàtica. Bàsicament engegar, apagar i obrir els programes. I a partir d'aquí els encomanen una activitat diferent.

Ahir, a l'aula d'informàtica del casal de l'Associació de Veïns de la Plana del Pintor, tocava classe de processador de textos. La Pilar i el Joan Juncà, un altre voluntari de 67 anys, supervisaven l'evolució dels quinze jubilats que hi ha inscrits al barri. Juncà explicava que en les primeres sessions van familiaritzar els participants amb l'ús del ratolí per bellugar el cursor. I ara encara posen l'accent en l'ordre de les tecles del teclat. Els alumnes que no tenen ordinador a casa s'estudien una plantilla fotocopiada per escriure més ràpid.

Els participants havien de transcriure amb el processador un text escrit en un full. I apareixen els dubtes. Juncà i Logan, taula per taula, expliquen com canviar el tipus de lletra, la mida, com centrar les línies, justificar els paràgrafs, copiar-los, enganxar-los i desar el document. Abans els fan crear una carpeta en el disc dur, gest un pèl metafísic per als no iniciats. Quan se'n surtin amb els textos, tenen pensat ensenyar-los a fer taules de dades amb un full de càlcul. I també hi hauria d'haver temps per aprendre una mica sobre els secrets de l'internet.

L'avantatge que mestres i alumnes siguin de la mateixa generació és que aquests últims tenen més confiança per preguntar els dubtes: «Quan se'ls espatlla l'ordinador a casa i ho pregunten als néts, en mig minut els solucionen el problema, però no els diuen com», explica Logan. A l'aula, en canvi, cadascú posa el llistó allà on se sent còmode: «Ens marquen la pauta i nosaltres ens adaptem al seu nivell», sentencia Juncà. Tots dos destaquen que els alumnes tenen molt bona predisposició: «Gairebé ningú ha fet campana cap dia i hi posen molt d'interès.» Els tallers duraran fins al gener, però previsiblement es prorrogaran o en programaran de nous més endavant.

A més de la Plana del Pintor, de moment hi ha tallers cada setmana al centre cívic de Can Rull, al complex de Sant Oleguer, al Mercat de Sant Joan i n'esperen celebrar també als centres cívics de Can Deu i Torre-romeu. En alguns casos, les consultes s'atenen de manera individual. Així, algú pot demanar com retocar fotos fetes amb la seva càmera digital i algú altre aprendre a reservar entrades per a un espectacle a través d'internet.

Darrera actualització ( Divendres, 13 de novembre del 2009 02:00 )
Publicat a

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Tenim 1.853 municipis amb continguts locals. Trieu-ne un:

Llista municipis
Darrers municipis visitats:
Fés Alcover/Nacional la pàgina d'entrada

Enquesta

Enquesta: Us sembla que CiU i PP arribaran a un pacte per a tota la legislatura?
Us sembla que CiU i PP arribaran a un pacte per a tota la legislatura?
 

Tradueix-nos - Translate

Troba'ns a Facebook