Dilluns, 21 de maig del 2012

Tancar la finestra Tancar
Societat
Imprimeix Augmentar la font Mida de font normal Disminuir la font
Enviar un comentari

Una societat de ramaders de Campllong vendrà llet a granel a través d'una màquina expenedora

Vol començar a Cassà de la Selva, per proximitat, sense descartar altres pobles

La màquina expenedora de llet, preparada per instal·larse. Foto: M.B.

La societat de ramaders de Campllong, Via Làctea 2001 SLU, s'iniciarà ara en la venda de llet pasteuritzada a granel directament del productor al consumidor, a través d'una màquina expenedora. L'objectiu es fer una prova pilot instal·lant una màquina en un espai públic d'un poble proper, com ara Cassà de la Selva, però no descarta traslladar-la en algun altra del voltant o en un local privat. La llet estarà a una temperatura de 4º i es podrà adquirir les 24 hores del dia, en diferents formats.

L'objectiu dels promotors d'aquest innovador projecte és oferir llet de bona qualitat, pasteuritzada perquè hi obliga la normativa, i que no tindrà cap tipus d'ingredient ni additiu afegit i tampoc se li traurà res. Es tracta d'oferir llet natural, com la d'abans, diuen, amb la marca registrada llet llet, directament del productor al consumidor, i en un horari ininterromput. Els distribuïdors oferiran llet de granges de Campllong, si bé encara no han decidit el preu de venda del producte.

La màquina expenedora, de la marca italiana Prometea, inclou tres departaments. Al de l'esquerra, disposa de les ampolles, de plàstic i de vidre, per a dipositar la llet, tot i que el comprador la pot portar de casa. Al departament del mig hi ha el dipòsit que conté la llet, i a la vegada fa les funcions de nevera, preservant una temperatura de 3-4º. L'espai de la dreta s'utilitza bàsicament per guardar un segon dipòsit i el material que es necessita.

Un cop es disposa de l'ampolla o garrafa, que pot ser d'un màxim de cinc litres, es posa una moneda al departament del mig de la màquina expenedora, la qual subministrarà la quantitat de llet d'acord amb l'import introduït, encara que sigui en format de got.

Els promotors afirmen que diàriament aniran repostant la llet a la màquina, dintre de les normatives d'higiene per a la salut. El dipòsit, amb capacitat per a 300 litres, va equipat amb rodes, la qual cosa el fa més fàcilment transportable.

Així mateix, la màquina disposa d'un sistema d'alarmes de seguretat, amb comunicació via mòbil i altres sistemes, que donaran l'alerta en el cas que s'acabi la llet del dipòsit o en casos d'avaria de tot tipus.

La societat Via Làctea 2001SLU pretén introduir el projecte com a prova pilot, si bé no descarta expandir-se als pobles del voltant. De moment ha sol·licitat t als ajuntaments de Cassà de la Selva i de Girona introduir la màquina en espais públics d'aquests municipis, sense que de moment s'hagi pres cap determinació.

Només amb la màquina, la societat ha hagut d'invertit uns 28.000 euros.

La pasteurització

La pasteurització de la llet consisteix en escalfar-la durant una estona, de manera que s'eliminin tots els microbis patògens i quasi tots els no patògens. També s'atura l'acidificació de la llet. Se sol fer duent la llet a 70º-75ºC durant uns quinze segons. D'aquesta manera, la llet pasteuritzada no cal bullir-la per beure i es podrà guardar una setmana a la nevera. Es apta per fer flam i crema i s i es bull formarà el tel, que quan es refredi es podrà menjar acompanyat de pa, galeta o com es vulgui.

Als països del nord d'Europa és habitual prendre llet fresca, és a dir, només pasteuritzada. Allà és típica la imatge del repartidor que deixa cada matí una ampolla de llet a la porta de les cases.

Publicat a

Desar aquesta pàgina a:

Google! Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Live! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Barrapunto.com webeame.net Meneame Twitter Facebook! La Tafanera

Comentaris

Escriure un comentari
Identificar-me. Si ja esteu registrats, abans d'enviar un comentari us heu d'identificar.
Registrar-me. Per opinar sobre aquesta notícia cal estar registrat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable donar-se d'alta en el registre del Grup Hermes i acceptar les Normes de Participació. No s'admetran registres incomplets ni comentaris que vulnerin els drets i l'honorabilitat de les persones.
El Grup Hermes no es responsabilitza dels comentaris fets pels usuaris ni els comparteix perquè enten que són responsabilitat exclusivament seva. Per aquest motiu tots els comentaris es veuran signats amb el nom, els cognoms i la població de llurs autors.
El Grup Hermes es reserva el dret de no publicar els comentaris que no s'ajustin a aquestes normes.
Si té problemes per fer comentaris comprovi les solucions als problemes més habituals a l'apartat corresponent a l'ajuda.
 

Canvi de municipi

Tenim 1.853 municipis amb continguts locals. Trieu-ne un:

Llista municipis
Darrers municipis visitats:
Fés Girona/Local la pàgina d'entrada

Enquesta

Enquesta: Creieu que Espanya es trenca?
Creieu que Espanya es trenca?
 

Més llegides

Tradueix-nos - Translate

Google +

Segueix-nos a Twitter